Kan høytalere bli for store/kraftige for rommet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan høytalere bli for store/kraftige for rommet?

Det ser ut til at jeg ender med å kjøpe Pioneer ax2 receiver, og kjører Dali concept 6 som bakhøytalere, Dali's Ikon 6 som front og Ikon sin senter og sub.

Det jeg lurer på er om dette kan bli for kraftig for en normal stue?
    At lydbildet ikke blir så bra som det potensielt kunne vært pga. tyngden i anlegget?
    Dette ble nevnt av en venn så da må jeg jo forhøre meg...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel an på stua det vel? Mitt anlegg skal plasseres i et rom som er ca 4 x 6 meter, og jeg satser på gulvstående både foran og bak, men husk at høyttalerene helst skal stå halvmetern fra veggen, så det krever jo litt plass.

Vennen din er bare misunnelig!

Jeg vurderte forøvrig samme høyttalerpakke som deg. Tror det blir knall, men du trenger nok litt plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg formulerte meg litt dumt.
    Er det slik at man bør gå for mindre kraftige høytalere og evt. en noe lettere receiver dersom rommet det skal være i ikke er av det største, eller er den eneste grunnen at man bør gå for noe mindre at man alikevel ikke for utnyttet dets potensiale?

Hvorfor endte du opp med en annen høytalerpakke? *nysjerrig*

Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Kommer vel an på stua det vel? Mitt anlegg skal plasseres i et rom som er ca 4 x 6 meter, og jeg satser på gulvstående både foran og bak, men husk at høyttalerene helst skal stå halvmetern fra veggen, så det krever jo litt plass.

Vennen din er bare misunnelig!

Jeg vurderte forøvrig samme høyttalerpakke som deg. Tror det blir knall, men du trenger nok litt plass.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sjom
    Hvorfor endte du opp med en annen høytalerpakke? *nysjerrig*
    Jeg har lett etter høyttalere til min fremtidige hjemmekino siden februar i fjor. I september i fjor kjøpte jeg nytt hus, og der var det et fint rom til hjemmekino. Siden det har jeg hørt mange høyttalere og vurdert mange pakker. Ikon 6 er en veldig god høyttaler, men jeg fikk en svært god pris og noen svært gode høyttalere på Hifihuset. Det er en del på forumet som sverger til Focal JMLab, og de skiller seg ikke av med det så fort. I og med at jeg og likte lyden i disse høyttalerene var valget lett, men det tok litt tid da. Jeg har og valgt kvalitet fremfor volum selv om jeg kan spille mere enn høyt nok med mine. Flytter inn i nytt hus 4. mars, og jeg gleder meg til å få gjort klar hjemmekinoen!

Høyttalerene dine trenger som sagt litt plass. Dette blir bare min mening, men jeg mener du trenger minst 20 kvadrat til oppsettet. Har du en mindre stue enn dette og er ute etter kvalitet ved moderat lyttenivå finnes det rimligere alternativer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg må ærlig innrømme at jeg har vært dårlig til å dra rundt og høre på div. høytalere, men iom. at vi har sett på det samme så skader det jo ikke og høre på de høytalerene du har gått for

Jeg kjøper leilighet i løpet av et par mnd. og det er i den forbindelse at jeg også pusser opp hifi delen litt. Har ikke funnet leilighet enda tho, så jeg bare undersøker litt slik at jeg vet hva jeg skal gå for når leiligheten er i boks.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en god idè å vite hvilket rom en skal møblere. Ikke alle som har plass til gulvstående både bak og foran. Ta en runde og hør:

System Audio SA1550/SA510
    Audiovector K3/K3 Super
    Focal JMLab Cobalt/Chorus
    Tannoy Fusion/Sensys
    Klipsch RF25/RF35

Det er i alle fall en fin begynnelse, og det er gøy også. Ta med musikk du kjenner og legg merke til detaljer i diskant, mellomtone og bass. Jeg ble overasket over hvor kresen jeg ble når jeg hadde vært en runde i butikkene. Du kan se noen av mine erfaringer her: http://avforum.no/forum/h-yttalere/24144-ikke-lett-bestemme-seg.html

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der hadde du skrevet masse interessant.
    Jeg vil gå igjennom posten din igjen på jobb da jeg har mye tid og lite å gjøre
    Dersom plassen blir et problem så frykter jeg at dali concept 6 ryker til fordel for Dali sine Ikon 1 eller 2 høytalere.
    Grunnen er at jeg har hørt at concept serien i sin helhet kan bli litt svak (spess. senter og sub).

Mye som må taes i betraktning her, men alt er bare morro så kan ikke klage

Takk for god tilbakemelding.

Det er en god idè å vite hvilket rom en skal møblere. Ikke alle som har plass til gulvstående både bak og foran. Ta en runde og hør:

System Audio SA1550/SA510
    Audiovector K3/K3 Super
    Focal JMLab Cobalt/Chorus
    Tannoy Fusion/Sensys
    Klipsch RF25/RF35

Det er i alle fall en fin begynnelse, og det er gøy også. Ta med musikk du kjenner og legg merke til detaljer i diskant, mellomtone og bass. Jeg ble overasket over hvor kresen jeg ble når jeg hadde vært en runde i butikkene. Du kan se noen av mine erfaringer her: http://avforum.no/forum/h-yttalere/24144-ikke-lett-bestemme-seg.html

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du forresten forslag til låter som kan utfordre en høytaler litt?
    Det kunne vært greit å brent en cd med noen låter som jeg kunne vendt meg til på dali concept 6 som jeg har hjemme før jeg sammenligner med andre høytalere.

Selv er jeg veldig mainstream når det gjelder musikk, så tror ikke RnB byr på de store utfordringene.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er "mainstrem", "RnB" eller hva som helst du hører på så tar du med det når du skal teste. Det er jo tross alt musikken du hører på selv som skal låte bra på anlegget.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Concept 6 er en svært god høyttaler. Jeg synes bare Concept CT er litt svak. Dette må du neste avgjøre selv. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men de har en Concept hjemmekino på Hifiklubben i Waldermar Thranes gate i Oslo som du kan høre. Mye for pengene.

Selv har jeg følgende referansemateriale:
    Jan Johansson - Visa från Utanmyra - Her er det kontrabass og piano. Her hører en fort hvordan høyttaleren spiller dype toner, og hvor naturlig klangen i et piano er.
    Scissor Sisters - Laura - Denne har en flott punch i bassen og avslører om høyttaleren har en stram og kontant bass i motsetning til kontrabass-bassen!
    Diana Krall - Fly me to the moon - Her er det mye diskant og mellomtone. En god høyttaler skal kunne skille lydene fra hverandre slik at du hører detaljer i musikken. Jazz er ganske krevende musikk å gjengi, og klassisk musikk enda mere.

Dette er bare ment som noen tips på hva du skal se etter, men finn egen musikk som kan avsløre kvaliteter som du er ute etter.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor på Torshov, så den i waldemar thranes gate passer meg ypperlig (det er forøvrig der jeg handlet det anlegget jeg har nå).
    Jeg skal dit på tirsdag for å høre på ikon høytalerene, så da tar jeg nok å titter innom hjemmekinoen til concept også.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du går for satelitthøyttalere må du i mange tilfeller også ha stativ. Selv synes jeg Ikon 2 med stativ ble litt nære gulvstående i pris.

Mitt tips til satelittsystem er 5.1-oppsettet til SVS. Se www.lsound.no. Ellers synes jeg System Audio SA510 ga mye god lyd. De finner du på www.hificenter.no.

Du bør absolutt også ta turen til www.hifihuset.no og sjekke ut Focal. Jeg gjorde i alle fall en god handel der, og prisene på nettet er bare villedende. Du må nesten ta en prat med Andrè.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, prismessig er det ikke mye som skiller (da kan jeg heller bruke concept 6), men tenkte på det med plass ved siden av/bak sofaen.

Hifihuset holder jo til på jar, det er jo et stykke.
    Ligger det ikke noe i sentrum? :/

Jeg laster ned låtene du nevnte nå

Hvis du går for satelitthøyttalere må du i mange tilfeller også ha stativ. Selv synes jeg Ikon 2 med stativ ble litt nære gulvstående i pris.

Mitt tips til satelittsystem er 5.1-oppsettet til SVS. Se www.lsound.no. Ellers synes jeg System Audio SA510 ga mye god lyd. De finner du på www.hificenter.no.

Du bør absolutt også ta turen til www.hifihuset.no og sjekke ut Focal. Jeg gjorde i alle fall en god handel der, og prisene på nettet er bare villedende. Du må nesten ta en prat med Andrè.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastiske låter du nevnte forresten.
    Det er kjempe bra at jeg har noen låter som kan utfordre høytalerene litt (i tillegg til det jeg faktisk hører på til daglig)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men husk at høyttalerene helst skal stå halvmetern fra veggen, så det krever jo litt plass.

Det kommer veldig an på hvor stort rommet er da....i det rommet som jeg bruker (3,5x5m) jeg har den 15-20cm fra veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg synes du skal gleme dali conscept og heller kjøpe deg noen B&W stativhøytalere som tar mindre plass og låter MYE bedre...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ikke hørt noe særlig av B&W, men siden jeg skal innom hifiklubben til uken så tar jeg meg kanskje en lytt da

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trollet
    Det kommer veldig an på hvor stort rommet er da....i det rommet som jeg bruker (3,5x5m) jeg har den 15-20cm fra veggen.
    Det kommer mere an på høytaleren enn rommet.

Sitat Opprinnelig postet av Trollet
    jeg synes du skal gleme dali conscept og heller kjøpe deg noen B&W stativhøytalere som tar mindre plass og låter MYE bedre....
    De tar i alle fall ikke noe mindre plass, og om de låter bedre eller ikke er subjektivt. De bør i alle fall høres. B&W 602 S3 låter bra, men er jo dyrere enn Concept 6 da. Jeg ville foretrukket Concept 6. Hvis CT låter dårlig kan jo Ikon Vocal 2 være en grei center?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hehe:P

joda. du har rett i om at de ikke tar noe mindre plass. men hørte på concept 8 og ble ikke særlig imponert. b&w 603 s3 og b&w 604 s3 ble drømmene mine etter jeg hørte de.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom rommet er 4x6m tror jeg ikke det blir noe problem med de høyttalerne!:razz: :-P :razz: Kunne sikkert hatt litt større bredde på rommet, men tror det vil fungere helt fint!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •