Dali Suite eller Ikon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Suite eller Ikon

Skal kjøpe nye høytalere til hjemmekinoen,vil bli mest brukt til film.
    Har vsx-1015 og lurer på å kjøpe et system basert på Dali Ikon 6 eller Suite 2.8.
    Hadde vært fint med noen erfaringer.
    Har lest her at mange ikke er overbegistret for Suite subene, gjelder dette også Ikon suben? Evt. alternativer

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siden hifi klubben fører begge dessen ville jeg tatt meg en liten lytt selv. alltid din egen mening som skal bestemme

jeg har Sute'ene ( 2.8, r0.8 og c0.8 ) og er mega fornøyd. men det er sikkert også en del som er kanonfornøyd me icon også..
    siden jeg ikke har sub så har jeg ikke peiling på den fronter.. men har lest mye bra om 1.5'en ;-)

men samme hva du velger, til prisen synest jeg begge er kanon serier !

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Suite er litt varmere i lyden, penere møbel, (i mine øyne), og en mye mer solid bygget kasse. 4 ohm.
    Ikon er lysere i lyden, men mye mer oppløst i diskantområdet. Kraftigere terminaler og 1000,- dyrere. 6 ohm.

Utseende messig budre det ikke være tvil. Suite er skikkelig flotte.
    Lydmessig må du høre hvilken stil av de 2 du foretrekker.

Hvis du skal har surroundoppsett så har suite-seriens C0.8 2 krafige 6.5" element i forskjell til Ikon Vokal 2 som "kun" har to 5" element (begge + diskant selvsagt).
    Senteren til Suite er en solid tung sak med punch i, hvor Vokal 2 er en litt mer puslete og lett høytaler.

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at Hifi-klubben driver på og selger ut utstillingsmodellene sine i suite-serien. Er denne serien på vei ut?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lapavoni
    Jeg ser at Hifi-klubben driver på og selger ut utstillingsmodellene sine i suite-serien. Er denne serien på vei ut?
    Noen påpeker jo at Dali nå har en "overload" av ulike serier, og at noen serier må forventes å fases ut. Personlig synes jeg det er synd hvis Suite-serien forsvinner. Den er absolutt et lekrere møbel enn alle de andre Dali-seriene i samme prisklasse. Dessverre for Suite-serien er det nok flere av de andre seriene som gir den hard konkurranse i "god lyd for pengene"-konkurransen. Men på finish er det få som konkurrerer.

Newcomer enemigo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lytta litt til Suite 1.7, Ikon 2 og Ikon 6. Suite og Ikon 2 ble spilt på samme anlegget, mens Ikon 6 var i et helt annet miljø med annen elektronikk.

Jeg er i utgangspunktet glad i en dynamisk og oppløst høyttaler men er følsom for skarpe diskanter, jeg hadde derfor litt forventninger til Ikon. Ikon 2 var en forholdsvis behaglig høyttaler, kanskje litt mye fokus på diskant samtidig som jeg savnet noe tilstedeværelse i bassen. Ikon 6 stod i et litt stort rom som angivelig slukte mye bass, og det var en lite hyggelig opplevelse med skarp diskant og fravær av mellombass og bass.

Suite 1.7 ble en mye mer behagelig opplevelse. Jeg synes denne var ganske presis og særlig trommer (mellombass) var veldig skarpt definert, men kanskje litt for tørr og nøytral, det ble til tider en pappaktig lyd over noe av trommeslagene. Uansett var dette en positiv opplevelse etter Ikon 6. Suite-diskanten var dynamisk med den samme takhøyden som Ikon, men mye mer behagelig.

Dette er min foreløpig oppfatning, men jeg skal prøve Ikon 2 eller 5 hjemme på Yamaha-forsterkeren min før jeg bestemmer meg. Er egentlig positivt innstilt til 5"element i frontene når man har sub i tillegg.

Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei... Har full suite pakke, (2.8, r0,8 og c0,8 ) og en vsx 1015, samt to yamaha 1500 subber som snart vil bli byttet ut. Er godt fornøgd med lyden, men vil anbefale deg å høyre dei før eventuelt kjøp, helst fått dei lånt med heim. Har nettopp kjøpt ny leilighet, og lydsignaturen er vidt forskjelligt i fra det den var før. Synst før at det var litt lite bass, lite trøkk. Nå er det nesten "for " mykje av det gode. Spiller med god trøkk, skal du bruke høgtalarane i hovedsak til film, hadde eg ikkje vært i tvil. 1015 driver dei og heilt greit, meir enn høgt nok filmvolum.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg handlet meg et par suite 2.8 i forrige uke. Vurderte concept 8, suite'n og ikon 6. For meg hørte suite'n bedre ut enn ikon. Lyttet ikke til de under like forhold. Hørte ikon på hifiklubben og suite hørte jeg hjemme hos noen. Grunnen til at jeg valgte Suite var fordi jeg syntes lyden var mer behaglig. Lyden fra Ikon var helt klart bra, men det andre synes er en godt oppløst og detaljert diskant (som det absolutt er), følte jeg ble litt masete. Kan hende jeg hadde blitt fornøyd med Ikon, men man kan vel si at Suite var et tryggere kjøp for meg.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også i markedet for å kjøpe nye høytalere i denne prisklassen. Utseendemessig appelerer helt klart suite-serien mest. Jeg var innom hifiklubben i dag og tok de forskjellige høytalerene i øyensyn. Så mye lytting ble det ikke tid til, men det vil komme. Det som bekymrer meg med ikon-serien er den pinglete senterhøytaleren. Suite-serien sin er jo mye kraftigere. Når det gjelder film er jo denne kanalen veldig viktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lapavoni
    Jeg er også i markedet for å kjøpe nye høytalere i denne prisklassen. Utseendemessig appelerer helt klart suite-serien mest. Jeg var innom hifiklubben i dag og tok de forskjellige høytalerene i øyensyn. Så mye lytting ble det ikke tid til, men det vil komme. Det som bekymrer meg med ikon-serien er den pinglete senterhøytaleren. Suite-serien sin er jo mye kraftigere. Når det gjelder film er jo denne kanalen veldig viktig.

Nå vet jeg ikke om du har fått med deg at Ikon har 2 sentere?
    Ikon vokal 1 sies og være noe tynn, mens Ikon vokal 2 holder en god standard og er helt på nivå med resten av høytalerene i den meget gode Ikon serien.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vokal 2 jeg hadde sett på. Skulle vel egentlig har presisert det. Den har har to 5" bass/mellomtone-elementer. Suite sin har to 6,5" bass/mellomtone-elementer pluss at kassen er større. På papiret så virker jo suite sin bedre. Men Ikon vikal 2 kan jo være god den òg. Som det heter i omtalen:
    Ikke la deg lure av det kompakte utseendet, for Vokal 2 er fullt voksen og solid senterhøyttaler som løfter hjemmekinoen opp flere hakk.
    Før jeg bestemmer meg så skal jeg nok høre ordentlig på begge oppsettene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vertfall veldi fornøgd med suite centeren. Centeren er veldi viktig i et oppsett, en av grunnane til at eg valgte suite pakken var centeren og lyden i denne. Kan sjå film med rimeligt høgt volum med bra "trøkk", uten at centeren blir masete på noe slag. Er jo egentli "samme" høgtaler som 2.8, bare i mindre kasse.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært på hifiklubben og hørt på ikon 6. Jeg testet med Metallica St. Anger som er en av favorittene mine for tiden Høytalerne låt enormt bra. Kjempelyd må jeg si. Mens jeg satt der tenkte jeg "a lot of bang for the bucks". Noen sier at de synes diskanten på denne høytaleren er skingrende. Jeg synes den var helt fin. Nok bass var det også. Jeg hørte på høytalerne i ett stort rom med ganske billig NAD-elektronikk. Det låt bra i hele registeret.

Det som trekker ned er finishen. Den er skikkelig billig. Men dette er visst et kompromiss som er gjort med vilje for å få best mulig lyd for minst mulig penger. Jeg kommer nok til å slenge i et par tusenlapper til for å få en skikkelig finish på evt nye høytalere.

Suite 2.8 fikk jeg ikke hørt på fordi demo-settet er solgt og serien er på vei ut. Vil man ha suite-serien så må man handle raskt.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...
    Merkelig.
    Jeg spurte Stian, på klubben i Bergen, om suite i går. Han sa det var ingen tegn som tydet på at Suite skulle ut av produksjon.

Ikon-serien ser virkelig 80-talls ut. Ser nesten ut som om de har gjort det de kan for å få 80-talls look på den.

Newcomer enemigo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Hmmm...
    Merkelig.
    Jeg spurte Stian, på klubben i Bergen, om suite i går. Han sa det var ingen tegn som tydet på at Suite skulle ut av produksjon. (...)
    Jeg spurte en kammerat fra klubben (M. Thrangesgt.) om det samme. Han hadde heller ikke hørt at Suite skulle ut, men han nekta ikke for det.

Knut

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Marcus Thranes gate fikk jeg i går vite at suite-serien var utgående. For å få ryddet denne tvilen av veien skrev jeg derfor en e-post til dali.dk. Her er svaret:

Tak for din mail og interesse i DALI.

Vi producerer stadig DALI Suite 2.8 og resten af serien, men, vi haft problemer med at levere da vi simpelthen ikke kan levere så mange som vi kan sælge, dog begynder vi at kunne levere igen og forventer ingen problemer fremover med Suite serien.

Best regards

Henrik Høgh

Export Assistant
    Det ser ut til at dette er en veldig populær serie og at de kommer til å produsere denne så lenge de gidder Dårlig gjort at de ikke har inne disse høytalerne i Marcus Thranes gate slik at man kan få en lytting.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper de produserer de en stund fremover. Hadde vært fint å kunne få tak i matchende høyttalere hvis jeg etter hvert bestemmer meg for å bygge ut til surround.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Ikon-serien ser virkelig 80-talls ut. Ser nesten ut som om de har gjort det de kan for å få 80-talls look på den.
    Ja, hva er egentlig dette? For å være ærlig synes jeg nesten Ikon er den styggeste serien Dali har ute nå,særlig med tanke på pris. Både Evidence og Suite er da mye penere. Lyden er selvsagt viktigst, men ikke alt; skal jeg bruke 9k på en høyttaler bør den da ta seg litt ut og.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Til og med elementene er stygge.
    De ser gamle, støvete og stygge ut på nært hold.

Ikon-serien ser skikkelig bad ut altså. Men de låter jo sinnsykt bra. Synd man ikke kunne få litt av begge deler.
    Jeg hadde gladelig lagt noen tusen ekstra på bordet for å få et like smakfullt design som Suite-serien.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •