Fronthøytalere - hvor DYPT spiller dine?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 60
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fronthøytalere - hvor DYPT spiller dine?

Hei alle sammen - hva med noen rykende, ferske målinger?

Jeg vil med dette oppfordre dere til å måle fronthøytalerne, både med og uten SUB, og poste resultatene i denne tråden.

Selv om det blir en del måling av SUB-systemer så skal man for all del ikke glemme de andre høytalerne i et oppsett. Med tiden har stadig flere blitt klar over at det IKKE foreligger en fasit for et oppsett - Du må rett og slett brette opp ermene og søke svaret selv, for DITT rom og oppsett er helt UNIKT!

Du kan finne mange retningslinjer og et mangfold av forskningsresultater, men hvordan MÅLER egentlig ROMMET ditt?

Vi har diskutert Large vs. Small opp og ned i mente...........smaken er som baken, MEN hvis du tar deg tid til å måle med enkle hjelpemidler - så er du veldig langt på vei - og noen svar dukker muligens opp...............

På "oppfordring", fra Dag SVS Johnsen, har jeg brettet opp ermene - og kalibrert igjen........men denne gangen spesifikt på Fronthøytalerne som LARGE - stikk i strid med min "overbevisning" - da jeg mener at det ikke finnes en sådan ting som "En fullfrekvent høytaler". Ethvert høytaler-system spiller best med en skikkelig kalibrert SUB !!!

I dagens oppsett har jeg målt mine B&W 801 Matrix Series II både med og uten et B&W spesialtilpasset filter - beregnet for å øke bassresponsen. I tillegg har jeg lagt inn kurven med B&W801 som SMALL med SVS-subber.

Midgard Audio Oberon 6.1 står for effekten til B&W 801 Matrix Series II.

Du kan laste ned skjemaet for frekvensrespons her:

http://www.flageborg.no/SVSpatruljen/subtest_B&W801.xls

.
    .

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg får skylda for denne trådens opprinnelse må jeg jo spa opp noen gamle målinger.
    Det er klart rommet spiller inn her, med mine tidligere Usher CP-8872 og mine nåværende Infinity Kappa 9.2i har jeg flat respons ned til 25 hz med sterkt fallende kurve under 25 hz samt en forsterkning som peaker på 40 hz. Dette er greit til musikk og det er meget få låter hvor det mangler noe, men jeg har en CD hvor jeg må bruke subbene mine for å hente nede i dypet.
    Jeg vet at i større rom som støtter dypbass bedre spiller CP-8872 flatt ned til 20 hz.
    Dali Helicon 800 ga seg på 32 hz, og da savnet jeg dypbass-informasjon/dybdefølelse på endel musikk.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare denne måling, tatt 2 forskjellige steder, ca 1 meter i forskjell på stolene. Denne er korrigert for Radio Shack feil...
    http://avforum.no/forum/attachment.p...achmentid=6131

Jeg har ikke toner under 20 hz på test cd´en så denne er vel ikke så interessant, men høyttalerne er spesifisert til 17 hz, jeg har ikke subwoofer.
    Jeg er ikke helt enig med Flageborg når han mener fronter skal være satt som small, mener helt klart de må stå som large, også om man har sub, men forskjellige høyttalere kan levere forskjellige resultater i forskjellige rom, så det må en selv prøve ut hvad man liker best.....

Mystisk, jeg kan ikke legge dette bilde inn igjen, får vite der er feil ved opplastning og jeg allerede har postet dette bilde i en annen tråd....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med eller uten korreksjonstillegg for RadioShack?

Spennende :-D

Synd ikke denne tråden kom opp litt før, da kunne jeg ha funnet på å måle 936 mot 946. Skal legge ut mine målinger i denne posten, så holder vi OT vekk fra denne tråden.

Det er jo slik at enkelte har funnet sin innstilling med både small og large, og rommet har mye å si for responsen.

Måling kommer om noen dager :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke brukt korreksjonstillegg....ops :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har bare denne måling, tatt 2 forskjellige steder, ca 1 meter i forskjell på stolene. Denne er korrigert for Radio Shack feil...

Jeg har ikke toner under 20 hz på test cd´en så denne er vel ikke så interessant, men høyttalerne er spesifisert til 17 hz, jeg har ikke subwoofer.
    Jeg er ikke helt enig med Flageborg når han mener fronter skal være satt som small, mener helt klart de må stå som large, også om man har sub, men forskjellige høyttalere kan levere forskjellige resultater i forskjellige rom, så det må en selv prøve ut hvad man liker best.....

Mystisk, jeg kan ikke legge dette bilde inn igjen, får vite der er feil ved opplastning og jeg allerede har postet dette bilde i en annen tråd....
    Hei, er det rommet ditt som forsterker nede rundt 30-40 hz? Har samme fenomen hos meg.

Dag :-)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, rommet er ikke en rektangel, og er egentlig litt håbløst. Høyttalerne står egentlig også på den forkerte led, pga lerretet bare måtte på en bestemt vegg.
    Høyttalerne står ca 1.10 ute i rommet, og forskjellen på Radio Shackens plasering på de to målinger er ca 1 meter hvor stereo målingen er foretatt i midten av høyttalerne, og film målingen er tatt fra den ene stol til siden for projektor kassen, og da ca 1 meter lengere fremme. Litt innviklet, men se litt på linken min til rommet og du ser kanskje bedre.
    En måling har ikke mye å sige hvis den ikke er tatt der hvor ørene normalt er, men i et normalt rom kan man jo flytte lyttestolen litt frem og tilbake (medmindre man har svær sofa da) og da vil lyden, og målingen, endre sig drastisk.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags investeringer må man foreta for å gjøre disse målingene? Ikke at jeg forventer at mine går stort under 50Hz, men hadde jo vært gøy å prøve.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvensrespons CV! 1515

Har brukt regnearket til "Roko" og radioshack digital lydtrykksmåler.

Tilkoblet utstyr: DB-10 (+10 dB @ 30 hz), Denon AVR-3805 med romkorreksjon og MA Oberon 6.1.

Volum Receiver: -25 dB

Til info: DB-10 er slått på etter at romkorrigering er utført.

Turkis kurve: DB-10=ON EQ=OFF
    Blå kurve: DB-10=ON EQ=Normal
    Rosa kurve: DB-10=OFF EQ=Normal

Kan ikke skjønne annet enn at disse høytalerne passer utmerket godt sammen med en stk SVS PB-12 Plus/2. Da åker kanskje DB-10'en på hue og ræva ut også. Dette fordi den genererer litt sus.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg; er det ikke litt rart at fronthøyttalerne dine går dypere alene - enn sammen med sub...?

Niels:
    Frekvenser under 20Hz finner du i lenken i min signatur... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Evidence 470, de gir seg ved 40hz.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Flageborg; er det ikke litt rart at fronthøyttalerne dine går dypere alene - enn sammen med sub...?
    Nei, egentlig ikke - cut off på SVS er 20Hz og den er effektiv.

En tuning til 16Hz på SVS'ene ville endret kurven dramatisk, men det ville ødelegge opplevelsen over 20Hz.

Flere har prøvd en SVS-tuning på 16Hz, se www.avsforum.com, og man mister veldig mye "attack" med en slik innstilling, så det er IKKE å anbefale....;-)

Dagens "SJOKK" er egentlig hva B&W 801 klarer på egenhånd, med Midgard Audio Oberon 6.1 som KRAFTWERK !

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Dagens "SJOKK" er egentlig hva B&W 801 klarer på egenhånd, med Midgard Audio Oberon 6.1 som KRAFTWERK !
    Ja, det var vel egentlig akkurat dette jeg ville ha svar på. Nærmest utrolig hva du får ut av høyttalerne med disse. Tilfeldighet, eller er Oberon en glimrende match til B&W?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ja, det var vel egentlig akkurat dette jeg ville ha svar på. Nærmest utrolig hva du får ut av høyttalerne med disse. Tilfeldighet, eller er Oberon en glimrende match til B&W?
    Hva kan jeg si.............sjokket må være å kjenne Sting 20Hz på en slik måte at jeg er overbevist om at SVS'ene jobber for fullt..........men, neida det er bare B&W 801 som leverer et vanvittig, hinsides trykk..........ALENE !!!:grin:

Midgard Audio Oberon 6.1 Champagne har effekt så det HOLDER !!!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppleves dette vesentlig annerledes enn tidligere, og på hvilken måte?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer med målinger snart, men en ting som går igjen i innleggene over (og som også er slik hos meg) er en kraftig topp på rundt 40Hz og også en dipp mellom 70 og 90 Hz... er det en grunn til at det er slik? :-| Er det plassering som er "enkleste" måte å få vekk dippen ved +- 80Hz eller kan andre ting hjelpe på det?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Kommer med målinger snart, men en ting som går igjen i innleggene over (og som også er slik hos meg) er en kraftig topp på rundt 40Hz og også en dipp mellom 70 og 90 Hz... er det en grunn til at det er slik? :-| Er det plassering som er "enkleste" måte å få vekk dippen ved +- 80Hz eller kan andre ting hjelpe på det?
    Dip ved 70-90 hz, og andre steder kan fikses med plasering, men flytter man de 5 cm oppstår kanskje andre dips......
    Du kan se her hvad ca. 1 meters forskjell i mikrofon plassering gjør :

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mine målinger...:???: er ikke helt fornøyd med kurvene. Kurven for bare frontene er jo den mest jevne av dem...:neutral: er det normalt...? Jeg ville trodd at sub inkl PEQ ville gitt en finere kurve enn den jeg har fått her, men med mine begrensede sub-kunnskaper så ble det slik... det er mye mulig at det bør justeres på ting og tang her...

Blå kurve: måling med sub uten justering av PEQ.
    Rosa kurve: måling med sub og justert PEQ
    Gul kurve: kun fronter
    -bass_frekvens_tmb-jpg
    Noen som har forslag til hva som bør gjøres her? :razz:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    ...........Flere har prøvd en SVS-tuning på 16Hz, se www.avsforum.com, og man mister veldig mye "attack" med en slik innstilling, så det er IKKE å anbefale....;-)
    Da er det bare å konstatere - lytt til andre, MEN ikke la vær å "overprøve andres påstander" så lenge du trives med å eksperimentere.........og tar tiden til hjelp.

Jeg klarte ikke lenger å tenke på at det jeg leste om 16Hz tune på amerikanske forum skulle være en "sannhet" - Dette måtte jeg kartlegge i MITT rom med MITT oppsett. Og med det resultatet jeg fikk - sjekk den turkise kurven :grin:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg tuner PB12-Plus'en til 16Hz - må jeg da justere inn alt på nytt eller bruker jeg samme oppsett og får en forskjøvet kurve?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •