Høyttalervalg til 6.1?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalervalg til 6.1?

Jeg kjører en Marantz SR5300, foreløpig med to høyttalere, men skal oppgradere til 6.1 høyttaleroppsett så snart jeg får lønning. :wink:

6.1 skal (slik jeg forstår det) ha en senter foran, to fronthøyttalere, to bakhøyttalere, og en senter bak.

Betyr dette implisitt at jeg bør bruke en ordinær senterhøyttaler til senter bak, eller er det ikke "nødvendig" ? Ville egentlig tro at høyttaler som skal gjengi lyden som skal komme rett bakfra ikke trenger å være optimalisert for tale osv. slik en ordinær senter er?

I tillegg til de lydmessige faktorene, er det også klart at om jeg kan klare meg med en "mindre" høyttaler senter bak, (alá "vanlige" surround bakhøyttalere), er det lettere å møblere med dem... og det vil kona sette pris på

Tips?

(P.S. Har forsøkt å finne info om dette i forumet; fant lite, men om jeg mot formodning skulle ha oversett viktig info, så tar jeg gjerne imot tips uansett...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    RE Baker.

Du vi nok i hovedsak få to hovedtyper svar:

1) Du bare må ha lik fabrikant og større høyttalere rundt hele 6.1 oppsettet fordi det er viktig med lik tonal kvalitet og trøkk rundt hele linja.

2) Bakhøyttalerne (inkl. bakre senter) kan gjerne være mindre da hovedtyngden av lyden allikevel kommer fra fronthøyttalerne (inkl. fremre senter).

Jeg har valgt alternativ nr. 2 fordi jeg mener at de effektlydene som kommer fra de bakre høyttalerne ikke krever høyttalere til mange tusen kroner, samt at de tar uforholdsmessig stor plass. Fremme bruker jeg 3 stk. B&W fra 600 serien.

Bruker 3 Tannoyhøyttalere fra et FX 5.1 sett som jeg vil montere 180 cm oppe på bakveggen for at lydbildet bak skal bli diffust.

Så får vi se hva resten mener... :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •