Tanker om delefrekvens, gulv- og stativhøyttalere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tanker om delefrekvens, gulv- og stativhøyttalere.

Da jeg kjøpte meg ny receiver for et par-tre måneder siden, så var jeg nesten sikker på at en oppgradering på høyttalersiden skulle komme kort tid etter, men nå er jeg mer usikker.

Etter å ha lest flere artikler om hjemmekinolyd, så virker det som om de fleste sverger til å sette alle høyttalerne, nesten uansett hvor dypt de spiller, til "Small" og med en delefrekvens på 80Hz. Dette gjelder selvfølgelig bare hvis man har en sub i oppsettet.

Hvis man tar utgangspunkt i denne filosofien, vil det ikke da være mest fornuftig å kjøpe et par svært gode stativhøyttalere og kombinere disse med en kompetent sub?

Da gulvhøyttalere koster mer enn stativhøyttalere i forhold til kvalitet, mener jeg at dette vil fungere best. Det er klart at en gulvhøyttaler med dobbel så stor membranoverflate vil spille fastere og renere i de lavere frekvenser, men en stativ høyttaler til 15k vil ikke ha noen problemer med å spille ned mot 80Hz.

Jeg har per dags dato B&W 602S3 som fronthøyttalere, og har vurdert 604S3, Audiovector Mi3, Infinity Beta 50, Dali Ikon 6 og andre relativt store gulvhøyttalere, men nå tror jeg nesten jeg skal satse på et par dyre stativhøyttalere og en større sub (har SVS PB10). Å kjøpe en gulvhøyttaler som har en frekvensrespons på 35-23kHz, for så å sette delefrekvensen til 80Hz, virker noe bortkastet, spør du meg. Store basselementer er laget for å spille dypt, med forbehold om at man bruker en forsterker som klarer å drive de store elementene.

Det hadde vært morsomt å høre deres meninger om dette. Jeg er overhodet ingen ekspert på dette området, men for meg virker dette logisk.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg i det du sier. Har ikke så stor kjennskap til frekvensdeling hjemme, men når jeg har gjort det i bilen, har jeg stort sett kjørt frontsettet ned mot 50hz for å la subben ta over derifra og ned. Å dele store gulvstående høytalere på 80hz ser for meg ut litt bortkastet, men det er min mening. Å gjøre det med stativhøytalere er helt greit, da sparer du de for de nedre frekvensene og slipper og stresse de under aktiv spilling.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm... det virker rart for meg å kutte store fronthøyttalere ved 80 Hz. Slik jeg oppfatter det riktig å gjøre, er å la frontene spille så dypt de orker, og så sette delefrekvensen til subben noen få hz over dette. Deretter kan man justere delefrekvens, og kanskje først fase slik at de sklir sammen. Dette har jeg gjort hos meg, og det fungerer utmerket Ta en titt på min kino under for å se på hva slags utstyr jeg har

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Enig med deg i det du sier. Har ikke så stor kjennskap til frekvensdeling hjemme, men når jeg har gjort det i bilen, har jeg stort sett kjørt frontsettet ned mot 50hz for å la subben ta over derifra og ned. Å dele store gulvstående høytalere på 80hz ser for meg ut litt bortkastet, men det er min mening. Å gjøre det med stativhøytalere er helt greit, da sparer du de for de nedre frekvensene og slipper og stresse de under aktiv spilling.
    Det er jeg enig i også, men på store høyt. så er det jeg har skrevet over å anbefalle! Hvis ikke forsterkeren er liten og spe, da kan det vere greit å avlaste de laveste frekvensensne og sende disse til en sub...

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kommer selfølgelig an på resten av utstyret og, men har du strøm nok å fore høytalerne med er det ikke noe problem å la de gå lavere enn 80hz så lenge de er bygd for det. Men er den litt for strømsvak så kan jeg skjønne at en høy deling kan være fordelaktig for å spare på kreftene.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det de begrunner dette med, er at en gulvhøyttaler aldri vil kunne spille like bra som en sub i de laveste frekvensene. 10 tommeren i PB10 drives av en intern forsterker på 300 Watt, og da sier det seg selv at en receiver, som kanskje yter 100 Watt per kanal, ikke vil klare å drive f. eks 2 x 8" med samme presisjon og kontroll. Avlaster man da forsterkeren med å la subben ta seg av alt under 80Hz, så vil høyttalerne spille penere og mye mindre anstrengt. Det er vel derfor mange mener at 80 Hz som delefrekvens er best i de fleste tilfeller.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er vel ingen fasit? er jo ikke værre enn å teste på flere frekvens alternativ for å se hva en selv syns er best.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant tema, dette er noe jeg selv har tenkt på i det siste. Jeg føler jo at store gulvhøyttalere nærmest blir penger ut av vinduet hvis du skal kutte ved 80 Hz.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pahf: Du har et poeng; Hvis man har kraftige effekttrinn eller et monster av en receiver, så skulle det ikke være noe problem å la store gulvhøyttalere være "large" og spille LFE sammen med subben.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei i teorien skal det funke, men om det blir slik i virkeligheten kommer jo an på utstyret da. på mine concept ville jeg nok ha delt lavere enn 80hz, men fortsatt ikke latt den stå med full frekvens respons. Men betraktelig lavere enn 80 ja.

For min del mangler det trykk i de levere frekvensene 30-45hz. og de vil jeg gjerne få ved en sub.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Men det er vel ingen fasit? er jo ikke værre enn å teste på flere frekvens alternativ for å se hva en selv syns er best.
    Til syvende og sist, så er det ens egne ører som må få bestemme hva som er best. Romakustikk er også en viktig faktor, og i et rom hvor man har problemer med dipper rundt 60-70Hz fordi man kun har én eller to plasser å plassere subben, så vil kanskje løsningen være å la frontene være "large" selv om de ikke spiller lavere enn 60Hz.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pahf: En mellomløsning som du nevner, er hva jeg hadde i tankene da jeg vurderte å oppgradere, men å dele ved 80 Hz ser ut til å være tommelfingerregelen. Jeg er fortsatt usikker, så det er mulig jeg blir nødt til å låne med meg et par store gulvhøyttalere, for så å prøve ut ulike innstillinger. Da vil jeg kanskje finne ut om dyptspillende høyttalere er overflødig hvis man har en god sub i anlegget.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine erfarinfer er at gulvhøyttalere spiller penere og bedre enn suber iallfall ned til 60Hz. Men nå har aldri jeg hatt noen rå sub heller..
    Til musikk er det skikkelig fy fy her hos meg å la suben stå på. Dermed er jeg på den måten avhengig av litt voksene fronter hvis jeg vil ha med trykket nedover på musikk. Men apropo effekt. Min Rotel 5 x 120 watter holder i lange baner til de høyttalerne jeg har nå. Det er strømforsyningen det kommer ann på når høyttalerne er tungdrevene. Der er jo også her mange (de fleste) recivere har sitt svinn på skogen... Dermed kan jeg forstå at menge sverger til å kutte høyt. ved 80 hz.
    Men for meg blir det teit når man hører det buldrer i høyre hjørne ved subben, også kommer resten av smellet og det synlige på skjermen på venstre side...
    Skal man kutte slik må det til to subber!!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dale Cooper
    Til syvende og sist, så er det ens egne ører som må få bestemme hva som er best..............
    Nei, dette begynner å bli teori på skikkelig bærtur.

Det er måleutstyr og kalibrering i forhold til avleste verdier, som vil være den eneste riktige veien fram til et optimalt lydbilde. ;-)

I praksis anbefales følgende:

1. Deling gir best resultat ved 80Hz

2. Stativhøytalere fungerer veldig bra med en skikkelig kalibrert SUB.

3. Gulvhøytalere fungerer BEST med en skikkelig kalibrert SUB

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deling ved 80 hz er vel mest på grunn av thx standarden. Vil tro at det vil variere på hvert enkelt anlegg/rom hvilken hz som er best å dele på.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nexusxero
    Deling ved 80 hz er vel mest på grunn av thx standarden. Vil tro at det vil variere på hvert enkelt anlegg/rom hvilken hz som er best å dele på.
    Det er viktige punkter du fremhever her.

1. Det er mest sannsynlig et nøye utarbeidet grunnlagsmateriale som dokumenterer THX standard-verdier, og derfor er denne satt til 80Hz.

2. Det er heldigvis på nyere Receivere blitt mulig å definere delefrekvenser på andre verdier enn 80Hz, nettopp fordi det umulige skal bli mulig i umulige rom, og fordi man kan tilpasse deling på flere nivåer eks. SUB, slik at med 2 SUB'er kan den ene dele lavt og den andre SUB dele høyere, avhengig av egenskapene til SUB'ene....................

3. På samme måte kan man si at alt er relativt !

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Nei, dette begynner å bli teori på skikkelig bærtur.

Det er måleutstyr og kalibrering i forhold til avleste verdier, som vil være den eneste riktige veien fram til et optimalt lydbilde. ;-)

I praksis anbefales følgende:

1. Deling gir best resultat ved 80Hz

2. Stativhøytalere fungerer veldig bra med en skikkelig kalibrert SUB.

3. Gulvhøytalere fungerer BEST med en skikkelig kalibrert SUB
    Joda, en flat frekvensrespons er ideelt, men brorparten av dagens hjemmekino-kjøpere forventer at godlyden vil komme av seg selv. Måleutstyr er sjelden i deres budsjett, og da må man stille inn etter gehør. I tillegg er det svært vanskelig å oppnå en jevn frekvensrespons uten å behandle romakustikken samt bruke penger på avansert måle- og kalibreringsutstyr. For entusiaster som bruker over 50k på sitt oppsett, vil kalibrering med måleutstyr være obligatirisk. Og vi må heller ikke glemme at noen faktisk foretrekker brumlebass foran ren bass.

I dag har heldigvis mange av de kommersielle receiverne EQ som retter opp de verste resonnansene i et rom, noe som er flott for mannen på gaten.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg: Hvis det er best med 80hz deling er det da unødvendig med store fronter?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Flageborg: Hvis det er best med 80hz deling er det da unødvendig med store fronter?
    Store fronter satt som large vil bidra så langt ned de orker med støtte fra sub. Dette vil jo gi mere trøkk i lyden.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Nei, det er det ikke. Du vil oppleve at en gulvstående høytaler vil spille bedre i øvre bass/mellomtone når den slipper det området SUB'n jobber med.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •