dilemma.. Ikon 6 eller Helicon 300 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

dilemma.. Ikon 6 eller Helicon 300 ?

Hvor mye bedre låter Helicon 300 enn Ikon 6 ? Er det snakk om noen små nyanser eller er det en stor forskjell? Noen som har hørt de opp mot hverandre. Ser at de går ca like dypt, 300en er ikke like følsom.

Greit nok at 300en er en mye penere høytaler og mindre men er det verdt å betale nesten 9 lapper mere pluss stativ ?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns ikke prisforskjellen her kan forsvares. Testa BW 705 da ?! den plasserer seg vel fint midt imellom..

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,638
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Dali Ikon 6 kan vel regnes som en meget god "budsjetthøytaler", mens Helicon 300 er jo en smak av High-End.
    Dog, det er ikke til å stikke under en stol at Ikon har fått meget bra skryt for diskantene sine.
    Jeg tror forskjellen på disse høytalerne hovedsaklig ligger i mellomtonen og til dels bassgjengivelsen og drister meg til å påstå at diskantene er nok så like.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på prisen, synes jeg at IKON er en bedre høyttaler enn helicon 300.
    Helicon er en bedre høyttaler, men prisforskjellen er drøy i forhold til prestasjon. I prisklassen under 10k er IKON 6 en soleklar favoritt i min bok

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville utvilsomt ha gått for H300. Men du vil sikkert bli kjempefornøyd med begge. H300 spiller i en liga over ikon på alle områder, og har like god lyd som sine større brødre takket være identiske elementer. Det eneste den er dårligere på er dypbassen, men skal man ha skikkelig dypbass må man uansett supplere med en sub. Sånn sett er H300 et kupp i forhold til H400 og H800 som koster over dobbelt så mye!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg hadde egentlig bestemt meg for Ikon 6 og har allerede Vokal Ikon 2 senter høyttaler, men hadde plutselig litt mere penger å bruke. Blakker meg helt hvis jeg kjøper Helicon 300 though. Tror nok jeg kommer til å bli fornøyd med ikon 6 men er bare så redd for at jeg angrer for at jeg ikke gikk for heliconene til etterkant.. Æsj vanskelig det her..

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av deepc0re
    Hmm, jeg hadde egentlig bestemt meg for Ikon 6 og har allerede Vokal Ikon 2 senter høyttaler, men hadde plutselig litt mere penger å bruke. Blakker meg helt hvis jeg kjøper Helicon 300 though. Tror nok jeg kommer til å bli fornøyd med ikon 6 men er bare så redd for at jeg angrer for at jeg ikke gikk for heliconene til etterkant.. Æsj vanskelig det her..
    Har du allerede senterhøyttaler i ikonserien velger du ikon 6. Spesielt hvis bruksområdet er mest film. Skulle du hatt et stereoanlegg ville jeg helt klart gått for H300, men til å å fungere som fronter i hjemmekinoen stiller saken seg noget annerledes..

Newcomer shaunv sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min oppfattning etter en times lytting på Ikon 6: Veldig morsom høytaler å høre på, kjempe god i mellomtone diskant selv om du ser bort fra prisen!(lytteglede) Mangler kanskje litt trykk i bassen, men dette vil jeg påstå at de lekne øvre frekvensene kompenserer for

ShaunV

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg Ikon høyttalerene slet litt i sammenhengen mellom bass-mellomtone når det dro på med detaljer. Ville helt klart heller gått for H300 om du har råd til det. Finishen er jo også fortreffelig på Helicon......
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, da ble det Ikon 6 på meg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    visst du ikke allerede har kjøpt ville jeg teste de oppmot hverandre.
    personlig ville jeg ågtt for H300, noe som jeg også skal hehe.

men dog lykke til

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Robin.T
    visst du ikke allerede har kjøpt ville jeg teste de oppmot hverandre.
    personlig ville jeg ågtt for H300, noe som jeg også skal hehe.

men dog lykke til
    Vel, i forrige innlegg skrev trådstarter at det ble Ikon 6 på han...

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med Ikon er at den høres imponerende ut ved de første lyttingene, med man blir litt lett lei de og den noe overivrige diskanten. Mens Helicon må ha noe dyrere elektronikk for å blomstre, personlig synes jeg Helicon er noe oppskrytt.
    Men uansett grattis med nye høyttalere, som helt sikkert du kommer til å bli fornøyd med en stund fremover !!!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig

Ikon er en av de høytalerene som roper "kjøp meg!" høyest når du er i butikken, men som så siden blir et vanskelig bekjentskap å leve med. Personlig skulle jeg ønske at Dali tok lærdom av deres tidligere bragder og lot seg inspirere av Grand serien, der var en høytaler som kunne levere detaljer uten at den ble trettende å lytte til.

Men jeg vil passe på å legge til at ovenstående er skrevet ut i fra min smak og mitt behag, and results may vary

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •