Hjelp til oppkobling av surround anlegg!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til oppkobling av surround anlegg!!!

Hjelp...

Jeg trenger noen gode ( og enkle ) råd til følgende:

Jeg har et rom til disp. med følgende mål: bredde = 3,8m og lengde = 4,25m.

Inne i det rommet skulle jeg ha koblet opp følgede:

Phillips PF 7420 ( LCD TV )
    Sony DVP NS-305 ( DVD spiller )
    Yamaha RX-V 2090 ( surround forsterker )
    Yamaha MX-1 ( effekforsterker til fronthøytalerne )
    PSB Stratus Gold ( fronthøytalere )
    PSB Subsonic 3 ( med romertall, gammel modell (?) )
    PSB C-6 ( senterhøytaler )
    PSB Ambient 2 ( bipole bakhøytaler )
    Psb Image 1b på gulvstativ ( har ikke brukt de til noe enda )

Forsterkere og høytalere har jeg nok hatt i snart 10 år, men er veldig fornøyd med de. Bytter ut nye bass element i Goldene og basskassen i morgen, så da er de forhåpentligvis klare for nye 10 år....

Det jeg sliter med er hvordan eg kan få maks lyd ut av det jeg har, og hva jeg evt. burde byttet ut.
    DVD-spilleen er av veldig billig type, så den er vel kansje ikke noe å ha med "på lasset"?

Når det gjelder oppkobling/plassering av høytalere er jeg "helt" grønn, men skjønner at jeg ikke får "maks lyd" ut av anlegget slk det er i dag.

Jeg har rotet rundt på nettet og funnet ut sånn ca hvordan høytalerne skal stå i forhold til hverandre, men lurer på om jeg skal ha med Image i et
    7-kanals system eller ikke.

Håper at noen skjønte problemstillingen, og kan gi meg noen enkle råd....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei

En 10 år gammel surround er nok det første jeg hadde byttet ut, der har det skjedd mye de siste årene, du vil nok få størst ut bytte av det! Lån med deg en hjem og test...

Vil tro at høyttalerne holder fremdeles mål, og at det neste var å bytte ut dvd-spilleren.....

Når det gjelder plassering og justering som også er veldig viktig (så står det mye om det rundt omkring på nett). Der gjelder det å ha litt tålmodighet når det gjelder plassering - test ut ha som er best i ditt rom..... Nye forsterkere idag (kansje ikke de billigste) justere seg selv ved hjep av en mikrofon så slipper du å tenke på det.....

7.1 vs 5.1...... så klart surround lyden blir bedre på 7.1.... men vet ikke om det er det første jeg hadde gått etter siden de 2 høyttalerne liten betydning i forhold til resten av anlegget totalt sett (vurder økonomi, og plass i rommet ditt)

Lykke til..... :smile:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •