Valgets kval JMlab Electra 926 Vs Dali Helicon 400

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer Nilka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valgets kval JMlab Electra 926 Vs Dali Helicon 400

Hei alle dere hifi og hjemmekinofolk som sitter der ute i dette langstrakte land.

Jeg sitter nå med en del cash og skal kjøpe høyttalere til hjemmekino/stereo-oppsettet mitt. Og valget står mellom Dalis Helicon 400 og JMlab Electra 926.
    Jeg har ikke fått hørt JMlabbene enda men skal det på tirsdag og regner med at jeg klarer å bestemme meg selv utifra det jeg får hørt da, men jeg er likevel frem til da meget interessert i å høre meninger fra dere der ute som eventuelt har hørt begge.

Jeg hører på all slags type musikk fra klassisk og opera til rock, metall, jazz funk, blues...osv.
    Mener å ha fått med meg at enkelte mener JMlaben er litt lys, jeg lurer på om dette stemmer da jeg selv foretrekker litt mørkere klang. Jeg lurer også på om dette kan veies opp med en god sub.

Så kom med deres synspunkter.

Audiovector, Audio Physics og B&W er alle ute av dansen da jeg enten ikke liker klangen deres eller damen ikke har godkjent dem på utseende. Av de jeg har vist henne er det bare Electraene og Heliconene som har bestått WAF testen.

Mvh. Njáll Ekstrøm

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har 2 gode valg der. Kva slags oppsett har du forøvrigt?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den første månden vil det stå på en Denon 3805. Men jeg skal kjøpe effektforsterker og regner med at det blir monoblokkene til midgard audio uten at jeg vet dette helt sikkert.
    CD-spiller vet jeg ikke helt enda.
    DVD-spiller blir sansynligvis en denon dvd-1920, men denne vil ikke brukes som cd-spiller.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 meget gode valg, enig. Litt overasket over at madamen din synes begge de er levlige, da (IMO) Dali Helicon er 100 ganger penere en Jmlaben Men smaken er jo som kjent...delt.

At Jmlab er litt lys i toppen er feil. De er detaljerte, men ikke skarpe. Jeg fikk faktisk en bemerkning fra en god venn som til daglig spiller på Martin Logan at mine Electraer var meget detaljerte, og det må jo sies å være bra.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No har eg ikkje høyrt Helicon, men Electra serien likar eg godt. Det som Akto nevnar at dei er detaljerike, er ein meget korekt påstand. Du får komma tilbake med "fasiten" din på tysdag.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Akto. Er veldig spent på å høre de electraene. Håper de låter bra da jeg har en best deal på dem økonomisk.
    En ting til jeg lurer på er det stor forskjell i lyden på de 2 centerhøyttalerne i electra serien?
    Skulle gjerne tatt meg en tur innom deg akto når jeg likevel skal på de trakter om 10 dager, og hørt og sett hjemmekinoen, men jeg regner med du har hendene dine fulle nå som du har fått ei litta prinsesse. Gratulerer så mye!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nilka, det er godt mulig du kan komme innom en tur, livet går videre :-D Send meg en PM du, så skal vi her se an dagsformen da den tid kommer.

Det er mer trykk i mellomtonen til 901 kontra 900. Større lydbilde.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg akkurat nøytral,men syns du burde gå for 926.Jeg vurderte selv Helicon 800 og Electra 946,og har ikke angret ett sekund på at det ble sistnevnte.Personlig syns jeg H800 er litt lys i klangen,i forhold til mine.Helicon skal ha for finishen,den er meget vellykket.Jeg oppfatter også mine som meget detaljerte i toppen uten å være plagsomme for øret,men det hele handler jo egentlig bare om matching av utstyr.

Syns du også burde vurdere Usher.Den vakre 6-serien er meget god musikk i mine ører.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    ............men det hele handler jo egentlig bare om matching av utstyr.
    Amen! :-D

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel heller ikke akkurat jeg nøytral heller, så skal ikke påstå at du skal velge det ene eller andre. Kan heller si litt om hvordan jeg oppfatter Helicon 400. Jeg mener de har et bassfundament som man sjelden hører fra en høyttaler med en slik bestrykning, uten at dette på noen måte tar overhånd. Mellomtonen er bittelitt laidback i forhold til f.eks. B&W 700/800-serien, og de kan derfor kanskje oppleves noe "mørkere" enn disse. Det er dog ikke snakk om mye. Her går det også mye på matching så klart.

Diskanten er veldig detaljert og luftig, men blir aldri "skrikete" eller ubehagelig. Repeterer nok meg selv fra andre tråder her, men det er det jeg mener

Uansett så har du to gode valg foran deg, så du kan vel ikke gå helt feil!

Newcomer Prowler sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Kan vel føre på mine velsignelser når det gjelder 926. Har ikke hørt Helicon så jeg kan ikke gi noen vurdering ift den.

Fantastisk mellomtone (vokalområdet) og en diskant som jeg liker meget godt.

Det eneste jeg savner litt fra 926 er en noe mer fremtredende bass, her kan rommet ha mye og si, samt en ikke 100% innspillt HT.

Etter hva jeg har lest i diverse tråder, så er vel det typisk for 926 at den har en "korrekt" bass uten å legge på noe som helst.

Min neste oppgradering blir nok en sub for å supplere ved filmer/musikk i mitt oppsett.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

JM lab

Var igjennom samme testrunde for halvannet år siden - valgte JM lab 926. Daliene og BW største 700 bl jeg litt skuffet over, mens jg i ettertid ille ha valgt Audiovector til mitt oppsett. Så hvi du ikke likte dem, kan det fort hende at Dali er tingen. For ørvig likte heller ikke jeg Audiovctor med hverken Primare eller Hegel - men med egen Krell og Copland låt de glimrende. Tror kanskje du skulle valgt forsterkeri også samtidig for det handler mye om mathing.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være frekk, men kan enkelte vennligst slutte å skrive "sms språk" utenfor telefonen sin? Utrolig plagsomt å lese samt at det er totalt unødvendig da man ikke betaler pr x antall bokstaver her. Får også et ufrivillig inntrykk av en fjortis uten språklig intelligens ifra oslo når jeg ser sånt.

Så hvis noen skulle føle seg truffet, dette er bare et tips som bør tas til ettertanke. Hvis du ikke har lyst å bli stemplet som tidligere nevnte. Det er også en stygg uvane og noe som kan feste seg, du får ikke jobb ved å skrive på dette viset for å si det slik. Klinger like dårlig som folk som sier sjino og sjosk.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du ikke oversensitiv nå. Kan bare finne antydning til sms-språk i denne tråden - kan jo være en skriveleif.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel den var konsekvent og på de ord som vanligvis f'es til ved mobil knoting. Problemet er når noe slikt blir vanlig, vet også at jeg ikke er den eneste som irriterer meg grønn over slikt.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hittil er det du som står for de fleste skrivefeilene i denne tråden, etter ambings (som kan ha et dysleksiproblem for alt vi vet, sms-språk er verre enn det der...)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

*SUKK*:roll:

Her kommer jeg og ser at tråden min har fått masse nye svar siden sist jeg leste og tenker med meg selv hurra masse nye gode råd, men den gang ei. Tre av postene er bare masing og knoting om språk. Folk som bruker folks spørretråder til å diskutere språk kan enten ta det opp med vedkommende i en PM eller lage en egen tråd som omhandler dette temaet for å skape en diskusjon om dette på forumet. Jeg synes det er dumt å få tråder off topic på denne måten. :evil:

For å komme tilbake til topic igjen vil jeg derfor takke prowler og ambings for gode tilbakemeldinger, som ga meg litt bedre inntrykk av hvordan jeg tror JMlabene er.

Det jeg lurer på er om ambings med dette mener at bassen i 926 er ganske lik den på audiovector, en type bass jeg vil karakterisere som litt tørr og crisp. Selv vil jeg helst ha den litt rund og fyldig, og jeg lurer på om det i så måte kan hjelpe med en subwoofer.

Mvh. Njáll H. Ekstrøm som herved tar sin egen tråd tilbake.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prowler
    Det eneste jeg savner litt fra 926 er en noe mer fremtredende bass, her kan rommet ha mye og si, samt en ikke 100% innspillt HT.
    Ikke glem betydningen av utstyret ellers.Jeg har prøvd en del tunge forsterkere på mine høyttalere i det siste,og bassgjengivelsen oppfatter jeg som forskjellig på samtlige forsterkere.

Newcomer Prowler sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Ikke glem betydningen av utstyret ellers.Jeg har prøvd en del tunge forsterkere på mine høyttalere i det siste,og bassgjengivelsen oppfatter jeg som forskjellig på samtlige forsterkere.
    Det er også en tanke jeg har hatt. Foreløpig har jeg tenkt å starte med en sub, men det er ikke umulig jeg kommer til å se litt på Snickers-is sine produkter. Lest mye positivt om disse her i forumet.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg da altså vært å hørt på Electra 926 og jeg kan ikke si annet enn at jeg ble positivt overrasket. Jeg må inrømme at jeg selv etter alle de gode ordene jeg har lest her hadde helt den store troen på at dette var en høyttaler som kunne passe meg, men jeg tok altså feil.
    Å si at jeg personelig synes den er bedre enn Helicon 400 ville vært å lyve, men den er svært nære og stort sett er den mulig å få tak i til en langt lavere pris enn du får noen Helicon 400 til, så da er bare å vente til penga kommer inn i løpet av neste uke og kjøpe seg høyttaler om han jeg vurderer å kjøpe av fremdeles vil selge da eller ikke allerede har solgt dem.

Ut ifra det jeg hørte er 926 litt bedre på å få frem alle detaljer i musikken, men den mangler bittelitt i bånn mot hva Helicon har å tilby.

Som sagt takk for alle tips og inspill jeg har fått.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •