Om 10 tommere kan flytte luft og grenser ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Om 10 tommere kan flytte luft og grenser ?

Så var det et faktum ! At mitt rom med hele 6 meter under taket, nesten umulige sittestillinger for perspektiv, kun panel på vegger og tak, har nå blitt temmet som en gammel sirkus løve. OG JEG ER FRELST !

I går hadde jeg besøk av en av Løvetemmerne på utemmelige rom, MR Flageborg. Med seg hadde han 2 X SVS PB10-ISD, DB måler, Frekvens ocilator, kabler, testplater og en masse andre loco saker.
    Jeg stilte med noen av mine ting : Mine minste høytalere Dali Evidence 470, En Denon Reciever jeg ikke engang nå husker navnet på, En Doxa 70 Dual Mono, En Onkyo DX7555 Cd spiller, En Pizza og en kanne kaffe.
    Vi startet rundt Klokken 13:00 med å teste plassering på 1 stk SUB.
    Det tok ikke lange tiden før Flageborg stønnet sin misnøye med kurven på rommet. Det var en vanvittig peak på alt mellom 60-90 Hz men alle andre frekvenser var HELT borte. Vi plasserte SVS en flere steder i rommet uten å få en akseptabel kurve.
    Så var det altså tid for å rigge enda en SVS PB10-ISD... Igjen brukte vi god tid på å finne de riktige plasseringer. Vi fant den beste plasseringen og fasevendte en sub slik at den passet målingene vi gjorde.... Så var det bare å sette riktig volum og begynne den virkelige kurvemålingen..
    Å HERREGUUUUD !!
    Er det mulig ?? SVS ene har nå en nesten lineær kurve fra 18 HZ til delingen på 90 HZ med et maksimalt avvik på maks 2 DB. Sub en følger også videre ned til ca 15 HZ, men da med en brattere kurve nedad, men alikevel !!

Oppsettet jeg nå lytter til er bare helt vanvittig. Jeg er ikke av typen som elsker bare BOM BOM BOM, men elsker at musikk gjengies nøyaktig og naturtro. Og jeg er helt i taket ! Nå kan jeg kose meg med all min musikk nok en gang og oppleve alt enda en gang.
    Takk til løvetemmer Flageborg.
    Nå gjenstår det og eksperimentere med mine Dali Evidence 870 og sette opp det fulle kino oppsettet. Jeg har nok å gjøre i mange dager/uker fremover.
    Nå gir jeg meg ikke før det bare sitter. Jeg mener det sitter jo nesten allerede.
    Så dere som lurer på dette med SUB !!
    JEG er i allefall frelst og enig med meg selv :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digg med SVS, fikk lyst på en til selv

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette viser oss to ting.
    - En sub (eller 2) MÅ jobbes med for at den skal yte maksimalt, uansett hvor mye fancy duppeditter den er utstyrt med

- Flageborg er dyktig, og vet hvordan verden roterer

- SVS er gøy.

Det var 3 ting på en gang det :-D

Gratulerer med fiiiin opplevelse!

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kuuult Jeg hadde lignende problem i min akustikk-utfordrede stue, frekvensresponsen var helt på tryne. Løsningen hos meg var å flytte pb-10 til hjørnet mellom sofagruppen, under hjørnebordet (som forøvrig måtte heves 10cm).

Det er en helt utrolig opplevelse å se film når hele bassområdet er linjært i forhold til en topp på 35hz som overdøver alt.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MrProducer: Takk for hyggelig tilbakemelding, men når det er sagt - 7 timer med kalibrering og tilpasning - It really pays off !!!

Like viktig er det å ha en slik positiv innstilling til en forestående jobb som hos deg - SUB-frekvensene skal optimaliseres UANSETT plassering! Takk for det!

Når man har et rom, så er det uansett en stor utfordring å optimalisere SUB-frekvensene, og derfor må man prioritere plassering framfor noe annet.
    Det er selvfølgelig alltid greit å ha et utgangspunkt for plassering, da SVS ikke akkurat lager de minste SUB-wooferne på markedet :grin:

Når man deretter opplever at WAF-plassering ikke fungerer, og kan ta nødvendige grep, flytte, justere, teste og optimalisere OG finne ut at: "Det ble jo høy WAF-faktor på plasseringen allikevel.....symmetrisk også!", da er det en seier å oppleve "case closed!"

Videre integrasjon med fronthøytalere og tilpasning av Gain på SVS'ene i forhold til et bredt utvalg av musikk og kritisk lytting, tar også sin tid, MEN med dette sluttresultatet, kan du fortsette å nyte musikk i dager, måneder og år framover.........:grin:

Det er ikke bare integrasjonen av SUB'er i systemet ditt, men den måten musikken bredte seg ut i et landskap og dybdeopplevelse av musikken, viser at ditt valg av tilhørende komponenter i oppsettet gir utrolig valuta for pengene!

Gratulerer !!!

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest den offisielle tråden (ikke hele da) og lsound.no osv MÅ jeg bare ha en sånn! Iallefall en til å begynne med..

Og Flageborg, har du veiene om Horten en gang på vårparten når stuekinoen står klar er du mer enn velkommen :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult at du likte lyden Flageborg.
    Tenkte å eksperimentere litt nå.
    Flytte Evidence 870ène opp fra stua og etrstatte 470ène mine og koble opp den andre Doxa signaturen for å se om det blir noen endringer.

Finnes det noen som har sammenlignet Dual monoen ( Doxa 70 ) mot Doxa 70 signaturen ? -- Er litt spent på hvordan de låter forskjellig.
    Jeg sverget nemlig til signaturen FØR jeg fikk dual monoen min.

Tror dette blir noen laaaange kvelder - 7 timers tilpassning av SUB er vel ingenting imot alle de timene med kos og videre testing :lol: hehehe

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guide for måling av frekvenskurver for plassering av sub

Kan ikke Flagerborg lage en guide om hvordan måle frekvenskurver og finne best plassering av sub i et rom?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger skjemaer for litt kalibrering på www.lsound.no, men en guide for ytterligere plassering og kalibrering hadde vært toppers!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darwin
    Kan ikke Flagerborg lage en guide om hvordan måle frekvenskurver og finne best plassering av sub i et rom?
    www.ecoustics.com finner du links til masser av artikler om kalibrering av sub.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reiser Flageborg rundt helt gratis,og tuner SVS-anlegg?Gjør han det,må jeg bare ta av meg hatten for den entusiasten han er!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •