Elektrisk støy skadelig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elektrisk støy skadelig?

Dumt spørsmål dette, kanskje, men jeg håper noen kan berolige meg.. Koblet forsterkeren min til PC-en i går. Da jeg var ferdig, dro jeg kabelen ut av PC-en, uten å slå av forsterkeren, noe som resulterte i en voldsom ulyd i høyttalerene i de tiendels sekundene før forbindelsen ble brutt. Jeg lurer bare på om dette på noen som helst måte kan være skadelig for høyttalerene? Eller er det bare på meget høye volumer at det kan ha noen konsekvenser? Har selvsagt ikke hørt noen forskjell på høyttalerene etterpå (da ville jeg ikke vært usikker...), men lurer allikevel på hva slike uhell kan gjøre med høyttalerene (om noe).

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert bare kondensatorene som ladet seg ut over utgangene som følge av at du koblet ut styrespenningen til transistorene, og de la seg åpne.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe å bekymre seg for altså? :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skru alltid av forsterkeren før du skrur av lydkilden! *Gammelt Hifi-jungelord*

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjah... Det var vel ikke mange sekundene som skulle til en gang jeg bunnet et subwooferelement så kraftig at hele spoleformeren ble deformert, for deretter å låse seg fullstendig i magnetgapet. Det hadde for øvrig ikke noe med støy å gjøre, men det er vel best å unngå slike enormt kraftige støypeaker.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrur kun av effektforsterkerne mine, aldri noe annet. Subbere, CDspiller og receiver står alltid på.

Grunnen til at jeg skrur av effektforsterkerne er fordi det er noen rør som står å gløder inni kabinettet, og de blir sikkert oppbrukt etter hvert.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så... er det mulig å svare på spørsmålet mitt, med den informasjonen som er gitt her? Behøver jeg å bekymre meg for at høyttalerene har tatt skade av dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlighet, låter de ok så er de nok ok. Bare unngå å gjøre liknende flere ganger, så er du på den sikre siden! Stort verre er det ikke. For å være helt ærlig så har jeg hørt at det er skadelig å ha koblet til pc til slike komponenter, husker ikke detaljer, men har hørt at folk har klart å ødelegge forsterkerne sine ved å koble til en jack kabel fra pc til forst. Er vel bedre med optisk da??

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Herlighet, låter de ok så er de nok ok.
    Som det har blitt påpekt en rekke ganger her på forumet, så har placeboeffekten mye å si for hvordan man oppfatter lyd. Så en visshet om at høyttalerene er OK vil gjøre lytteopplevelsen bedre enn med en ulmende mistanke om at de kan være skadet. ;-)

Men ja, sannsynligvis er det ikke noe problem.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Grunnen til at jeg skrur av effektforsterkerne er fordi det er noen rør som står å gløder inni kabinettet, og de blir sikkert oppbrukt etter hvert.
    hømm?

Er det rør inni vincent forsterkerne?

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Rør er vel en forholdsvis rimelig komponent?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Rør er ikke spesielt billig dersom man skal ha skikkelig kvalitet.

2) Mini-jack-plugger lager stort sett alltid et pokker til leven når de trekkes ut (vel og merke signalkabler). Dette fordi du i operasjonen trekker kontakten vekk fra den éne lederen, mens den andre (kappa) har kontakt. Dette er som regel jord-delen av signalet, og da kan du tenke deg hva dette betyr når små signaler forsterkes så det holder... samme effekt får du til stor grad dersom du trekker en signalkabel ut av en sub. It's aliiiive... :-o

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    2) Mini-jack-plugger lager stort sett alltid et pokker til leven når de trekkes ut (vel og merke signalkabler). Dette fordi du i operasjonen trekker kontakten vekk fra den éne lederen, mens den andre (kappa) har kontakt. Dette er som regel jord-delen av signalet, og da kan du tenke deg hva dette betyr når små signaler forsterkes så det holder... samme effekt får du til stor grad dersom du trekker en signalkabel ut av en sub. It's aliiiive... :-o
    OK, det forklarer ulydene ja. Men er det skadelig for høyttalerene?

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    OK, det forklarer ulydene ja. Men er det skadelig for høyttalerene?
    Ja det kan være.. kommer an på hvor høyt det står på forsterkern din i det du drar ut..
    Skru alltid av forsterkere før du gjør sånt. Min egen forsterker går i "protect" når jeg har vært sløv og gjort sånn..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •