Dali Concept 6 + reciever. Kravstor på strøm?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Concept 6 + reciever. Kravstor på strøm?

Er Concept 6 kresen på strøm?

Fant nettopp ut at min gamle "jalla", billig reciever (JVC) kun har max inntak på 200W fra lysnettet, samtidig som den skryter på seg at den kan gi 5x100W til høytalerene. I think not! Typisk nybegynner feil, jeg visste ikke den gang hva jeg skulle se etter, men jeg lærer hvertfall

Tenkte at jeg kanskje skal kjøpe meg en ny forsterker/reciever, nå som jeg kan _litt_ mer. Hva anbefaler dere? Forslag til en grei fattigmans reciever? Skal brukes til et 5:1-system.

Er ikke ute etter noe high-end, bare etter en forsterker som faktisk "gir" det som står på papiret.

Pris: ca 3-4000kr

"Billig-watt som ikke finnes"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Concept 6 er ikke en veldig effektkrevende høytaler, men du bør heller ikke ha den billigste forsterkeren. Pioneer VSX-915 og Denon AVR-1906 er to surround receivere som driver concept 6 veldig godt.

Har en kompis som kjører Concept 6 front, Concept Center og Concept 1 bak i et 5.1 system på Denon AVR-1906. Det funker glimrende Han biamper forresten fronthøytalerene.

Kemb0

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitter selv og tenker på den komboen, de fungerer godt med min c340 med 50w. Enda ikke hørt de har antydet forvregning.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt O-T. Hvordan biampe concept når de har single wiring? Er det andre muligheter som jeg ikke har fått med meg det er ingen umulighet. hehe

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sikkert modda deleflteret i høytaleren
    Eller en "omvendt" biwirekabel

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-wiringa lurer jeg også på!

Jeg har selv Concept 6 i front, C1 bak, CCenter og CSub. Kjører dette med Denon AVR-2106. Går så det suser det, har ikke noe å klage på..

MEN.. trodde kanskje det skulle spille høyere..? Den begynner å spiller sånn passelig party-høyt (må snakke litt høyt og over-bordet-prat blir vanskelig) ved rundt -10db volum. Er det normalt eller er det noe innstillinger jeg ikke vet om? (dette er musikk altså)

Har ikke hørt antydning til forvregning dog, og er fornøyd _trenger_ jo ikke å plage naboene hele tida..

--Mario

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville sett på NAD 753. Ekstremt sterk og god reciver! Passer dali ypperlig.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke nad'n kjent for mye støy? Det er jo en mulighet selvsagt. må høre litt rundt. Men omvendt biwire kabel er en mulighet? For det hadde jo vært greit å utnytte de krefter som er.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke Concept 6 selv, men har et oppsett bestående av Concept 8/Center/1 som blir drevet av en NAD T753. Er veldig fornøyd med oppsettet, men har merket at receiveren er i svakeste laget til Concept 8, spesielt i stereo. Denne helga fikk jeg låne en C272 for å se om det ga noen forskjell, og snakk om natt og dag! En sånn en skal jeg ha meg!

Når det gjelder støy, merker jeg at det er litt tomgangsstøy når receiveren står i alle andre moduser enn vanlig stereo, men denne er så svak at jeg må være maks 30 cm fra høyttalerne for å merke det, så jeg velger å leve med det.

Jeg vet ikke om Concept 6 er like strømsulten som Concept 8, men det er i alle fall min erfaring at man med fordel kan legge seg helt opp mot det maksimale av hva Dali anbefaler av effekt. Mener å huske at Dali anbefaler 40-160W for C8 og 30-150W for C6, og det har vist seg at T753 som leverer 2x90W i stereo er i snaueste laget for C8.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge jeg vet det er litt støy der, så blir jeg gående å irritere meg over det men må sjekke ut støy nivået på nad'n selv. Jeg kjører med 50w på de. Og enda har de ikke bøyet under på verken film eller musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må legge til at oppsettet mitt i dag uten C272 spiller bra, og høyttalerne har aldri vært i nærheten av å slite, selv når jeg kjører dem hardt sent på lørdagskveldene. Men jeg har merket at bassen har det med å bli litt ukontrollert og slapp til tider. Og med C272 ble bassen mye strammere. I tillegg er C272 generelt mer musikalsk enn T753, som tross alt er en AV-receiver. Men så snakker vi også her om en 2-kanals effektforsterker som kun skal gjøre én ting, og som koster nesten like mye som T753 som gjør massevis av ting på en veldig overbevisende måte. Men jeg vil tro at en T753 vil kunne gjøre en meget god jobb på C6, ettersom den tross alt gjør en bra jobb på C8 også.

Når det gjelder støy har jeg full forståelse. En kamerat av meg hadde T753, men holdt ikke ut støyen, så etter å ha prøvd flere eksemplarer ga han opp og kjøpte en Denon-receiver. Han sier ikke noe, men tror han har problemer med støyen når han hører på mitt anlegg også :-) Selv har jeg ikke noen problemer med det fordi det ikke er hørbart i faktisk bruk. Man sitter jo sjelden og lytter til anlegget uten at det er musikk eller film i spilleren :-)

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,støy er det verste som finns spør du meg. Får helt hetta av det enkelt og greit.
    Siden nad'n driver de såpass godt, ser jeg ikke bortifra at jeg bruker den som effektforsterker hvis denon 1906/2106 ikke holder mål. For effektmessig er jeg fornøyd med den. Eneste ankepunktet er at det er to kanaler.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD T743 v2 er veldig bra til Concept6 synes jeg, koster jo nå kun 3298,- også. Satt ned fra 3998,- 50 watt per kanal, og det spiller faktisk flott på Concept6. Støymessig er T743 v2 en god del bedre enn den forrige T743

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •