Tanker om delefrekvens, gulv- og stativhøyttalere. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Store fronter satt som large vil bidra så langt ned de orker med støtte fra sub. Dette vil jo gi mere trøkk i lyden.
    Store fronter satt som large, KAN gi en følelse av mer trykk, MEN bare for et avgrenset område. Den største utfordringen er å unngå utfasing i deler av SUB-området, som nesten alltid vil være resultatet i et oppsett med fronter som large. I noen tilfeller kan man oppleve at fronter som Large vil gi en bedre opplevelse for deler av området, hvis SUB'en er plassert eks. like i nærheten av lytteposisjonen, dvs. man oppfatter SUB'ns plassering som mer diffus.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med at "folk" som oftest deler på 80hz har vel noe med at det som regel er vanskelig å plasere hvor bass under 80hz kommer fra. Det har vel medført en overfokusering på 80hz uten at "folk" vet hvorfor..

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dale Cooper
    Joda, en flat frekvensrespons er ideelt, men brorparten av dagens hjemmekino-kjøpere forventer at godlyden vil komme av seg selv. Måleutstyr er sjelden i deres budsjett, og da må man stille inn etter gehør. I tillegg er det svært vanskelig å oppnå en jevn frekvensrespons uten å behandle romakustikken samt bruke penger på avansert måle- og kalibreringsutstyr. For entusiaster som bruker over 50k på sitt oppsett, vil kalibrering med måleutstyr være obligatirisk. Og vi må heller ikke glemme at noen faktisk foretrekker brumlebass foran ren bass.

I dag har heldigvis mange av de kommersielle receiverne EQ som retter opp de verste resonnansene i et rom, noe som er flott for mannen på gaten.
    Nå koster en Radio Shack lydtrykksmåler noen hundrelapper, og regneark i Excell for å fremvise resultatene grafisk finner en gratis på nettet, så her er det ikke snakk om rådyrt måleutstyr som f.eks. til bilde. Det en risikerer å investere er tid, og energi på å flytte suben rundt i rommet for å finne en så ideell plassering som mulig. Så her står det på interesse og lyst, ikke penger...;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    2. Det er heldigvis på nyere Receivere blitt mulig å definere delefrekvenser på andre verdier enn 80Hz, nettopp fordi det umulige skal bli mulig i umulige rom, og fordi man kan tilpasse deling på flere nivåer eks. SUB, slik at med 2 SUB'er kan den ene dele lavt og den andre SUB dele høyere, avhengig av egenskapene til SUB'ene....................
    Her er vi helt på linje Flageborg.

Jeg bruker deler hovedhøyttalerne på 160 Hz,så PA basser ned til 70 Hz der sub'ene overtar.
    Tror mange hadde fått et løft og da spesielt i mellombassen ved et slikt oppsett.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Store fronter satt som large, KAN gi en følelse av mer trykk, MEN bare for et avgrenset område. Den største utfordringen er å unngå utfasing i deler av SUB-området, som nesten alltid vil være resultatet i et oppsett med fronter som large. I noen tilfeller kan man oppleve at fronter som Large vil gi en bedre opplevelse for deler av området, hvis SUB'en er plassert eks. like i nærheten av lytteposisjonen, dvs. man oppfatter SUB'ns plassering som mer diffus.
    Så ideelt sett bør en dele hver kanal litt over der høyttaleren faser ut (der frekvensen dipper på +/- 1dB eller noe)?

Jeg tenker at på den måten vil alle høyttalere spille der de spiller best, mens sub spiller alt under 80Hz. Eller vil da frekvensområdet fra 80Hz og et stykke ned (dit høyttalerene gir seg) da bli overfokusert?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Så ideelt sett bør en dele hver kanal litt over der høyttaleren faser ut (der frekvensen dipper på +/- 1dB eller noe)?

Jeg tenker at på den måten vil alle høyttalere spille der de spiller best, mens sub spiller alt under 80Hz. Eller vil da frekvensområdet fra 80Hz og et stykke ned (dit høyttalerene gir seg) da bli overfokusert?
    I praksis vil man erfare at det blir bedre lyd fra fronthøytalere når de slipper å spille under 80Hz, selv om de er gulvstående og selv om de har 2 x 10"/12" i bestykning.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm

Eldgammel tråd dette men allikevel interessant.

For meg som har stativhøytalere, så rådet receiver meg til å dele ved 40hz.
    Er dette drøyt eller riktig?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Hmmm

Eldgammel tråd dette men allikevel interessant.

For meg som har stativhøytalere, så rådet receiver meg til å dele ved 40hz.
    Er dette drøyt eller riktig?

Klarer høytalerne dine 40hz med litt i reserve uten at basselementene hopper ut av høytalern, så er det bare og dele på 40hz.

Har selv 40hz x-over på 2 kanalers stereo med suber og syns det funker godt i romet mitt med store høytalere som greit når 25hz alene.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Klarer høytalerne dine 40hz med litt i reserve uten at basselementene hopper ut av høytalern, så er det bare og dele på 40hz.

Har selv 40hz x-over på 2 kanalers stereo med suber og syns det funker godt i romet mitt med store høytalere som greit når 25hz alene.
    De går helt utrolig dypt på musikk, så da satser jeg på at det samme gjelder på film.

Har nye XTZ99.29 høytalere, har fått fri fra jobben, har langhelg og en Ringnes Platinum i glasset...

Etterpå blir det testing av litt film, tenkte jeg skulle la klassikeren Blade Runner rulle på full guffe i Xtz99.29 høytalerne og se hvordan de fikser saken med suben. Tenkte også jeg skulle la lydfilmen "House of the flying daggers" få prøve seg. Blir spennende med det knusende glasset og trommesekvensen.

Har flyttet Xtz suben fra plassen foran sofaen til ved siden av frontrekken.
    Det ser mye bedre ut, og høres sikkert også bedre ut enn det gjorde med de gamle store frontene.

M65 ble solgt til en dude fra Askim, han kommer å henter de snart.

Hører på Alice in Chains unplugged nå, helt nydelig. Det samme gjelder alt annet jeg mater de med. 8)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De går helt utrolig dypt på musikk, så da satser jeg på at det samme gjelder på film.

Har nye XTZ99.29 høytalere, har fått fri fra jobben, har langhelg og en Ringnes Platinum i glasset...

Etterpå blir det testing av litt film, tenkte jeg skulle la klassikeren Blade Runner rulle på full guffe i Xtz99.29 høytalerne og se hvordan de fikser saken med suben. Tenkte også jeg skulle la lydfilmen "House of the flying daggers" få prøve seg. Blir spennende med det knusende glasset og trommesekvensen.

Har flyttet Xtz suben fra plassen foran sofaen til ved siden av frontrekken.
    Det ser mye bedre ut, og høres sikkert også bedre ut enn det gjorde med de gamle store frontene.

M65 ble solgt til en dude fra Askim, han kommer å henter de snart.

Hører på Alice in Chains unplugged nå, helt nydelig. Det samme gjelder alt annet jeg mater de med. 8)

Er ikke annet en og prøve seg.
    Prøve noen sikkelige bassheftige sener.
    Et tips er slutten av Max Payne (fra de slemme gutta kommer ut av heisen) og vri opp volumet :-D

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg krangler om dette med naboen stadig vekk.

Min opplevelse er helt klart i favør av aktiv deling på 80 hz.

Jeg synes anlegget mitt er bra og frontene gjør en bra jobb alene, men subben integrert på 80 hz og høytalere som small gir mer dynamikk og det låter penere.

Spesielt føler jeg at midtbassen blir bedre.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen Rom Er Like !!! Så det er ingen fasit på hva som passer best i et rom før en har forsøkt det :-D

Sparer forsterker for mye jobb når en sparer de fra og jobbe med den dypeste bassen som krever mye av strømen fra forsterker.

Resultatet er mere detaljer og ofte som nevnt en mere kraftfull bass og bedre dynamikk

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Ingen Rom Er Like !!! Så det er ingen fasit på hva som passer best i et rom før en har forsøkt det :-D

Sparer forsterker for mye jobb når en sparer de fra og jobbe med den dypeste bassen som krever mye av strømen fra forsterker.

Resultatet er mere detaljer og ofte som nevnt en mere kraftfull bass og bedre dynamikk
    Jeg kruser med 40hz, Jeg har Xtz effekt som skulle klare å drive de, og disse stativene er så gode at de er god for det.
    Jeg får avlastet sub hehe...

Det blir nok fult øs, med Xtz i hele frontrekka inkl sub.

Blir moro. 8)

Jeg melder inn om 40 var en god ide etter at jeg har sett filmene.. Blir vel imorra regner jeg med..

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kruser med 40hz, disse stativene er så gode at de er god for det.
    Jeg får avlastet sub hehe...

Det blir nok fult øs, med Xtz i hele frontrekka inkl sub.

Blir moro. 8)

Jeg melder inn om 40 var en god ide etter at jeg har sett filmene.. Blir vel imorra regner jeg med..
    Hvis du spiller litt høyt ville jeg nok delt er par knepp lenger opp. Rundt 60hz eller kanskje 80hz. Du kan også dele enda høyere. Jo mindre bass en mellomtone trenger å spille, jo renere spiller den.

Med et par gode suber kan du fort dele ved 100-120hz. Da har du headroom. En stativ høyttaler delt ved 40hz har ikke spesielt mye å vise til av SPL. Men, spiller du innenfor det høyttalerne kan levere kan du dele så lavt som mulig.

Litt tvetydig, men begge deler er mulig med bra resultat.

Geir Arne

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    huff, måtte kalibrere alt to ganger.. vel tre. Hadde tenkt til å justere inn M65 som surr back inntill videre, men så ble de jo solgt.

Dessuten satt jeg sidehøytalerne for nerme sofa, så de overdøvet alt unntatt bassfrekvensen. Men det hørtes ut som sub og alt kom fra sidehøytalerne...
    Ikke ideelt for musikk og film.

Derfor ble sidehøytalerne skjøvet ut på gulvet til gamle oppmerkede plasser. Helt perfekt, men litt upraktisk da man ofte krasjer med ht hver gang man skal til kjøkkenet... vel, vel. Lyden er viktigst.

So back they go.

Etter tre justeringer burde alt sitte, målt med målemic på stativ, der jeg sitter eller også der jeg halveis ligger. Justerbart mic-stativ man kan tilte bak i halveis liggeposisjon er festlig det også..

Nå er det nok klart for å snurre film med Xtz ene.

Et stoort tips jeg fikk fra en filmentusiast som har Xtz ene, skur på full diskant +3 på film. Diskantene er så bra at de får fram veldig mange små detaljer med denne innstillingen.

Til musikk dra de ut til 0 DB.

Til klassisk og vokal, så er det også veldig vakkert med +3db diskant.

(Det store spørsmålet er om man skal skru opp noe på Sub etter kalibrering. Men det ER en grunn til at Yamaha og Onkyo etc demper sub. Fordi den ikke skal overdøve de andre høytalerne.. Du skal helst ikke høre hvor sub kommer fra. Men ofte så bruker jeg å teste ut og øke et-to hakk bare for moroeffekten utavdet. Men for filmpurister, ikke hev sub!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok gjensyn med flying doggers.

Yndlingsfilmen er "Hero", men den har jeg sett så mange ganger at den får vente til en helg jeg er god og full og klar for ordentlig dyyyyp kungfu med herlig lyd. Har den kun på dvd, men den BØR fås på bluray..

Har av samme fetishj bestilt den geniale Apocalypto på bluray.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    huff, måtte kalibrere alt to ganger.. vel tre. Hadde tenkt til å justere inn M65 som surr back inntill videre, men så ble de jo solgt.

Dessuten satt jeg sidehøytalerne for nerme sofa, så de overdøvet alt unntatt bassfrekvensen. Men det hørtes ut som sub og alt kom fra sidehøytalerne...
    Ikke ideelt for musikk og film.

Derfor ble sidehøytalerne skjøvet ut på gulvet til gamle oppmerkede plasser. Helt perfekt, men litt upraktisk da man ofte krasjer med ht hver gang man skal til kjøkkenet... vel, vel. Lyden er viktigst.

So back they go.

Etter tre justeringer burde alt sitte, målt med målemic på stativ, der jeg sitter eller også der jeg halveis ligger. Justerbart mic-stativ man kan tilte bak i halveis liggeposisjon er festlig det også..

Nå er det nok klart for å snurre film med Xtz ene.

Et stoort tips jeg fikk fra en filmentusiast som har Xtz ene, skur på full diskant +3 på film. Diskantene er så bra at de får fram veldig mange små detaljer med denne innstillingen.

Til musikk dra de ut til 0 DB.

Til klassisk og vokal, så er det også veldig vakkert med +3db diskant.

(Det store spørsmålet er om man skal skru opp noe på Sub etter kalibrering. Men det ER en grunn til at Yamaha og Onkyo etc demper sub. Fordi den ikke skal overdøve de andre høytalerne.. Du skal helst ikke høre hvor sub kommer fra. Men ofte så bruker jeg å teste ut og øke et-to hakk bare for moroeffekten utavdet. Men for filmpurister, ikke hev sub!

Sub/LFE... Hev litt... finjuster med ørene til filmer med heftig bass

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes vel ingen fasit på det her..

Jeg som har cm9 ht og db1 sub deler på 100hz og i blant 120hz..
    Som enkelte er inne på: Flere bra subber eller en bra gjør at man ofte kan dele litt høyere..

Mitt poeng er: Utstyret/komponentene bestemmer i stor grad hvor man deler..
    Rommet har jo en del å si å da
    Må nesten bare prøve..

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle som mener det er bortkastet med store høyttalere og deling ved 80hz eller bruker andre lure argumenter for å dele lavere, har stort sett misforstått eller oversett en par viktige prinsipper:

1. Delefiltrene er ikke "brick wall filtre", det vil si at de kutter ikke alt under 80hz. Det er en reduksjon på 12-24dB per oktav. Høyttalerne vil altså spille frekvenser også under 80hz, de vil bare spille de lavere, og dermed bruke mindre energi på å få til dette.

2. 80hz er faktisk relativt sett dyp bass. Store gulvhøyttalere har gjerne basselementer som spiller opp til 300-400hz før mellomtonen tar over. De har med andre ord mer enn nok å gjøre selvom de blir avlastet under 80hz, og de vil gjøre denne jobben bedre (og kan spille høyere) hvis de har en sub til å hjelpe seg i de nederste to oktavene.

Å si at gulvhøyttalere er bortkastet når man deler ved 80hz er dermed i beste fall misvisende.
    --
    Thorbjørn

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for ikke å glemme dynamikktaket til en større høyttaler! dere tror vel ikke dypere frekvenser er det eneste som følger med!?
    øker man membranareal øker man også følsomheten og reduserer forvrengning (når annet er likt naturligvis)

jeg kommer ihvertfall ikke til å investere i en stativhøyttaler igjen, man blir aldri helt fornøyd pga. manglene nevnt over! men det er selvsagt min personlige mening

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •