Tandberg Studio monitor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tandberg Studio monitor

Jeg og noen venner har funnet et par Tandberg høyttalere som er i veldig god stand og vi lurer på hvor mye de er verdt.
    Noen som har en ca pris? De er "noen" år gamle....

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må dessverre unskylde fordi vi tok noen helt forjævlige bilder :P

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "noen år" er ikke å overdrive...
    Mener å huske at Tandberg solgte disse på slutten av -70 tallet.

Dessverre for deg var de ikke kjent for å være spesielt bra, du er nok avhengig av finne noen med historisk interesse for å få noe særlig for dem

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da blir de solgt for ca 500 til en som kjøper alt
    men de hadde veldig lav følsomhet og enormt slapp bass :???:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte et par av de etter konkursen i Tandberg, og da ble de solgt for kr. 4000,- pr. stk.

Mener å huske at jeg solgte de for ca. 10 år siden samlet for ca. kr. 3000,-

Hva de egentlig er verdt........er veldig vanskelig å antyde, så lenge utviklingen har gitt oss utrolig mye bra lyd for lite penger i dagens marked, på NYE og BEDRE produkter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått solgt høytalerne?

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hudra
    Har du fått solgt høytalerne?
    har ikke fått solgt de enda, så de står lagret under en del ting.. hvordan det da?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du bodd nærmere skulle jeg kjøpt dem som samleobjekter, men de blir vel forholdsvis dyre å få fraktet vil jeg tro.

Husker forøvrig det var en her på forumet for et par år siden som forsøkte å selge et par slike til 20 000kr.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert en tandberg-entusiast som kan være villig til å betale bra for dem...
    Iallefall over 1000 hvis de er i god stand, lite riper, ikke sprengt eller dårlig oppheng. Detber vel seas-elementer.. Visste ikke at de begynte med mellomdomer så tidlig som på 70-tallet?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt deg en PM.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel tråd ja! Hadde ikke sett den før,og høyttalerene er sikkert solgt for lenge siden,men utsagnene her kan ikke få stå uimotsagt.Dette er en fantastisk høyttaler,med kanskje to svakheter.Alder er i dette tilfellet uvesentlig forutsatt at de fortsatt er i orden!
    De trenger et stooort rom,og et riktig(noenlunde)rom for å spille i "3 d".Dybden i lyden kan være litt ekkel å få fram i uegnete rom,og det må nok tilskrives konstruksjonen som er utpreget "vintage".Dvs bredere enn dyp.-Men!!-med stort nok rom spiller de "3D" som bare det.
    Slapp bass!!? De som er nevnt her kan umulig være i orden.Det er nettopp bassen som er det desidert sterkeste kortet i denne høyttaleren.Naturligvis kan jo mye rart skje om man prøver med slapp forsterkning,eller forsterkere som er totalt uegnet på trykkammerhøyttalere,men denne bassen spiller fletta av det meste,inklusive det aller meste av subber i tilnærmet normalt prisleie.Bring it on!!
    Den andre "svakheten" er en litt for tilbakelent mellomtone,som vil savnes i de fleste , for strømsvake anlegg.
    Saken er at Studio Monitor trenger rikelig kraft,veldig mye kraft! Grunnen til at de fleste som har hørt disse på et helt greit/vanlig anlegg ikke blir heelt tilfreds(det var ikke jeg heller,ikke helt..) er at de høres så fordømt "greie" ut på små strøm/wattstyrker at du synes at;"ok-greit,men det finnes mye som er mye bedre.." Tandberg selv syntes også i sin tid at 2 x 75 w var rikelig til å drive disse til nirvana.
    Nå har jeg fått knyttet til 2 x ca 400 w fra mye senere daterte brokoplete Tandberg forsterkere,og disse høyttalerene har formelig skiftet totalt innhold! "3d"-bredde,detaljer,varme,kulde!,lys,mørk.Mao et helt reellt fullrange system som det skal være vanskelig å matche innen hva en normal lommebok vil ta seg råd til.Nøytraliteten er nesten påtrengende for en som egentlig liker like godt "vintage"lyd!
    Bassen er minst like rask som en vanlig god 6" (på SM er det en 12"!),men myyye dypere!!
    Konkl: Lett å drive,men skal de lage "magi" må det kraft til!-jeg spiller til vanlig på lavt volum,men kraften bak er der likevel,og et godt anlegg skal vurderes minst like mye etter hvor lavt det kan spille rent og "full range".
    Mao.Disse oppfører seg ikke spesiellt mye anderledes enn nye høyttalere som har hedersbetegnelsen "krevende".
    Mvh Rune
    PS De har en svakhet til. Manglende WAF!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har skjønt det ulfsn.....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Ble ikke helt klok på denne tråden. Er disse høyttalerne bra eller er de dårlige?!

Vurderer å kjøpe ett par fra en danske som averterer på hifisentralen..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Gammel tråd ja! Hadde ikke sett den før,og høyttalerene er sikkert solgt for lenge siden,men utsagnene her kan ikke få stå uimotsagt.Dette er en fantastisk høyttaler,med kanskje to svakheter.Alder er i dette tilfellet uvesentlig forutsatt at de fortsatt er i orden!
    De trenger et stooort rom,og et riktig(noenlunde)rom for å spille i "3 d".Dybden i lyden kan være litt ekkel å få fram i uegnete rom,og det må nok tilskrives konstruksjonen som er utpreget "vintage".Dvs bredere enn dyp.-Men!!-med stort nok rom spiller de "3D" som bare det.
    Slapp bass!!? De som er nevnt her kan umulig være i orden.Det er nettopp bassen som er det desidert sterkeste kortet i denne høyttaleren.Naturligvis kan jo mye rart skje om man prøver med slapp forsterkning,eller forsterkere som er totalt uegnet på trykkammerhøyttalere,men denne bassen spiller fletta av det meste,inklusive det aller meste av subber i tilnærmet normalt prisleie.Bring it on!!
    Den andre "svakheten" er en litt for tilbakelent mellomtone,som vil savnes i de fleste , for strømsvake anlegg.
    Saken er at Studio Monitor trenger rikelig kraft,veldig mye kraft! Grunnen til at de fleste som har hørt disse på et helt greit/vanlig anlegg ikke blir heelt tilfreds(det var ikke jeg heller,ikke helt..) er at de høres så fordømt "greie" ut på små strøm/wattstyrker at du synes at;"ok-greit,men det finnes mye som er mye bedre.." Tandberg selv syntes også i sin tid at 2 x 75 w var rikelig til å drive disse til nirvana.
    Nå har jeg fått knyttet til 2 x ca 400 w fra mye senere daterte brokoplete Tandberg forsterkere,og disse høyttalerene har formelig skiftet totalt innhold! "3d"-bredde,detaljer,varme,kulde!,lys,mørk.Mao et helt reellt fullrange system som det skal være vanskelig å matche innen hva en normal lommebok vil ta seg råd til.Nøytraliteten er nesten påtrengende for en som egentlig liker like godt "vintage"lyd!
    Bassen er minst like rask som en vanlig god 6" (på SM er det en 12"!),men myyye dypere!!
    Konkl: Lett å drive,men skal de lage "magi" må det kraft til!-jeg spiller til vanlig på lavt volum,men kraften bak er der likevel,og et godt anlegg skal vurderes minst like mye etter hvor lavt det kan spille rent og "full range".
    Mao.Disse oppfører seg ikke spesiellt mye anderledes enn nye høyttalere som har hedersbetegnelsen "krevende".
    Mvh Rune
    PS De har en svakhet til. Manglende WAF!
    Gammel tråd, men spennende lesning.

Jeg har ikke brukt så mye penger på lyd. Har i grunnen hvert fornøyd med det gamle jeg har. Kanskje fordi jeg alltid har hatt disse høytalerne (ca. 30 år).

Forsterkeren er fortsatt en Tandberg TR 2060 (http://www.nrhf.no/TR-2060.html). Bygde den selv (fikk tak i et byggesett fra konkursen).

Broren min har alltid sagt at denne forsterkeren ikke får fram det aller beste i disse høytalerne. Han har selv en Vincent (2 x 100 watt tror jeg). Har ikke testet den på disse høytalerne, men jeg hører jo at Vincent'en har mye klarere lyd (husker ikke hvilke høytalere han har). Han har tilbudt seg å teste Vincent'en på Studio monitorene. Tror jeg takker ja til det, etter å ha lest dette innlegget.

Om det matcher, så blir de nok en Vicent på meg også. Kanskje andre vet om andre forsterkere som passer bra på disse høytalerne?

Mange setter nok disse høytalerne rett på gulvet. Det ødelegger bassen fullstendig. De må opp ca. 37 cm. Det er derfor det fulgte med stativ til dem (ser ikke så fint ut men ...).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk aldri testet Vincenten (se over), men prøvde nylig min sønns Abrahamsen (75 watt) med stor strømforsyning. Kilden var en PC med en god DAC. Derfor denne oppdateringen av en gammel tråd .

Studio Monitorene avslørte nå sitt potensial, i forhold til min gamle Tandberg-forsterker (se over). Jeg var klar for utskiftning av utstyr. Kollegaen til sønnen min hadde en Doxa 70 Signature Mk2, Doxa 07 Mk2 forforsterker, Primare 30.2 CD-spiller og gode kabler. Han var så vennlig å la oss prøve dette utmerkede utstyret. Kanskje kunne han selge det også. Det var en fantastisk opplevelse. Hvilken forskjell! Sønnen min og jeg ble sittende og gispe og le om hverandre. Kjente klumpen i halsen. Ble blank i øynene. Selger han det, vil jeg ha det, fortalte jeg sønnen min. Det ble mitt!

Det har gått noen dager. Jeg har lyttet mer. Ulfsn treffer helt med sin beskrivelse: "Nå har jeg fått knyttet til 2 x ca 400 w fra mye senere daterte brokoplete Tandberg forsterkere,og disse høyttalerene har formelig skiftet totalt innhold! "3d"-bredde,detaljer,varme,kulde!,lys,mørk.Mao et helt reellt fullrange system som det skal være vanskelig å matche innen hva en normal lommebok vil ta seg råd til.Nøytraliteten er nesten påtrengende for en som egentlig liker like godt "vintage"lyd! Bassen er minst like rask som en vanlig god 6" (på SM er det en 12"!),men myyye dypere!!" Jeg trenger ikke tilføye noe. Skulle jeg ha beskrevet lyden, ville jeg likevel sagt det samme.

Doxa 70 er på 70 watt, langt mindre enn de 400 wattene som nevnes her. Men ikke bli lurt av wattene. Doxaen har to strømforsyninger på 650 VA hver. Jeg skjønner nå det mange sier. Slike høytalere må temmes med kraftig strømforsyning. Abrahamsen-forsterkeren vi testet hadde litt mer watt, men kunne bare så vidt drive høytalerne med litt høyt volum. Doxaen med enda større strømforsyning, spiller mye høyere med samme lydkvalitet (eller bedre).

Jeg bytter ikke ut SM-høytalerene Forstår ikke at så gamle høytalere kan spille så bra!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •