Tappe høytalersignal til sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tappe høytalersignal til sub

Jeg har et anlegg med en forsterker fra Christianssands lydfabrikk (CL-200), et par selvbygde høytalere og en Dali SWA12 sub.

"Problemet" mitt er at jeg ikke har noen line-out til suben min så jeg må ta koble høytalersignalet rett i suben noe som fører til at forsterkeren drar hele anlegge og jeg ikke får utnyttet forsterkeren i suben. Jeg synes faktisk det er bedre bass uten suben og ønsker å benytte meg av line-in på suben. Suben har to tilkoblingsmuligheter, signal fra høytalerutgangen på forsterkeren eller fra et line-out signal (som jeg ikke har). Har hørt at det skal være mulig å tappe et signal fra en av høytalerene og koble inn i line-in på suben.

Da jeg kontaktet hi-fi klubben mente de at dette ikke var mulig annet enn å ha et pre-out signal på forsterkeren min.

Hvordan kan jeg gjøre det og hvor får jeg evt tak i utstyr for dette?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker jo høyttalersignalet til å drive subforsterkeren allerede. De delene du er ute etter ligger i subforsterkeren.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker jeg ikke suben som en passiv sub når jeg kobler den på den måten jeg har gjort?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, hvis du skal bruke den som passiv, må du nok åpne den og koble direkte på elementet. Omformingen fra høyttaler- til linjesignal skjer i forsterkeren.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det si at jeg ikke vil få noe bedre resultat om jeg får brukt line-in fremfor å gi den høytalersignalet?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil nok bli litt bedre om du hadde linje-utgang til sub'en din fra forsterkeren, men som det ble nevnt så gjør allerede subwooferen din om høyttaler signalet til linjesignal når du bruker denne inngangen. Du har med andre ord ingenting å hente på å kjøpe en høynivå->lavnivå adapter.

Og ja det finnes slike overganger, men de takler bare opp til en viss effekt. Slike blir ganske ofte brukt i bilstereoverdenen for å få muligheten til å koble på effektforsterkere på en spiller som bare har høyttalerutganger, kvaliteten tør jeg ikke si noe om men det er nok ganske sikkert at rene forforsterker-utganger vil gi bedre resultat.

Are

PS. Som vanlig vet ikke HFK noenting om dette fordi de ikke selger det selv.. tragisk rett og slett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •