Dali Ikon, er den egentlig skarp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer enemigo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Ikon, er den egentlig skarp?

Jeg har testa Ikon 2 noen dager nå og har skikkelig problem med diskanten på disse! Jeg har spilt på dem rundt 100t uten at diskanten har blitt nevneverdig snillere av den grunn. Det er skikkelig plagsomt når det er mye hi-hat og symbal-spilling. Lyse tangenter og strenger fremstår som bra på lave volum.

Innledningsvis bestod anlegget mitt av Yamaha RX-V2090, Sony DVP905S og billigkabel. Deretter puttet jeg på Taralabs-kabel, usikker på navnet på denne, men den kostet vel 2-3.000kr for noen år siden. Jeg putta også på en Rotel RB970BX effektforsterker. Dette hjalp litt, mest på bassen men det dempa vel toppen litt også. Jeg antar dette er Rotelens fortjeneste, men det er en annen diskusjon.

Anlegget fungerer nå veldig bra på lave volum, men med mye hi-hat og symbal, eller på høye volum er det en påkjenning for ørene.Jeg hører mye på rock og disse trommekomponentene har det med å gå konstant i den type musikk. De er langt fra definert, og jeg greier ikke skille hi-hat og symbal fra hverandre. Det er ikke holdbart for meg.

Så jeg gikk løs på rommet. Det er en stue på ca 4x6m. Muligheter for høyttalerplassering er meget begrenset pga diverse dører. En enkel illustrasjon av rommet og plassering av anlegg:
    Kode:
    ---------------------
    |             Sofa  |
    *             Bord  I  Vindusrekke
    |                   I
    |           L  TV H |
    -*-------- *-------*-
    * = dør
    L og H = høyttalere

Venstre høyttaler har lite bakvegg fordi den er plassert forran kjøkkenåpningen, altså mer en døråpning enn en dør.

-Prøvd å forskyve anlegget mot sideveggen, slik at venstre ht får bakvegg, ingen endring.
    -Prøvd å forskyve andre veien for å få høyre ht vekk fra sidevegg, ingen endring.
    -Hang opp gardiner på vindusrekka, ingen stor forbedring.
    -Eksperimentert med avstand til bakvegg på <0.5 til ca 1m, ingen forskjell.
    -Satt opp puter på bakvegg rundt lytteposisjon, ingen endring. Lytteposisjon er nesten klint opp i bakvegg.

Jeg har ikke prøvd å fjerne TVen som står mellom høyttalere, men når jeg dro ht frem fikk de ganske fritt "spillerom" seg i mellom. Så jeg vurderer å gå mer drastisk til verks, f.eks en kondensator fra 15khz eller deromkring. Eller innrede stua på langs, men dette er veldig problematisk med hensyn til kabeltrekk og at TVen blir stående "midt" i rommet med dagslyset rett i TVskjermen. Stua blir også veldig dårlig utnyttet da.

Så... for de som gadd lese alt dette; noen tips? Jeg ser Roffe har erfaring med Ikon, setter pris på tilbakemelding fra deg, og andre! Jeg prøver i det lengste å slippe å bytte ht, fordi jeg er veldig fornøyd med deler av hva disse presterer, og fordi jeg planlegger å investere skikkelig på et senere tidspunkt.

Mvh
    Knut

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal vel ikke se bort fra at Sony'en er en medvirkende årsak. Se om du kan få prøvd en anne kilde, gjerne en cd-spiller.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt litt på Ikon 2 med NAD C352 og NAD CD-spiller, synes dette oppsettet spilte veldig bra. Hørte musikk fra Chess-musikalen og litt Dire Straits, ingen av disse låt særlig skarpt, men bare oppløst og detaljert. Kan ha mye å si på lytterom, men som JD sier kan kildebytte være en medvirkende årsak.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hørte ikon 6 på hfk, og jeg ble imponert over de, merket ikke noe til kvass diskant. Dette var med denon 3806

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    samme problemet jega hadde jo.

vet du åsen jeg løste det? jeg løste det enkelt ved å bytte om kablene bakpå høyttalerne så de nå står "feil" men du verden så mye bedre det ble. bassen ble behagelig, diskanten også. du kan jo prøve det?

selvom jeg har concept da. men er fortsatt merklig at mine låt bedre "feil" koblet.

men hvis du har en cd-spiller eller noe sånt å prøve i så kan det som sagt hjelpe det også. for jeg spilte først i playstation, så gikk jeg over til en cd spiller og det ble hørbart bedre.

lykke til

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

JD: Skal prøve med en annen spiller, forhåpentligvis i dag.

pettermv: Dire Straits fungerer bra her. Hørte nylig "Love over gold", på lavt/normalt volum var det skikkelig bra, luftig og detaljert.

Eksempelvis Archlight-plata til Silverbullit, QOTSA - Songs for the Deaf og At the Drive-in - Relationship of Command høres stort sett helt forferdelig ut på normalt volum. Symbal og hi-hat er bare "singling".

pahf: Jeg har hørt flere Ikon-oppsett, bla hos hifiklubben, og kun et av disse har fungert for meg så langt, altså ikke skarpt. Kanskje det rett og slett er meg som ikke tåler den Dali-diskanten.

marius_arnesen: Har fulgt tråden din ja

Jeg prøvde å bytte fase på venstre ht, og diskanten ble mer behaglig. Hi-hat/symbal hørtes fortsatt like ubrukelig ut som tidligere beskrevet, men den var dempet nå og ikke så hard på ørene. Mellombassen ble mer fremtredende og mindre definert, og vokalisten i QOTSA var nå like mye til høyre for meg som forran. Jeg var nok ikke offer for noe feilmerking på ht, etter fasebytte spilte venstre ht tydelig vis ute av fase. Stereoperspektivet var nå helt feil og jeg var nødt til å bytte tilbake.

Nå er nok ikke innspilingen av de 3 sistnevnte det råeste jeg finner, særlig At the Drive-in er problematisk. Kanskje er Ikon over gjennomsnittet følsomme for kildekvalitet?

Knut

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Ikon 7

Heisan. Har slitt med samme problem jeg også på Ikon 7, men etter mye prøving og bytting har jeg nå blitt veldig fornøyd. Brukte Rotel effektforsterker i bynnelsen (RB-981) og en Denon dvd 1910 til musikk. Etterhver ble det Thule cd150b og en PS AUDIO HCA-2 effektforsterker, så nå er jeg kvitt den ekkle spisse lyden i toppen på høye volum. Du bør velge elektronikk og kabler med omhu på Ikon serien. Thule og PS AUDIO er en veldig bra kombinasjon, eventuelt bare Thule, og gjerne Van Den Hul høytaler kabler (de gule). Jeg bruker Silk mkII xlr mellom cd sur pre amp og eff amp. Se gjerne mer på min hjemmekino !! Leikis.
    Lykke til med god lyd fra Ikon serien :-)

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg har Ikon 5. Han mener de er svært detaljerte i diskanten og så seg nødt til å kaste hele MP3-samlingen sin pga artifakter i diskanten. Han mener også at detaljeringen kan virke skarp om en ikke liker slik lyd. Lyd er jo subjektivt.

Selv har jeg hørt Ikon 6, og lyden ER veldig detaljert i diskanten. Ikke så rart kanskje med den hybrid-konstruksjonen. Til klassisk musikk er dette slett ikke så dumt, men til sekkepipe kan det vel bli plagsomt!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp de daliene jeg har låter ihvertfall ikke bra på mp3.

detlåter kun bra på cd'er. men uansett så er daliene litt skarpe i diskanten uansett tror jeg. men det skal jo ikke være sånn at man får vondt i ørene.

du får ha lykke til.

men hosmeg så tror jeg egentlig også at denonen jeg ha låter llitt tynt på musikk uansett. tror kanskje nad hadde vært bedre hos meg.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å presisere min uttalelse over: Dali Ikon avslører fort en dårlig lydkilde når detaljeringen er så fantastisk. Det blir subjektivt om en liker dette eller ikke. MP3'kompresjonen kan faktisk høres i diskanten, så derfor har kompisen min digitalisert hele CD-samlingen sin i loss-less.

Marius: Jeg regner med at du mener MP3 låter dårlig på dine Dali'er, og ikke omvendt?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mentre at mp3 låt dårlig ja.

men har åssen type dvd spiller/cd spiller man bruker noen særlig betydning? på lyden?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leikis: Gule VdH kabler testes forhåpentligvis i kveld, håper på å få eksperimentert med litt cd-spillere og forsterkere også.

pnerbye: Hi-hat/symbal-lyden, som jeg ikke slutter å mase om høres litt ut som på 128kbps mp3 ja

Spiller nå Bryan Ferry - Mamouna og det låter skikkelig bra. Jeg merker at diskanten en tanke fremtredende på høye volum, men det er en helt annen verden sammenlignet med de tidligere nevnte rock-albuma.

Knut

Newcomer matsa_bergen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon har jo fått skryt for å være en ht som kan sammenlignes med langt dyrere saker, så den er vel gjerne litt finere på innspillingene hehe..

Forøvrig så var jeg og labbetuss nede på hfk og hørte på 3806, siden jeg har planer om å adoptere en Vi satt først og hørte på b&w 603, men dette ble litt småullent og vi måtte teste en del med plassering og slikt, igjen, det viste seg at rom og plassering hadde sinnsyk effekt på ytelsen. For morroskyld ble ikon 7 koblet til etterpå, og det var en helt annen verden i forhold til 603, friskere og klarere.

Dette var dog i et rom som var *meget* dempet, så det kan nok være at dine ikon blir noe for frisk hvis det ikke er mye demping i rommet du bruker dem i

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av enemigo
    ....Jeg prøvde å bytte fase på venstre ht, og diskanten ble mer behaglig. Hi-hat/symbal hørtes fortsatt like ubrukelig ut som tidligere beskrevet, men den var dempet nå og ikke så hard på ørene. Mellombassen ble mer fremtredende og mindre definert, og vokalisten i QOTSA var nå like mye til høyre for meg som forran. Jeg var nok ikke offer for noe feilmerking på ht, etter fasebytte spilte venstre ht tydelig vis ute av fase. Stereoperspektivet var nå helt feil og jeg var nødt til å bytte tilbake. ....
    Feil Fasevending i et system kan f.eks skje i D/A konverteringen, og trenger ikke ha noe med feilmerking av fase på høytalere osv, og er vel skjeldent problemet. Forstod på det du skrev det som at du bare fasevendte en av høytalerene, og lyttet til systemet med 180 graders fasevending fra venstre og høyre høytaler. Hvis dette er tilfelle tror jeg du missforto det diskant dempe trikset tidligere i tråden om å bytte fase på høytalerne, mulig jeg har missfortått noe her...., men man må ha begge høytalerene til å spille i riktig fase i forhold til hverandre skal man ha et riktig stereo lydbilde, ellers høres det ut som det foregår en "rotasjon" av lydnilde og lyden løper vileløst frem og tilbake mellom høytalerene uten at man får deffinert plassering på noe som helst, samt at forskjellige frekvens områder aktivt ufaser hverandre.

Ellers så er vel et godt tegn på gode høytaler konstruksjoner nettop det at enkelte skavanker i lytterommet kildemateriale eller elektronikk kjeden blir nådeløst avslørt og ikke alt man forer anlegget med blir like behagelig og "snillt" maskert lenger. Tor det beste du kan gjøre er å prøve å matche forskjellig kilde elektronikk og forsterkere, samt å flytte lyttepossisjonen litt lenger fra bakveggen.

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes også mine Ikon 6 kan bli litt slitsomme i diskanten på høyt volum ved visse inspillinger. Det er vel en av svakhetene med diskanten på disse høyttalerne, men noe jeg absolutt kan leve med forhold til fordelene de gir

Når det gjelder surround og film merker jeg ikke noe til dette ved høyere
    volumer.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mitt problem har btw løst seg 100% nå
    det jeg har gjort som du også kanskje kan prøve hvis du ikke allerede har gjort det

- legge inn flere tepper
    - sette på spikes
    - gardiner?
    - og jeg har også koblet alt fra hverandre og sotti det på igjen da løste jeg problemet for jeg tror nemlig at noen av kablene satt løst ellerno på forsterkeren?

kanskje det er noe sånt hos deg også?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    matsa_bergen: Har som nevnt eksperimentert med plassering, uten at jeg synes det gjorde noe utslag. Rommet mitt begynner å bli dempet, bortsett fra bakvegg.

ask4me2: Jeg forstod det som å bare bytte fase på en ht. Men jeg prøvde å bytte fase på begge også, uten at det rydda opp i diskanten. Lytteposisjon er nå ca 0.5m fra bakveggen, har ikke så mye mer å gå på her.

deepc0re: Enig, jeg hadde ingen problemer på film, selv på høyt volum.

marius_arnesen: Jeg har teppe under/rundt lytteposisjon, gardiner langs nærmeste sidevegg og ht-stativ.

Jeg fikk imidlertid testet med litt utstyr i går. Begynte med gul Van den Hul-kabel. Da skjedde det ting! Toppen ble kraftig dempa, og jeg kan spille rock-album på høyere volum uten å skade meg. Symbal/hi-hat er dempet en god del, og de er nå til å kjenne igjen.

Så da er jeg fornøyd? Vel... Diskanten ble dempet vel mye synes jeg. Setter jeg på en av de skivene som låt nesten magisk før så er disse platte nå. Dire Straits - Love Over Gold mangler mye luft og klang.

Jeg koblet på en NAD C542 cdspiller uten at den kunne hjelpe meg med klangen i toppen. Prøvde også cdspilleren med de gamle kablene, og den gamle diskanten var tilbake.

Noen som har forslag til kabel fra Hifiklubben med litt mindre agressiv demping i toppen?

Knut

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, godt å lese at flere brukere opplever kabler som forskjellige.

Men når vi kjøpte anlegg til en kompis med Dali C8 så ble det litt frem og tilbake. Og jeg mener vi endte opp med TARA LABS Prism 300a. Det hjalp iallefall endel på de Dali C8, men det ble heller ikke for dempet. Sjekk ut den du, om du ikke har testa den enda da.

EDIT: den Taralabs kabelen du har het vel Axiom eller noe mener jeg å huske (prismessig passer det iallefall). Veldig allright kabel, men som du sier, litt spiss i lyden.

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Hehe, godt å lese at flere brukere opplever kabler som forskjellige.
    Men er en kabel som demper diskanten BEDRE? Om han sliter med skarp diskant kan det jo være andre ting som er den egentlige årsaken til problemet, ikke at han har kabel som laget den skarpe diskanten?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skorob: Skal finne ut av navnet på denne grå kabelen min ila dagen, ble plutselig usikker på om det var Tara i det heletatt.

Jeg er jo rimelig sikker på at jeg hører forskjell på disse to kablene. Men jeg har tidligere gjort en kort blindtest av denne nevnte grå kabelen og rød Van den Hul. Vi mente vi hørte forskjell på disse kablene, og til og med de samme forskjellene. Men når vi kom til blindtestinga scora vi 50% eller under!!! Så det er ikke lett dette, men kan jeg spille høyt med gul Van den Hul uten å få vondt i hodet/ører så får det heller være at jeg kanskje ikke hadde scora bra på evt. blindtest.

Hal: Enig i at kabelen ikke nødvendigvis er bedre selv om den behandler signalet annerledes. Det blir litt som å si at en kondensator på 5uF er bedre enn en på 6uF fordi 5uF deler på ca 3.500Hz (8ohm), mens 6uF deler på 4.000Hz.

Men, vi trenger ikke ta en kabeldebatt noe lenger i denne posten...

Knut

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •