Nye høytalere - JMLab eller....?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye høytalere - JMLab eller....?

Foreløbig har jeg oppgradert recieveren til en avx2 fra pioneer, kilden skal oppgraderes til en MCE maskin med 5500+ amd 64 cpu og litt snadder, subben er bytta ut med en SVS PB10 så nå trenger mine 7 år gamle seas/vifa høytalere fra eltek å byttes ut, problemet er bare hva til.

Lyden jeg vil ha er gjerne litt strammere lav mellomtone/bass rundt 200hz området eller hvor det nå ligger. Subben er jo knall men trenger å fylle ut området over. Kan kanskje spe på med en Vincent effektforsterker eller lignende etterhvert også om dette har mer å si enn høytalervalg. Diskanten skal ikke være det jeg kaller skjærende. Jeg liker IKKE Klipsch for eksempel. Bruker bestandig bli redd for hørselen min når jeg er borte hos en kompis med toppserien der med fullt harmon kardon oppsett. Ønsker også å unngå å betale mer enn nødvendig og bang for the buck er vel stikkord her. Høytalerne jeg har fra før er 1x1" og 2x5,25" så det sier seg vel selv at jeg ikke er no cervin wega fan Nøytralt i toppen men lekent lengre ned i mangel på mere tekniske utrykk.

Foreløbig har jeg vurdert følgende alternativ:

- Jmlab Electra 926/936 + cc900/901 på frontsettet og foreløbig bruke de bakhøytalerne jeg har. Disse har jeg sett er mulig å skaffe pent brukt til ca 13 000+ og kan kjøpes ubrukt fra butikk i sverige til rundt 18 500+. Disse virker veldig gode for penga iallefall med tanke på nyprisen (selv om disse jo var noe oppblåste ifra før av) men de har jo også fått veldig god omtale rundtom og virker også å ha den type sound jeg er ute etter.

- SVS seriens nye høytalere. Disse har jeg ikke helt forstått hvordan er for eksempel sammenlignet med electraene men kvaliteten på subwooferen jeg har kjøpt fra de har jeg iallefall ikke noe å si på. Prisen kan man vel heller ikke klage på men jeg vil ha en merkbar økning i kvalitet fra mine gamle høytalere og vet ikke om disse rett og slett blir for små forann? Ikke vet jeg. Vil gjerne ha tilbakemeldinger her.

Ellers får jeg innpris på audiopro/pioneer/canton/kef/celestion

Norsk innkjøpspris dog, så enkelte at de produktene der er sikkert billigere å handle fra fyndborsen.se til og med.

Noe spesielt mye mer enn 15 000 for frontsett (center + stereo) tror jeg nok ikke jeg har råd til i første omgang. Har også ett håp om å oppgradere infocus 4800'en min etterhvert så må holde litt igjen på kronasjene.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    - SVS seriens nye høyttalere. Disse har jeg ikke helt forstått hvordan er for eksempel sammenlignet med electraene men kvaliteten på subwooferen jeg har kjøpt fra de har jeg iallefall ikke noe å si på. Prisen kan man vel heller ikke klage på men jeg vil ha en merkbar økning i kvalitet fra mine gamle høytalere og vet ikke om disse rett og slett blir for små forann? Ikke vet jeg. Vil gjerne ha tilbakemeldinger her.
    SVS seriens nye høyttalere er langt unna kvaliteten til Electra-serien.SVS funger sikkert bra til filmbruk,men til musikk syns jeg det var heller dårlige greier,men til prisen så er det ikke noe å si på SVS-pakken.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette stemmer er vel de høytalerne rimelig uaktuelle da jeg hører mer på musikk enn jeg ser film selv om film er det jeg bygger mest opp rundt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .............
    - Jmlab Electra 926/936 + cc900/901 på frontsettet og foreløbig bruke de bakhøytalerne jeg har. Disse har jeg sett er mulig å skaffe pent brukt til ca 13 000+ og kan kjøpes ubrukt fra butikk i sverige til rundt 18 500+.
    ...........
    Noe spesielt mye mer enn 15 000 for frontsett (center + stereo) tror jeg nok ikke jeg har råd til i første omgang.
    For å si det sånn: får du tak i 936 OG center for 13.000, så løp og kjøp - og ta med et sett til meg også, er du snill! Tillater meg å tro at det blir usedvanlig vanskelig å få til, selv for 936 alene.

Utover det så anbefaler jeg Electra på det sterkeste - jeg har selv 936. De jeg ba deg kjøpe med til meg kan jeg bruke som bakhøytalere

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er selvsagt for 926 og ikke 936 My bad hvis jeg var litt dårlig å foraklare dette. Oppblåst i pris og utgått er de og det har jo hjulpet på. Det foreløbig beste tilbud jeg har fått personlig er 926 og 901 til 17 000 inkl frakt og kabler av god kvalitet. Men da hadde jeg ikke penger (før jul) så det gikk til noen andre. Virker hele tiden å være noen som skal selge sine så markedet er ikke digert men tilstede.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil, og ikke bor for langt unna, kan du jo høre hvordan 936 og SVS spiller sammen.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er selvsagt for 926 og ikke 936 My bad hvis jeg var litt dårlig å foraklare dette. Oppblåst i pris og utgått er de og det har jo hjulpet på. Det foreløbig beste tilbud jeg har fått personlig er 926 og 901 til 17 000 inkl frakt og kabler av god kvalitet. Men da hadde jeg ikke penger (før jul) så det gikk til noen andre. Virker hele tiden å være noen som skal selge sine så markedet er ikke digert men tilstede.
    Jeg er svært fornøyd med mine Cobalt 816 S. Med tid og stunder flytter jeg dem kanskje bak og handler Electra foran, men jeg får kose meg en stund med det jeg har først! Bra tilbud du har fått da.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen eiere av electra som på "lekmannspråk" kan si hvordan lyden er og hva de lytter til på disse og hvor fornøyde de er evt?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lytter til;

Rammstein, Kari Bremnes, Metallica, Knut Reiersrud, Nils Lifgren, Eminem, Dirty Oppland, Korn, Sepultura, Creedense, Lisa Ekdal, Macy Gray, Marylin Manson, Eagles, Diana Krall.... osv....

Altetende høyttaler med mye dynamikk, og evner det å lage ett 3D bilde av lyden. Hvis jeg skulle byttet i dag, så måtte det blitt i Usher i en ganske høy prisklasse. Har selvfølgelig hørt bedre, men ikke i samme prisklasse. Det har noe med mine preferanser og lytterom å gjøre.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt fornøyd med lyden i mitt JMlab oppsett. 926 front, 901 senter og 806 bak. Bruker Rotel RSP-1098 forforsterker med Embla effekt.
    Stram lyd hvilket er viktig for meg. 926, og JMlab forøvrig, er ingen bass-monstre, men den er der. Mellomtone og høyere er nydelig. Skarp, men ikke slitsomt påtrengende og spiss i mine ører (oppfattelse er jo subjektivt, og som deg er jeg ikke overbegeisteret for Klipsch-hyl ;-) ). Har en SVS PB12+/2 som skal ta seg av trøkk i bunnen på film, og det gjør'n til gangs.
    Spiller det meste på de, fra Rammstein via Fats Domino til Mozart. Ganske altetende er vel ordet

Edit: Akto slo meg på målstreken gitt....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Tror Electra kan bli veldig skarp i lyden med en (billig) Pioneer forsterker.Husk at komponentene som regel bør ligge på samme prisnivå.Electra serien er lettdrevne,men ikke la det være et hinder for at dem er svært vanskelige å matche.Med riktig match,låter Electra/Cobalt S meget bra,men med min Pioneer VSA-AX10Ai-S og DV868i-S ble også det skarp.
    Pris messig bør f.eks PSB Silver Stratus serien være en god partner.Selges ofte under halv pris,og er usedvanlig gode høyttalere til prisen.
    LYKKE TIL MED VALGET.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor jeg tenkte å komplettere med effektforsterker(e) på frontsystem evt etterhvert. Har dog pratet med andre som kjører samme forsterker (og avx4 som er samme som 2'ern bortsett fra et par innganger) som er fornøyd foreløbig så det blir sikkert uansett en oppgradering fra hva jeg har.

Utifra det folk sier her virker det som Jmlab blir korrekte vei for meg å gå. Så blir det bare å legge opp penger og lete etter det perfekte tilbud Si ifra hvis noen ser/vet av noen

Tusen takk til de hittill som har gidda ta seg tid til å svare og gi tilbakemeldinger. Skal prøve å se om jeg finner ut noe om de psb høytalerne også. Er jo så hinsides mye forskjellig som finnes her i verden.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva som menes med "skarp" i lyden, men i mine ører er Electraserien mer nøytral enn skarp. Har 926 sammen med Yamaha rx-v2600 til hjemmekinoen og det fungerer utmerket, hadde tildligere Pioneer 1014 og var godt fornøyd med filmlyden da også, merket ikke noe til mangel på kraft. Har 906 (monitorvarianten) til musikkanlegget (sammen med Doxa) og det er bare helt topp på alt fra Josefine Cronholm til Metallica. Etter å vært igjennom ulike andre høyttalere, er Electraseriens store styrker for mine ører stram og presis bass (hater buldring) og ellers et nøytralt lydbilde toppet med en distinkt diskant (veldig klare og fine "s-er" på kvinnelige vokalister som f.eks. Bremnes og Cronholm). Basert på anmeldelser og andres erfaringer er det nok liten tvil om at Electra leverer "value for money". På den annen side tror jeg mange som foretrekker trøkk i betydningen bulder og brak og full action vil bli skuffet og kan gå for langt rimerligere høyttalere (huff, nå virket jeg nok fryktelig gammel og streit).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd er smak og behag.Har hatt nesten alle Jmlab mod opp til 926/906 og 901 som jeg hadde i mitt surround sett.Har kjørt Arcam AVR300-Classe Cap150-Primare I30.1/30.5-Pioneer-Yamaha og Cayin,med utallige cd/dvd-spillere uten vellykket match(for mine ører).Synes bassen er meget god(går ikke dypt),Enormt god dynamikk(nesten uslåelig),men synes mellomtonen er tviket for høy,som gir utslag på en kun middels god diskant.Dette synes jeg gir støyende ssssèr,samt at lydbildet blir lyst ved heavy metal.Ved gode innspillinger er høyttalerene kanonbra,med et enormt detaljert og stort lydbilde.Til film var det ingen problemer,bare ren nytelse.
    Har lyttet til nye Electra 1007be og 1027be.Førstemann til mølla når de kommer for salg på bruktmarkedet.Sykt bra diskant,hartslående,superdetaljert bass og vilken dynamikk.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns du også burde sjekke en annen froskehøyttaler,Triangle.Ikke hørt noe fra de selv,men produsenten har høstet mye god omtale rundt om.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    ... froskehøyttaler ...
    Huh? Ny audiofil lidelse?

Newcomer litø sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontakt Andre på Hifihuset ved Lysaker i Bærum, der kan du få veldig bra tilbud på nye (den utgåtte mod)Electra serien

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å ringe ham ifjor men da jeg prøvde å spørre om hvordan høytalerne ville være hos meg og egenskaper med mer fikk jeg bare beskjed "ta en titt på hjemmesiden vår og les der så kan du evt ringe meg tilbake". Makan til dårlig service....uansett, siden har jeg jo sett på flere ganger og litt papirinfo sier meg null og niks. Ikke virket det som han var interessert i å gi meg noe tilbud heller, han ville høre hva jeg ville by for ett sett istedet og siden jeg ikke hadde satt meg såpass mye inn i saken var jeg ikke særlig interessert i dette da jeg ikke visste om mitt evt tilbud var for høyt eller for lavt. Fikk iallefall ikke særlig godt inntrykk der igården.

Newcomer Prowler sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Har akkurat hentet meg et par 926 selv og paret de med en Yamaha 2600.
    Betalte 25' for dette, så da har du et utgangspunkt for å "gi et bud" til HiFi Huset.

Erfaringene så langt (selv om de kanskje ikke er helt innspilt ennå):

1. Utrolig mellomtone, vokaler og stemmingsmusikk har åpnet en helt ny verden for meg. Der er første gang jeg har opplevd en artist så nærme mikrofonen. (ga det noen mening?..;-)) vel håper du forstår..
    2. Litt "skjenert?" bass. Jeg jobber fortsatt med plasseringen, men har vel insett at dette er "JMlab bassen". Jeg er ikke skuffet, men trodde muligens at det ville være litt mer driv. Har satt den opp i bi-amp uten at det hjalp noe vesentlig. kunne muligens spille ennå høyere.
    3. Diskant, heller mot det lyse og kan være litt skarp enkelte ganger. Her har min stue en effekt som øker dette fenomenet, så jeg ville tro at et mer riktig dempet rom ville fikset mye av dette, min stue består stort sett av glatte overflater. Jeg tror det beskriver lydsignaturen ettersom jeg leser om flere som nevner det.

Med en sub, for de kveldene man ikke lytter på Diana krall og drikker vin (les Rammstein og øl), tror jeg man ikke kan gå så veldig feil med disse. :-)

Bottom line, så er jeg veldig fornøyd!

Active Kaffekopp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av Audiomur
    ... froskehøyttaler ...

Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Huh? Ny audiofil lidelse?
    Antar at han mener en høyttaler produsent fra et land hvor froskelår er høyt verdsatt, Frankrike. Triangle skal være franske. Det er nå iallefall min tolkning av utsagnet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •