B&W 703 - skarp & skjærende?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer bsk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W 703 - skarp & skjærende?

Holder på å spille inn mine nye 703 høyttalere. Kan ikke si at jeg er så veldig fornøyd foreløpig. Opplever lyden som ganske skarp og hard i toppen.

Jeg ser at det er noen andre her inne som har kommet fram til at diskanten er for skarp, men samtidig er det jo veldig mange som virker kjempegodt fornøyd... Kanskje 703'ene ikke matcher min elektronikk? Har en Marantz SR-7500 receiver og ShengYa P-VSD 150 hybrid (tilsvarende Vincent SP-331MK) effekt trinn.

Har vel spilt ca. 30 timer til nå. Kan jeg forvente at dette blir bedre etterhvert, eller har jeg rett og slett valgt feil høyttalere?

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bsk
    Holder på å spille inn mine nye 703 høyttalere. Kan ikke si at jeg er så veldig fornøyd foreløpig. Opplever lyden som ganske skarp og hard i toppen.

Jeg ser at det er noen andre her inne som har kommet fram til at diskanten er for skarp, men samtidig er det jo veldig mange som virker kjempegodt fornøyd... Kanskje 703'ene ikke matcher min elektronikk? Har en Marantz SR-7500 receiver og ShengYa P-VSD 150 hybrid (tilsvarende Vincent SP-331MK) effekt trinn.

Har vel spilt ca. 30 timer til nå. Kan jeg forvente at dette blir bedre etterhvert, eller har jeg rett og slett valgt feil høyttalere?
    Stor kjangse for at dette skyldes høytalerkabelen,(aner ikke hva du bruker, men det kan være en reell årsak). Prøv å bytte den i noe annet ;-)

Ellers så er ikke 30 timer innspilling all verden, og de vil nok bli bedre etterhvert.
    Regn rundt 100 timer før de begynner å åpne seg ordentlig. (Alt etter hvor høyt du spiller)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vincent er det flere som påstår er "skarp". Mulighet for å prøve en annen effektforsterker? (familie, venner, butikk).

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    30 timer er ikke mye innspilling. Antar høyttaleren vil løsne mer i bassen etterhvert og balansere bedre.

Hvis det er alt for mye diskant, så er det ikke mulig å rette med bytte av kabel. Har av og til sett noen påstå at Vincent er litt lyse i klangen, men husker ikke modellbetegnelser. Det kan likevel være et matchingsspørsmål.

Min erfaring med 703 er at de er noe av det beste B&W har laget utenom Nautilus-serien, og jeg for min del opplevde ikke diskanten spesielt slitsom. Høyttaleren er for øvrig helt konge i mellomtonen.

Hvordan er rommet? Er det stort? Hvordan er høyttalerne plassert i rommet?

Jeg er litt nysgjerrig på resten av lydkjeden også... Altså: Hva slags CD-spiller, og ikke minst: hva slags musikk?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste en test fra England der det ble påpekt det du nevner, at de kan være spiss i toppen. Tror rett matching er viktig her. Har faktisk selv bestilt 703ene. Hørte de i butikken med Thule og synes det var en god kombinasjon. Hørte de også med en Denon forsterker og det låt ikke så bra.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Våger å tippe at det verken er kabler eller innspilling som må til...test anlegget i et annet rom. Jeg har koblet opp mitt i fire forskjellige rom på semipermanent basis det siste året.

- I det første, hybelen jeg bodde på før, var bassen skikkelig romlete, lydnivået er par dB under normalen, og stereoperspektivet snevert.

- I det andre var bassen skikkelig stram og fyldig, skulle tro jeg hadde fått en sub, men på den annen side var lyden kraftigere på høyre side enn venstre, og diskanten skar i ørene ved høye volum.

- I det tredje rommet forsvant all hentydning til dypbass, diskanten ble betydelig dempet i forhold til nummer to, og høyttalerne fremstod i det hele tatt som mye mer tilbaketrukne, nesten så det ble kjedelig, dog skikkelig romfølelse og perspektiv.

- I det fjerde rommet, ny hybel, er diskanten akkurat som jeg vil ha den, og romforsterkningen like sterk på begge sider, men stereoperspektivet er ikke så bra, og bassen slår deg ikke akkurat i brystkassa.

Hadde jeg kunne kombinert bassen fra nr. 2, stereoperspektivet var nr. 3 og diskanten fra nr. 4 hadde jeg vært knallfornøyd. Når det gjelder utbytting har ingen bytter av kabler, kilder eller forsterkere gitt så mye utslag på lyden som bytte av rom.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde det samme initielle intrykket med mine Dali Ikon 6. Dette forsvant imidlertid nesten fullstendig etter at høytalerne fikk en måneds tid med bruk på seg. Det som imidlertid utgjorde den største forskjellen var som nevnt ovenfor rommet de ble benyttet i. For å være mer presis avstanden frem til høytalerne. I mitt gamle rom satt jeg veldig nærme høytalerne og opplevde diskanten som irriterende pågående. Nå når jeg imidlertid fikk en enorm stue å boltre meg i er inntrykket et helt annet. Nå sitter jeg omlag 2,5-3m unna høytalerne og da blander diskanten seg med resten av lydbildet. Diskanten oppleves nå som perfekt oppløst og viser ingen antydning til å være pågående.
    Skiftet fra Nad C372 til Denon AVR2106 var også en meget positiv opplevelse med disse høytalerne (men mest på stereoperspektiv)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I likhet med pogwaq så er min erfaring at rommet er det som gir størst variasjon. Flere og flere satser på funkisbolig der det er mange harde flater. Har rommet ditt noen dempende materialer for å dempe refleksjoner.

Newcomer bsk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle svar / tips! :-)

Kan nevne at jeg hadde B&W 603S3 tidligere med samme elektronikk og plassering, uten at jeg var plaget med skarp diskant.

Høyttalerene står i stua og er langt fra optimalt plassert lydmessig. Men det må jo være litt funksjonibelt også. Rommet et ca. 8 x 4 meter og høyttalerne står ca. 2,5 m fra hverandre langs den lengste veggen. Venstre høyttaler står bare ca 1/2 meter fra sideveggen. Dessverre kan den ikke plasseres andre steder, med mindre jeg ommøblerer fullstendig. Det står masse møbler i rommet og alle vinduer er dekket med tykke gardiner, så det er lite refleksjoner i rommet så vidt jeg kan forstå.

Signalkilden er en Sony dvd spiller (DVP NS-930). Bruker digital coax til Marantz receiver. Signal kabler er av god kvalitet (Qunex, Xindak). HT kabler er Tara Labs Nexa (bi-wired).

Syns det låter verst med musikk som Rammstein og Rage against the machine. Låter litt bedre med f.eks. Live, Stringsteen, 50 cent, Johnny Cash.

Hadde håpet at det skulle blir bedre etterhvert som HT ble spilt inn... *sukk* Hadde gledet meg stort til å få disse høyttalerne i hus. Må kanskje få lånt en annen effekt forsterker for å prøve det...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W 703 er en nydelig høytaler å lytte til. Innspilling tar 2 dager -ferdig med det.

Vincent SP-331 er så lys i "klangen" at jeg umiddelbart tenkte under test-fasen at den ville låte utrolig mye bedre med en "mørk" kabel..........:wink: , men siden mitt forhold til kabler er rimelig avslappet, så ville jeg jobbet med å finne et alternativ til ShengYa P-VSD 150 hybrid (tilsvarende Vincent SP-331MK) effekt trinn.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplevde tvert i mot SP331 som mørk i mitt anlegg, på høyttalere mange karakteriserer som lyse (noe som forøvrig er tull).

Problemet ditt er rommet og refleksjoner, 703 er en høyttaler som har enormt potensiale. Prøv å dempe litt provisorisk, med tepper på veggene og madrasser bak deg.

Kunne du ikke sagt litt om lytterommet?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Innspilling tar 2 dager -ferdig med det.
    Enig med Flageborg i mye, men ikke dette. Står høytalerne på 2*24 timer er de fremdeles et godt stykke unna ferdig innspilt. Har selv erfaring med flere høytalere som trenger både 2- og 300 timer før alt føles "på plass". På mine Mi3 begynte det først å skje ting når en rundet 150 timer.

Ellers er jeg enig med akto; rommets refleksjoner kan ha utrolig mye å si. Ellers så er det jo en liten sjanse for at du kan ha valgt "feil" høytaler dersom det du spiller definitivt mest er Rammstein og Rage aganist the machine. Selv om 703 er en kremhøytaler (i mine ører) så er det ikke først og fremst den musikken jeg har hørt den utfolde seg best med.

Mitt tips er å gi høytaleren littegrann mer tid på innspilling, så forsøke å gjøre ting med lytterommet. Ommøbler, test ut litt.

Newcomer Tropheus sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nesten samme oppsettet som deg..
    Marantz sr7500
    B&W 703
    Det kommer en vincent sp331 på posten i morgen, og da kan jeg jo se hvordan diskanten blir her med Vincent effekt-trinn.

Til nå er det diskanten på 703ène som har gjort at jeg forelsket meg i disse høyttalerene ;-)

Mvh Tommy

Newcomer bsk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører ikke aller mest på Rammstein og Rage, nei. Var bare eksempler på det jeg syns låter verst på anlegget mitt. Liker veldig godt musikk med akustiske gitarer og mye derfor jeg har landet på B&W.

Blir spennende å høre om du blir fornøyd med oppsettet, Tommy! :-)

Newcomer 8-Ball sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med trådstarter om at de kan virke litt skarpe i toppen, prøvde mange forskjellige rom og med provosorisk demping uten noe hell. Men så etter en plass mellom 150-200 timer begynte det å skje ting. Høytalerne slo seg liksom mer til ro gradvis begynte å spille litt mer avslappet i toppen i forhold til hvordan dem var ut av esken. Og nå er dem spillt rundt 450-500 timer og synes høytalerne spiller fantastisk nå! Mellomtonen synes jeg og ble bedre og ikke så intens som den var "ut av esken" i innspillings-perioden. Jeg vil tørre å påstå at 703 tar lang tid å få skikkelig til å løsne opp og spille slik den skal.
    Mulig det er psyken som har spillt et puss men synes det var forbedringer i lyden helt fram til minimum 300timer spilletid. Garantert 200 timer iallefall.
    Kjøres forøvrig med Arcam AVP-700 og embla Adela.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange gode forslag du bør prøve ut som er gitt av andre tidligere i denne tråden.

Innspilling av høytalere kan ta tid, men hvis du kjører sporet fra Calibrator 6.1 som heter "Burn-In" på ca. 85dB i 48 timer, vil de mest sannsynlig være "innspilt". Det vil ta tid hvis du skal lytte, og spille musikk på et lavt volum.

Dette sporet er IKKE noe som du selv bør utsette ørene for i det hele tatt, men det gjør "jobben" for deg. Hvis du ikke har andre i huset, eller naboer er det en grei sak :wink:.

En annen viktig ting er matching av komponenter, OG som Akto og Anfield nevner: Optimalisering av rommet mht. demping. DER har du nok mest å hente.

Produktene dine bør gi deg en stor opplevelse med lydgjengivelse, så stå på og prøv deg fram med enkle knep for å "dempe" hissige (mellom)toner, sånn rundt 1,6kHz hvor øret er mest følsomt..........

Toe-In er noe du kan prøve på høytalerne, øke avstanden til sidevegger, og kanskje tepper på gulvet foran høytalerne samt på sideveggene, bør du prøve ut.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    B&W 703 er en nydelig høytaler å lytte til. Innspilling tar 2 dager -ferdig med det.

Vincent SP-331 er så lys i "klangen" at jeg umiddelbart tenkte under test-fasen at den ville låte utrolig mye bedre med en "mørk" kabel..........:wink: , men siden mitt forhold til kabler er rimelig avslappet, så ville jeg jobbet med å finne et alternativ til ShengYa P-VSD 150 hybrid (tilsvarende Vincent SP-331MK) effekt trinn.
    Tok 2 mnd'er hos meg før diskanten var helt med, mellomtona brukte også rimelig lang tid. Og da sto anlegget på så si 24/7. 50timer er alt for lite på BW sin diskant iallefall. FST mellomtona tar også endel tid. Men men, det er min erfaring når jeg fikk 703.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tropheus
    Har nesten samme oppsettet som deg..
    Marantz sr7500
    B&W 703
    Det kommer en vincent sp331 på posten i morgen, og da kan jeg jo se hvordan diskanten blir her med Vincent effekt-trinn.

Til nå er det diskanten på 703ène som har gjort at jeg forelsket meg i disse høyttalerene ;-)

Mvh Tommy
    Mellomtona som trollbandt meg . men diskanten er meget behagelig den også. Og bassen er jo super på disse! Er UTROLIG fornøyd med at jeg valgte disse, selv om AudioVector var knallgode de også .

Newcomer Tropheus sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har så vidt testet Vinsent`n nå, og må si meg litt enig med trådstarter.. Ble ikke umiddelbart noen hallelujastemning her. Litt tidlig å gi noen endelig konklusjon, men kommer sterkere tilbake.

Mvh Tommy

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er kjempespennende. Jeg skal kanskje kjøpe en SR7500 og har senere planer om 703-høytalere om ikke noe annet bedre dukker opp. Jeg hørte på disse høytalerene sammen med DENON PMA-2000AE på hifiklubben og elsket det jeg hørte. Det som slo meg var den fantastiske holografien som disse høytalerene produserte. Jeg hadde inntrykk av at hele Metallica stod linet opp fremfor meg

Ingen skarp diskant i klubben sitt lytterom ihvertfall. Selv på de verste partiene med bare hi-hat og symbaler.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •