Dali Ikon, er den egentlig skarp? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kabler som gjør noe som helst med lyden har alvorlig defekter.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i grunn enig med deepc0re i den påstanden. og problemet med skrikende diskant løses ikke med noen kabel.

Det jeg derimot har hørt, er at noen har "oppgradert" sine høyttalere litt ved å justere ned diskanten litt. Mener å ha lest et sted på forumet om noen som har gjort det med en eller annen høyttaler. Noen som husker?

"Problemet" med Ikon er jo at detaljeringen i diskanten er enorm, og kan bli litt for mye for noen. Det er ikke alle som er like begeistret for at høyttalerene avslører alle de dårlige innspillingene i CD-samlingen, for ikke å snakke om MP3-samlingen.

Kanskje en kan ta kontakt med Hifiklubben og høre med dem om mulighetene til å gjøre noe med høyttaleren?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo og sjekke denne linken: http://avforum.no/forum/h-yttalere/30377-hjelp-hvordan-dempe-diskant-med-motstandere.html

Kan dette være en løsning?

Newcomer enemigo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    deepc0re: Jeg har i utgangspunktet aldri vært noe "kabelfanatiker". Jeg skal lytte litt mer før jeg kommer med noe endelig konklusjon, men jeg er ganske trygg på at jeg lytter på høyere volum uten å oppleve lyttetrøtthet nå. Uansett, grunnleggende kabeldiskusjon kan man ta f.eks her.

pnerbye: Si fra hvis du kommer over den posten. Jeg vurderte kondensatorer for å dempe diskanten litt, var kanskje en slik mod i posten du sikter til? Har uansett slått fra meg tanken om lavpass-deling nå.

Knut

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demping med motstand ja... Kan jo være en løsning, selv om jeg forestiller meg at vi demper frekvensene unødvendig langt ned i registeret i dette tilfellet. Eller; hvis vi bare demper bånddiskanten fungerer det kanskje. Får vurdere det en dag jeg ikke lenger er fornøyd

Knut

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil om at Ikon-serien må matches riktig. Jeg opplever NAD som en potensielt god match. Thule likeså. Det er en tendens til slitsom diskant når lyden skrus opp, og jeg synes egentlig Ikon 6, som jeg testet, var mest imponerende på moderat høye volum.
    Det er også helt uaktuelt å vinkle disse innover. Man kan også gjerne spille med frontstoffet på.

Matches disse riktig med forsterkeri og rom, så belønnes man med et utrolig stort og luftig lydbilde, spesielt på moderat høye voluminnstillinger.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av deepc0re
    Kabler som gjør noe som helst med lyden har alvorlig defekter.
    Men hvis du hører forskjell på to kabler, hvordan vet du hvilken som representerer nullpunktet (mangel på lydendring) og hva som representerer en "defekt"? Kan man virkelig snakke om "defekter" på noe som påvirker lyden marginalt, mens man i samme lydkjede har f.eks. delefilterkomponenter med kanskje 5-10% avvik fra det ideelle for å kunne bruke rimelige standardverdier?

Jeg velger å ikke kalle det "defekter". Jeg foretrekker å tenke "matching".

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan du gi meg en link til den kabelen som gjorde det bedre hos deg?
    er det andre kabler som man burde vurdere? gi linker.

og når noen av dere sier at nad er en god kombinasjon, mener dere forsterker eller dvd spiller fra nad da?

er det noe særlig til forskjell på lyden fra dvd spiller til dvd spiller?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kabel kan ha litt forskjellig karakteristik avhengig av utstyret den settes sammen med, så litt eksperimentering må kanskje til. Jeg valgte Black Magic kabler fordi disse gav mig den klarhet og ro jeg ville ha.
    roffe snakker også om matching, en kabel kan ikke siges å ha "defekter" hvis man oppnår det lydbilde man søker jo...., samme uansett hvad andre med samme kabel mener.
    Ellers er effektforsterkere, og forsterkere som sånn veldig avhengige av hvilke høyttalere de parres med selvfølgelig. Én forsterker kan utvise masse diskant, rot i diskanten, problemer med definisjon og klarhet, og skarp diskant ved litt høyere volum enn en annen forsterker med samme høyttaler.
    Min Thule forsterker f.eks. blir aldrig slitsom i diskanten uansett hvor høyt du spiller, men på noen høyttalere vil mange sige der ikke er nok diskant !
    Vanskeligt dette med matching.....

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    roffe & Niels: Har en Thule-forsterker på gang, får kanskje testa ila uka.

Jeg har ikke vinklet høyttalerne mot lytteposisjon. Jeg synes denne bånddiskanten er litt befriende i forhold til sweetspot.

marius: De har kabelen hos Hifiklubben, men jeg fant den ikke på sidene deres i farta. Her er produsentens sider: http://www.vandenhul.com/cable/cs-122-h.htm

Knut

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hal
    Men er en kabel som demper diskanten BEDRE? Om han sliter med skarp diskant kan det jo være andre ting som er den egentlige årsaken til problemet, ikke at han har kabel som laget den skarpe diskanten?
    Lyden kan virke skarpere også om resten av lyden blir svakere.. Alle kabler funker som filtre, på en eller anna måte.

EDIT: MEn seff, det er jo også opp til elektronikken.

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for linken.

men var det slikat det ble behagligere lyd på rock men dårligere på annnen musikk?

tror du åssen dvd spiller man bruker har noe å si?

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man leser kabeldiskusjonene kan det virke som om kabel er mye viktigere (for noen) enn dvd-spilleren.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på en ting som muligens også spiller inn her.

Bånd diskanter har det med å få en sprednings karakteristikk som er avhengig av selve lengden bredden og utformingen av membranet når det er i bevegelse. Vil derfor tro at denne matchingen mellom en dome og en bånd diskant som disse Dali høytalerene vel egentlig har, enkelte ganger vil få et litt uheldig samspill ved lyttepossosjon og spessielt hvis man drar på litt, og man godt kan prøve å justere litt de geometriske forholdene i lytter oppsettet, og for eksempel tilte høytalerene litt bakover så man kan få litt andre diskant forhold pga sperdnings karakteristikken.

Slike ting er ofte vanlig å ta hensyn til på store panelhøytalere med forholdsvis store arealer opp i diskant område, og med lange bånd siskanter osv. hvor man nesten ikke har utsending av diskant høyere eller lavere det vertikal oppspennte båndet , men en ganske god spredning sideveis igjen , litt avhengig av om den spiller i et dipolt oppsette osv.

Løpetids forskjellene fra de forskjellige membranene vil etter min mening kunne bety ganske mye for hvordan man oppfatter de høyeste frekvensene ved lyttepossisjon, og eksprimentering rund tilting og diskantenes spilling i forhold til ørehøyde osv, ser jeg som ganske naturlig å gjøre når man få slike spisse diskanter og prøver ut forskjellige andre triks for å løse dette.

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Men hvis du hører forskjell på to kabler, hvordan vet du hvilken som representerer nullpunktet (mangel på lydendring) og hva som representerer en "defekt"? Kan man virkelig snakke om "defekter" på noe som påvirker lyden marginalt, mens man i samme lydkjede har f.eks. delefilterkomponenter med kanskje 5-10% avvik fra det ideelle for å kunne bruke rimelige standardverdier?

Jeg velger å ikke kalle det "defekter". Jeg foretrekker å tenke "matching".
    Når jeg mener defekter i sammenheng med høytalerkabler mener jeg at en slik kabel ikke skal gjøre noe som helst med lydbilde. Dens oppgave er kun å transportere strøm fra A til B, men nå er vi vel inne på om man "tror" eller ikke tror på kabler, hvor jeg hører til sist nevnte gruppe.

Når det gjelder "farging" og endring av lydbilde på komponenter som forsterkere, ad/da konvertere etc er jeg enig at dette ikkke regnes som defekter.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også skeptisk til hørbare forskjeller på høyttalerkabler så lenge de har et godt tverrsnitt og lav motstand. Men synes det er gøy å lage kabler selv og teste ut likevel.

Når det gjelder signalkabler er jeg i ferd med å bikke over til at det er hørbare forskjeller. Jeg vet ikke om jeg ville hørt forskjell i blindtest, men er det placebo, så er jeg overrasket over hvor mye placebo kan gjøre med opplevelsen, for å si det slik.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den gamle, skarpe, grå kabelen er en Audio Quest Crystal Plus.

deepc0re: Det er målbare forskjeller på kabler, så du på hifisentralen-linken? Leste også en post for en tid siden der flere av debattantene så ut til å enes om at det gikk ann å konstruere en kabel med ønskede egenskaper, altså en fastsatt equalizering av signalet. Kanskje er disse dyrere kablene bare fargede varianter av en standard, ufarget kobberkabel?

Knut

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg testet Ikon 2 med endel forskjellige komponenter og prøver meg på en konklusjon.

Jeg opplevde innledningsvis diskanten på Ikon 2 som litt uryddig og lite detaljert, dette var med Sony DVP905S og Yamaha RX-V2090.

Første forbedring opplevde jeg ved å koble på en Rotel 970BX effektforsterker. Fortsatt var diskanten skarp og lite detaljert, men bassen ble noe mer kontrollert. Jeg prøvde så med NAD C542 cdspiller, uten at dette gjorde merkbare utslag i problemområdet.

Neste forbedring kom med Van Den Hul CS122 kabel. Denne dempet diskanten litt, så problemene i toppen ikke ble så påtrengende.

Tredje og siste forbedring skjedde med en Thule IA60. Både som effekttrinn på Yamaha-en og som stereoforsterker strammet denne opp bassen ytterligere og ga den mer tilstedeværelse, samtidig fikk jeg tilbake litt av luften i diskanten som jeg savnet med Van Den Hul kabelen. Den største forskjellen var imidlertid at Thule'n var mer oppløst i diskanten, det var plutselig mulig å skille symbal og hi-hat, de låt renere og snillere mot ørene.

Jeg prøvde også med en større Denon surroundreciever. Det fungerte mye bedre enn Yamaha-en, men mangler endel i forhold til Thule'n. I forhold til Rotelen manglet nok Denon-en litt basskontroll, men den var nok litt bedre i toppen.

Spørs om det ikke må investeres i litt Thule etterhvert, om jeg ikke tester noe annet jeg liker bedre...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nad 753 + ikon 6

Oppsettet mitt består av nad 753, dvd nad 513, dali ikon 6. Lyd er som nevnt subjektivt, men jeg er meget fornøyd med dette oppsettet. Første oppgradering blir kanskje en god cd-spiller?

Når det gjelder diskanten er jeg overhodet ikke plaget av denne, tvert i mot! Mine plager er i form av tapt nattesøvn. Jeg har blitt sittende å høre på musikk til langt på natt i 3 måneder nå! Det begynner å bli litt bedre nå, men jeg kan sikkert si at dette (ikon 6) er den beste investeringen i lyd jeg noensinne har gjort.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •