Hvordan blir det med to senterhøyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 68
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan blir det med to senterhøyttalere?

Har noen her prøvd seg fram med å koble til to sett med senterhøyttalere? Er dette noe vits i? Jeg har Dali C1000. Den har jo to stk 5" mellomtoner, men jeg savner kanskjed litt mere "trøkk" i midten! Hadde det hjulpet å lagt en senter til oppå, eller ville det blitt smør på flesk? Evt. to ved siden av hverandre. Teoretisk er det vel bare å koble begge høyttalertkablene ned i samme sted på forsterkeren? En annen ting, hvorfor lager ikke produsentene større elementer enn 5" på senter? Skulle vært 2 6.5" mellomtone/bass! Da hadde man fått mer pondus i djupe stemmer (Arnold f.eks!) og mer trøkk på pistolskudd, bilkrasj osv. Er det ikke ca 60% informasjon som kommer fra senter? Hvordan er det å kjøre uten senter? Er det anbefalt? Jeg kan jo sette senter til "NONE" i min Denon AVR 1803. Vil den simulere senter da?

Robert

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hvordan blir det med to senterhøyttalere?

Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Har noen her prøvd seg fram med å koble til to sett med senterhøyttalere? Er dette noe vits i? Jeg har Dali C1000. Den har jo to stk 5" mellomtoner, men jeg savner kanskjed litt mere "trøkk" i midten! Hadde det hjulpet å lagt en senter til oppå, eller ville det blitt smør på flesk? Evt. to ved siden av hverandre. Teoretisk er det vel bare å koble begge høyttalertkablene ned i samme sted på forsterkeren? En annen ting, hvorfor lager ikke produsentene større elementer enn 5" på senter? Skulle vært 2 6.5" mellomtone/bass! Da hadde man fått mer pondus i djupe stemmer (Arnold f.eks!) og mer trøkk på pistolskudd, bilkrasj osv. Er det ikke ca 60% informasjon som kommer fra senter? Hvordan er det å kjøre uten senter? Er det anbefalt? Jeg kan jo sette senter til "NONE" i min Denon AVR 1803. Vil den simulere senter da?

Robert
    "Trøkket" fra lyden i senteren sendes jo ut til fronthøyttalere/sub, så du skal ikke trenge en senter med 12" for å få trykk bilkrasj og pistolskudd (har du forresten hørt et pistolskudd i virkeligheten, det er ganske høyt og skarpt, ikke mye "trøkk" ) - Forøvrig vil jeg vel gjette på at du

a) Har stilt inn forsterkeren din feil, kanskje må du skru opp volumet på senteren din for at den skal få rett nivå i forhold til de andre høyttalerne

b) Senteren din har en annen følsomhet/virkningsgrad enn de andre høyttalerne dine

c) En kombinasjon av de to (mest sannsynlig)
    --
    Thorbjørn

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har statt den likt i volum med "test tone" funksjonen. Jeg har også satt senteren på "LARGE" i Denon AVR 1803. I manualen sto det at den skulle på LARGE om senter klarte under 80 Hz, noe Dali C1000 gjør. (Tror den går ned til 69 Hz.) Jeg har Dali 6006 i front, og Gale 3080 10" sub. Men mener du all djupbass fra senter går til front/sub? Hvis jeg setter "SMALL" på senter, vil det komme mer bass i sub/front da? Da vil den jo teoretisk sende alt under 80 Hz til sub?

Er det helt på trynet å bruke to sentre uansett da? Hva med spredning?

Robert

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Jeg har statt den likt i volum med "test tone" funksjonen. Jeg har også satt senteren på "LARGE" i Denon AVR 1803. I manualen sto det at den skulle på LARGE om senter klarte under 80 Hz, noe Dali C1000 gjør. (Tror den går ned til 69 Hz.) Jeg har Dali 6006 i front, og Gale 3080 10" sub. Men mener du all djupbass fra senter går til front/sub? Hvis jeg setter "SMALL" på senter, vil det komme mer bass i sub/front da? Da vil den jo teoretisk sende alt under 80 Hz til sub?

Er det helt på trynet å bruke to sentre uansett da? Hva med spredning?

Robert
    Jeg ville så avgjort satt senteren til SMALL mde den senteren der, da går det mer lyd/bass til fronthøyttalere og sub, og det er helt klart det du ønsker hvis du vil ha mer trøkk i senterkanalen.

Skal ikke si kategorisk at det er helt på trynet med to sentere, men jeg har aldri sett noen bruke det, for å si det slik.... :roll:
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To senterhøyttalere går fint. Jeg har også sett endel surroundprosessorer med utgang for to senterkanaler (ikke bak). Men du får ikke noe mer trøkk. Bare mulighet til å spille opptil 6dB høyere. Og store plasseringsproblemer i vanlige rom.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er overbevist om at det bør hjelpe godt på problemet å stille senterhøyttaler=SMALL på receiveren.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror nok jeg og.

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fint med 2 senterhøyttalere. Jeg har brukt det i noen år nå.

Har 2 stk. JBL TI250 som ligger under lerretet. Dette gir en senter som er godt over 3 meter bred og som gir en fantastisk lyd. Hver høyttaler har 2 stk. 12" så bass er ikke noe problem. Bass i senter er viktigere enn mange tror.

Du kan også bruke en SUB koblet til senteren for å få den bassen du er på jakt etter.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helge
    Det går fint med 2 senterhøyttalere. Jeg har brukt det i noen år nå.

Har 2 stk. JBL TI250 som ligger under lerretet. Dette gir en senter som er godt over 3 meter bred og som gir en fantastisk lyd. Hver høyttaler har 2 stk. 12" så bass er ikke noe problem. Bass i senter er viktigere enn mange tror.

Du kan også bruke en SUB koblet til senteren for å få den bassen du er på jakt etter.
    Fire 12" til senterkanalen? Hvor stort rom har du? :shock:
    --
    Thorbjørn

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er ca. 7*7 meter.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helge
    Rommet er ca. 7*7 meter.
    Hva har du i fronthøyttalerne og hva slags sub har du da?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde 250 hadde 1x14" :?: :?

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har CV AL1000 i front og Infinity SM155 som bakhøyttalere.
    Begge par har 15" elementer og rikelig med dypbass så jeg trenger ikke sub.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange som synes de ikke trenger sub...helt til de prøver. Sub hever alltid opplevelsen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Mange som synes de ikke trenger sub...helt til de prøver. Sub hever alltid opplevelsen.
    Altså, hvis fyren har 2x15" og 4x12" i front så bør det vel begynne å hjelpe selv uten sub... :?: :?: :roll: :shock: :shock:
    --
    Thorbjørn

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro meg denne fyren har rikelig med bass.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Altså, hvis fyren har 2x15" og 4x12" i front så bør det vel begynne å hjelpe selv uten sub... :?: :?: :roll: :shock: :shock:
    LFE blir bare sendt til fronthøyttalerne. Altså "bare" 2x15". Og de spiller jo noe annet også. Jo mer informasjon elementene må gjenngi jo dårligere dynamikk og trøkk blir det. Rett og slett.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    LFE blir bare sendt til fronthøyttalerne. Altså "bare" 2x15". Og de spiller jo noe annet også. Jo mer informasjon elementene må gjenngi jo dårligere dynamikk og trøkk blir det. Rett og slett.
    Joa, mulig du har rett. Virker kanskje som om elementene er litt skjevt fordelt i det anlegget. burde kanskje fjernet 2x12" fra senterkanalen og puttet i en sub

Personlig har jeg bare 1x12" i _subben_ min (B&W ASW800), og det er sikkert bare jeg som er rar men jeg synes den har bass så det holder og vel så det, så når noen kommer med 4x12" i SENTEREN sin så skvetter jeg litt
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs jo litt på slaglengden vet du. B&W 12" din har nok lengre slaglengde enn den JBL 12" som sitter i TI250.

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løy litt ang. senteren min. Det ser ut til at det er 1 stk. 12" og 1 stk. 8".

Skrønte også når det gjelder størrelsen. :wink: Den er "bare" 2,7 meter lang.

Det jeg ikke har skrønt om er lyden. Den er meget god, og da mener jeg meeeget god.

(Tok bilde men får ikke lagt til vedlegg.)

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •