Hei

Jeg ser det er mange her som vurderer Dali Ikon 6, men at det er mange som synes den låter spist og krasst. Jeg har anskaffet meg denne høytaleren og tenkte jeg skulle bidra med litt som kanskje er til hjelp for dere som vurderer denne høytaleren.

Rett ut fra boksen ble jeg faktisk relativt imponert av lyden, men når jeg satte meg til å lytte litt mer ble jeg faktisk så frustert over den krasse diskanten at jeg trodde jeg hadde gjort en bommert når jeg ikke gikk for b&w i stedet. Å skru opp volumet var omtrent uaktuelt pga den pågående diskanten som skar i ørene. Mellomtonen var også omtrent fraværende og stereobildet var ikke noe å skryte av. Bassen var imidlertid glimrende.

Men.....

Etter at jeg har hatt høytalerne noen dager og spesielt etter at jeg fikk kjørt høytalerne relativt hardt på volum godt over lyttevolum (men et godt stykke unna klipping og vrengning selvfølgelig) var den fæle diskanten så godt som borte. Nå er lyden nydelig oppløst med et godt stereobilde og mellomtonen kommer mer og mer frem etter hvert som den blir mer og mer innspilt. Høytaleren er nok et godt stykke unna å være innspilt ennå, men det er allerede stor forskjell. Nå begynner høytaleren å helle noe mer mot det varme (men oppløste), noe som er helt motstatt av det skuffende førsteinntrykket jeg hadde.

En annen oppdagelse jeg forøvrig hadde, var at min billige Nad T513 fikk grisebank på CD lyd av min pc med audigy 2 ZS koblet til forsterkeren. Har nå gått til anskaffelse av den kraftig forbedrede X-fi og venter spent på dette kortet. De som fullstendig har avskrevet pcen som signalkilde bør rett og slett revurdere. Chippene på x-fi og spesielt DA konverteren på X-fi holder høy klasse og er betraktelig bedre enn de fleste relativt rimelige dvd spillere på markedet. I tillegg har man jo mer high-end lydkort spesielt for formålet. Det eneste som er litt viktig er å kanskje få plassert pcen i et annet rom enn anlegget (kabler gjennom veggen?) slik at man ikke får støyen av pcen i bakgrunnen når man hører på anlegget. Dette gjør at man bedre hører detaljene i musikken.

Anlegget består forøvrig av:
Nad C372
Tara Labs Omni 3
Dali Ikon 6