Plassering av sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av sub

Har et lite problem med plassering av sub, og hadde håpet noen her inne hadde litt mer peiling enn meg.
    Har lagt ved en skisse av hvordan oppsettet mitt er nå, og har merket med en rød X der bassen er best(sånn som jeg helst vil ha den når jeg sitter i sofaen). Når man sitter i sofaen nå, er det nemlig veldig lite bass i forhold til hva det er borte ved døra.
    Har hørt noe om at man skal sette sub'en i sweet spot, for så å gå rundt i rommet og høre hvor bassen er best. Der den er best, skal sub'en stå.
    Før jeg prøver dette, vil jeg høre litt rundt om dere kan komme med andre tips, siden både kabler og slikt setter begrensninger til å sette den akkurat hvor jeg vil.

"Anlegget" er et Logitech Z-5500 5.1 sett med 10" sub. Er veldig fornøyd med lyden til mitt lille rom og i forhold til pris, men når jeg hører hva bassen kan prestere, så har jeg veldig lyst å få samme følelsen i sofaen med en god film Så slipper jeg å gå bort i døra hver gang jeg vil kjenne det i brystkassa.

Newcomer Ram1s sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det praktisk mulig og flytte pc bord til høyre for sofaen og sette subben der som pc bordet står?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden alle de andre hjørnene er "fulle" av "noe" så antar jeg du ikke har stått der å lyttet? Bassen er gjerne bedre i hjørnene, når ikke noe er stilt inn.

For meg hjalp det veldig å snu litt på fasejusteringa, og prøve seg fram med den, da forandret lyden seg endel.

Jeg er ikke flink med hjemmekino, men dette er det som funket for meg, siden jeg valgte den enkle metoden -> "der vil jeg ha subben, juster etter det metoden", men jeg har sikkert mye å hente på plassering, men det man ikke VET, har man ikke vondt av ;-) hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ram1s
    Er det praktisk mulig og flytte pc bord til høyre for sofaen og sette subben der som pc bordet står?
    Nei, tegninga er ikke så nøyaktig. Er ikke lang nok vegg til både databord og sofa, selv om dette nok hadde vært det mest optimale oppsettet. Og jeg vil jo ha vegg bak sofaen til surround høyttalerene, så har ikke så mange muligheter.

eMTea: Prøvde nå idag og komme så inntil alle hjørnene som mulig, og stemmer nok det ja, at bassen er best der. Vet fra før at det ofte er best å plassere sub'en i et hjørne, men har som sagt begrensninger til hva som går an. Dette med fasejustering er vel ikke noe jeg kan gjøre med mitt enkle pc-anlegg?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville prøvd i hjørnet bak pc-pulten, eller rett til høyre for sofaen. I krok for du best effekt, er vel en økning på 3-4db man kan regne med. Men beste løsningen er å skaffe en 5m phono og sette subben i sofaen. Så kryper du rundt på gulvet og føler deg veldig smart, mens du hører etter hvor bassen høres bra ut. Der setter du da subben.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •