Fasefeil

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Fasefeil

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fasefeil

Når jeg kjører romkorreksjon på DENON 3806, får jeg beskjed om fasefeil på fronthøytalerene. Har sjekket koblingene, men kan ikke se noe feil. Kan man på noen måte kontrollere om det er noen innvendig koblingsfeil på høytalerne? Foruten å åpne de da Det er Jamo D590

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener å ha hørt at du kan ta et lite lommelyktbatteri. Kobler du det til høyttalerterminalene med korte mellomrom vil du se at membranet beveger seg enten utover eller innover. Kobler du på samme måte på den andre høyttaleren (+ til +, - til -) burde elementet der bevege seg samme vei dersom de er i samme fase. Gjør de ikke det er det feilkoblet inni.

Newcomer StianLarsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk et 9volts batteri bakpå terminalene.

Fasefeil på bass er veldig tydelig å høre.

Stian

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke helt de Jamo høytalerene, men generellt kan man på f.eks en treveis konstruksjon sjekke bass elementene med et 1.5v AA batteri eller tilsvarende og sette + på Bass HT terminalen med + polen på batteriet og - på - og se hvilken vei mebranen flytter seg. "riktig " vei er i alle fall at stereo opsettet har samme slagetning, men mest vanlig er det at bass membranen flytter seg ut av kabinetrtet men ++ og --.

På mellomtone og diskant inngår det jo oftest condensatorer i delefilteret, så de må som regel heller spilles på for å sjekke om fasen er satt likt på de to høytalerene. Har vært borti et høytaler sett som man helt i starten når høytalerene ikke hadde blitt spillt på på en stund kunne se mellomtone membranen flyttet seg tydelig en retning helt til å begynne med med batteri trikset.
    Setter man på et mono signal skal man kunne fra riktig lyttepossisjon opfatte at lyden plasserer seg midt mellom høytalerene, og ikke være diffus og vanskelig å definere. Kjenner man delefrekvensen mellom mellomtone og diskant for høytaleren så skulle man vel teoretisk kunne spilt av et generert signal med denne frekvensen plassere hode på skakke slik at f.eks venstre øre hører mest dra mellomtone og høyre mest diskant, for å få litt den samme effekten som når man sjekker et stereo oppsett med mono signal, men her spiller vel utformingen av selve høytaler elementene inn, så jeg vet ikke om det vil kunne forstyrre en slik test til nokk til ikke å kunne bli entydifg i praksis.

Enkelte DVD plater har et "THX" (Star wars) optimaliserings test spor som man vel i enkelte tilfeler kan bruke å sjekke fasen mellom to høytalere med et hvit støy lignende signal, men om man ut av dette vil kunne trekke konklusjonen at alle elementer inbyrdes på to sett med høytalere spiller i riktig fase, det er jeg i tvil om.

I tilfelle med romkorreksjon på DENON 3806 så kan man vel kanskje i enkelte tilfeller få en litt uheldig plassering av målemicrofonen som kan føre til at lytteromme gir i enkelte frekvenser stående bølger som så kan oppfattes av romkorreksjonen som fasefeil. Her kan man vel prøve å flytte målemicrofonen litt til en av sidene og eventuellt testet med høytaler størrelsene small larg osv i oppsettet og set om det løste fasefeil problemet for kalibrerings prosedyren.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver "batteri-testen" med et 1,5v AA, men klarer ikke å se at membran beveger seg. Jeg hører det, men kan ikke se det (Har "normalt" syn, og hørsel. Ikke iflg. kona da..... )

Stian mener jeg må bruke et 9v. Blir ikke det for kraftig...?

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 2re
    Stian mener jeg må bruke et 9v. Blir ikke det for kraftig...?
    tja..neida.., du skal jo bare borti litteran for å se hvilken vei membranen går, ikke holde lenge borti

f.eks på et par CV AL1000 som en kamerat av meg har, der var det fasefeil innvendig i høytalern... merkelig, men det forekommer

Newcomer StianLarsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, 9 volt er ikke noe problem.
    En høyttaler er jo bare en elektromagnet.

Husker en demo av CV stroker 15" der de hadde loddet på en vanlig stikkontakt på terminalene for så å stikke denne rett i støpselet i veggen.

Bassen dura bra på 50-60Hz 220volt

Har vært borti flere tilfeller der det er koblet feil på delefilteret.

Stian

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør kanskje ta deg en tur til forsterker/receiver forumet også, for jeg mener å ha lest at Denons romkorreksjon av og til sier at det er feil fase når det ikke er det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pleier å sette på radiosus. Da hører jeg straks om det er fasefeil. Det blir "rart" å høre på liksom.. hehe..

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    9v...
    u^2/R...
    9v*9/8ohm = 10 watt....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Du bør kanskje ta deg en tur til forsterker/receiver forumet også, for jeg mener å ha lest at Denons romkorreksjon av og til sier at det er feil fase når det ikke er det.
    Dette gjelder både Yamaha og Denon forsterkere. Man kan få beskjed om fasefeil uten at det er det. Jeg får fasefeil på 2 av 7 høyttalere i mitt oppsett med Yamaha RXV 2400 uten at det er det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •