Hjemmekinoanlegg - HJELP!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekinoanlegg - HJELP!

Skal bygge opp hjemmekino her, og projektoren er snart i hus.

Da var det også på tide å etterhvert kjøpe seg hjemmekinoanlegg.. problemet er at jeg er ganske så ny rundt emnet, og jeg vet at det er masse flinke folk her, så det hadde vært ganske så kjekt om noen kunne ha hjulpet meg med høytalere, og forsterker til disse.

Budsjett: ca. 30 000 kr +/- (gjerne billigere med 30k og litt over går greit)

Har sett på SVS, og det virker som fornuftig valg til sub. Utover det har jeg ingen meninger, men det hadde vært kjekt å hatt 3 utganger ekstra til overs på forsterkeren, til rumperistere (fremtidlig innkjøp).

Her kan dere se mål av rommet:

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha ALT for 30k +- eller er du villig til å bruke litt tid på å bygge opp et fullt anlegg. Jeg ville anbefale å starte med reciever/forsterker, fronthøyttalere og DVD-spiller. Du sa ingenting om musikk - skal det bare brukes til film, er film viktigst etc., men mitt forslag på litt manglende grunnlag er:

Denon AVR-3806
    Denon DVD-1920
    Focal.JMlab Cobalt 816S
    SVS PB10-ISD
    DIY lerret (enkelt og billig å lage og det funker helt til midlene er der til skikkelig lerret :-D )
    + litt kabler (høyttaler, HDMI fra DVD-reciever + HDMI fra reciever-prosjektor såfremt pj har HDMI. Du sa ikke hvilken pj som var i hus snart...) Ble litt over budsjett, men er det ikke alltid sånn...

Senere kommer:
    Focal.JMlab Cobalt 806S (bakhøyttalere) evt. 2 par av disse for 7.1 system
    Lerret (så stort og dyrt du har råd til. Sjekk forumet for anbefalinger )

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da går du en spennende tid i møte med 30k å svi av på anlegg

Jeg har selv falt for Klipsch, og kan varmt anbefale disse. Spesielt Reference serien. Har hatt flere forskjellige forsterkere til disse, der i blant flere store Harman Kardon receivere. Fant imidlertid ut at Yamaha passet meget godt sammen med Klipsch. Yamaha har en litt annen lydsignatur enn Harman, og Klipsch ble fyldigere og mer behaglig å høre på; spesielt på på høyt volum.

I tillegg har jeg en SVS som passer perfekt til de dynamiske Klipschene.

Lykke til
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Skal du ha ALT for 30k +- eller er du villig til å bruke litt tid på å bygge opp et fullt anlegg. Jeg ville anbefale å starte med reciever/forsterker, fronthøyttalere og DVD-spiller. Du sa ingenting om musikk - skal det bare brukes til film, er film viktigst etc
    Heisann!

Projektor har et eget budsjett :-)

Når det gjelder dvd, så tenkte jeg (om den er god nok?) å bruke xbox360 som kilde, eller kanskje det vil bli for dårlig kvalitet med denne kanskje?

Det skal brukes hovedsaklig til film. Det vil jo også bli brukt til musikk selvsagt, men helt klart mest til film.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Da går du en spennende tid i møte med 30k å svi av på anlegg

Jeg har selv falt for Klipsch, og kan varmt anbefale disse. Spesielt Reference serien. Har hatt flere forskjellige forsterkere til disse, der i blant flere store Harman Kardon receivere. Fant imidlertid ut at Yamaha passet meget godt sammen med Klipsch. Yamaha har en litt annen lydsignatur enn Harman, og Klipsch ble fyldigere og mer behaglig å høre på; spesielt på på høyt volum.

I tillegg har jeg en SVS som passer perfekt til de dynamiske Klipschene.

Lykke til
    Ja, tror nok det kan bli gøy med anlegg

Har ikke fått testet noen Klipsch selv før, så jeg burde kanskje få disse demonstrert en gang, før jeg eventuellt kjøper. Dette gjelder vel også andre høytalere, men uansett så burde jeg vel kjøpe det som passer best til nettopp MITT rom. Fører hifiklubben eller hificenteret noen av disse merkene? kanskje det hadde vært mulig å få låne med seg hjem for test?

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke være seriøs med å bruke en spilledåse som "kilde" = ?
    Har ikke testet dette, så skyt meg om jeg tar feil, men dagens XBOX (ikke 360) er en spillegreie og har ingenting med lyd å gjøre. Kjøp en dediket "kilde" er min umidelbare reaksjon (muligens litt for kjapp, men MS legger vekt på grafikk, ikke lyd)

Uansett så har vi det artig da

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon 1920 er en god og rimelig dvd-spiller, og langt bedre enn å bruke xbox som kilde...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Har ikke testet dette, så skyt meg om jeg tar feil, men dagens XBOX (ikke 360) er en spillegreie og har ingenting med lyd å gjøre. Kjøp en dediket "kilde" er min umidelbare reaksjon (muligens litt for kjapp, men MS legger vekt på grafikk, ikke lyd)

Heisann!

Nei, er ikke helt seriøs. Tenkte bare på at den har HD og optisk ut. Vet ikke kvaliteten utover dette. Men det blir nok en seperat DVD-spiller jeg går for ja

Jeg tenkte på en ting.. hva med å kjøpe inn forsterker/receiver og fronter, evt. også bakhøytalere, for totalt 30 000? For så å kjøpe inn center, sidehøytalere og SVS senere? På den måten få et bedre og dyrere anlegg?

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy

Har spilledåsen digital utgang for lyd? Hvis ja, kan man bruke det og så blir det receiveren som tar D/A-konverteringen, so har mest å si for lyden.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon AVR-3806 :ca 11.000
    Denon DVD-2910 :ca.6500
    SVS SBS-01 :ca.8500
    Sum: kr. ca.26.000

Resten kan du bruke på kabler, lerret, etc.

Edit.
    Ups. Glemte projektor/evt plasma. Regnet med at du hadde TV fra för.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=twarr]Heisann!

Nei, er ikke helt seriøs. Tenkte bare på at den har HD og optisk ut. Vet ikke kvaliteten utover dette. Men det blir nok en seperat DVD-spiller jeg går for ja

Jeg tenkte på en ting.. hva med å kjøpe inn forsterker/receiver og fronter, evt. også bakhøytalere, for totalt 30 000? For så å kjøpe inn center, sidehøytalere og SVS senere? På den måten få et bedre og dyrere anlegg?[/QUOTE]

Voila! Se mitt innlegg lenger opp - du vil ikke angre på å bruke litt tid og bygge et skikkelig anlegg. Følg den tanken og du blir storfornøyd til slutt! :-D og så har du noe å se fram til også...

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville også satset på å bygge opp et anlegg, men jeg ville gått for et 5.1-system i stedet for 7.1, bruk heller de to resterende kanaler til biamping/sone 2. Jeg ville gjort det siden de fleste filmer er kodet i 5.1. I tilegg så slipper du da utgifter til et ekstra høyttalerpar, så du da vil få ekstra midler til andre deler av anlegget.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok den løsningen (kjøpe fosterker og fronter nå)

Og så er det jo ikke til å stikke under en stol, at jeg vil ha SVS PB12-Plus/2
    Vet at rommet mitt egentlig er for lite til å utnytte den helt, men det får så være Kan ta den med også når jeg flytter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •