Hvordan blir det med to senterhøyttalere? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 68 av 68
    Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    No one?

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tja

Sitat Opprinnelig postet av BigT
    No one?
    Spørs jo litt hva du skal ha av høyttalere og hva du skal bruke til å drive dem opp med.

Ut ifra den tegningen din, med stor størrelse på hver høyttaler, vil det vel lønne seg å bruke en 2 kanals effektforsterker, med et signal fra center splittet til denne forsterkeren.

Skal vel kunne funke det vil jeg tru.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teknisk er det jo mulig selvsagt, spørsmålet er hva som skjer med lydbølgene. En stereohøyttaler som er ment å være i et par, er kanskje ikke optimalt som senterkanal, men tanke på at det faktiskt har blitt utviklet senter-høyttalere som blir utviklet med et bredere spredningsmønster vertikalt. Der hvor en stereohøyttaler jobber i par for å få et sweetspot, er vel en senter det motsatt da den skal spre mest mulig horisontalt.

På en annen side så er det f.eks. i Kino og andre anlegg like høyttalerene i alle posisjoner, så det burde jo kunne gå.

Blir litt synsing her, men det er ihvertfall mine tanker.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Spørs jo litt hva du skal ha av høyttalere og hva du skal bruke til å drive dem opp med.

Ut ifra den tegningen din, med stor størrelse på hver høyttaler, vil det vel lønne seg å bruke en 2 kanals effektforsterker, med et signal fra center splittet til denne forsterkeren.

Takker for svar, jeg kommer til å bruke Klipsch RF62 ser du, derfor jeg spør.

Har 3 par, kan bruke 1 front som senter, men jeg har jo 2.. så har veldiglyst til å få det til. Skal prøve begge måter og se hvordan det blir!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter en alene og ser film vil det jo funke fint.

Men med større sweetspot så kan det bli vanskelig da de som sitter utenfor det ene sweetspoten vil få utfasing av lyden fra center.

Bruk heller en større om du absolutt skal bruke golvstående høytaler til center

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice
    Lykke til

Edit: Husk å gi oss update på hvordan det gikk!

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg

Takker for hjelp. Jeg lurer litt selv så må nok spørre og grave litt rundt. Jeg tenkte på noe som en Emotiva UPA-1 for eksempel - koble den opp til begge RF62 i front. Kunne dette fungert?

-upa1_back_big-jpg

Takker for synsing!

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med lyd transparent lerret er det jo bare å teste og se hvordan en liker lyden, men jeg ville også da prøvd å sette de 2 du skal bruke som senter oppå hverandre, hvor den på toppen står på hodet, da kommer all lyd fra midten...

Husker jeg leste om noen høyttalere for mange år siden hvor dette var testet med godt resultat pga mer trøkk og at diskanten/lyden ble "riktig", men det var 2,5 veis høyttalere med diskanten mellom mellomtone/bass elementene, så svært usikker på hvordan det vil bli med horn som kommer så nærme hverandre, men kan ikke tenke meg at det skader å teste

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •