Hjelp til kjøp av nye fronthøyttalere - igjen i 2008 (fra post #17)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til kjøp av nye fronthøyttalere - igjen i 2008 (fra post #17)

Hei

Sitter her og vurderer å kjøpe nye fronthøyttalere, og lurer på hvilke høyttalere jeg skal gå for. Ønsker egentlig ikke å bruke mer enn 2-3000kr.

Har fra før et 6.1 oppsett med følgende:

- Yamaha RX-V550
    - Eltax Millennium 500 (Prøver noen gamle Pioneer CS-343 nå)
    - 2xEltax Millennium senterhøyttalere (bak og foran)
    - Infinity bakhøyttalere
    - Eltax 12" Aktiv sub

Har merka i det siste at jeg ikke er fornøyd med lyden som kommer ut av detta. Tenker spesielt på fronthøyttalerne og senterhøyttalern foran. Kjøper vel senterhøyttaleren i samma serien som fronthøyttalerne, så at denne ikke er altfor dyr gjør ikke noe heller . Har surfa ganske mye rundt og sjekka forskjellige priser, specs og forum men det er ikke lett å bli klok. Har også vært å hørt på noen høyttalere, blant annet Infinity beta 50 som jeg synes var nærmest perfekte (i hvert fall i forhold til hva jeg er vant med), men koster desverre litt for mye. At fronthøyttalerne ikke er altfor store gjør ikke noe heller.

Mye bass og trøkk er ikke så altfor viktig for meg, synes det er bedre at lyden er klar og fin. Har jo en subwoofer også, som jeg synes er helt grei. Cerwin Vega blir derfor kanskje uaktuelt?

Men har sett meg ut diverse alternativer som er i min prisklasse:

- Gale 4040 (1996,-)
    - Dynavoice Challenger M-85 ( http://www.dynavoice.se/dynavoice-ho...=ChallengerM85 , ca 2274 på pcutstyr.no)
    - Dynavoice Challeger S-6 (monitor-type, ca 923 på pcutstyr.no)
    - Dali Blue 3003 (2495.-)

Ellers ser jeg Dali Concept 6 har fått mye skryt, men det er egentlig litt over min prisklasse. Og da spørs det jo også åssen forsterkeren min driver dissa?

Andre mulige høyttalere kan jo også være Gale 3045 og Cerwin Vega Classic 10, ettersom hvor bra denne er på musikk og lignende.

Hvilke høyttalere gir egentlig best lyd iforhold til prisen?

- Steffan

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale Concept 6 og Dynabel S12.

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dynavoice

Sitat Opprinnelig postet av St3ffaN
    Hei

Sitter her og vurderer å kjøpe nye fronthøyttalere, og lurer på hvilke høyttalere jeg skal gå for. Ønsker egentlig ikke å bruke mer enn 2-3000kr.

Har fra før et 6.1 oppsett med følgende:

- Yamaha RX-V550
    - Eltax Millennium 500 (Prøver noen gamle Pioneer CS-343 nå)
    - 2xEltax Millennium senterhøyttalere (bak og foran)
    - Infinity bakhøyttalere
    - Eltax 12" Aktiv sub

Har merka i det siste at jeg ikke er fornøyd med lyden som kommer ut av detta. Tenker spesielt på fronthøyttalerne og senterhøyttalern foran. Kjøper vel senterhøyttaleren i samma serien som fronthøyttalerne, så at denne ikke er altfor dyr gjør ikke noe heller . Har surfa ganske mye rundt og sjekka forskjellige priser, specs og forum men det er ikke lett å bli klok. Har også vært å hørt på noen høyttalere, blant annet Infinity beta 50 som jeg synes var nærmest perfekte (i hvert fall i forhold til hva jeg er vant med), men koster desverre litt for mye. At fronthøyttalerne ikke er altfor store gjør ikke noe heller.

Mye bass og trøkk er ikke så altfor viktig for meg, synes det er bedre at lyden er klar og fin. Har jo en subwoofer også, som jeg synes er helt grei. Cerwin Vega blir derfor kanskje uaktuelt?

Men har sett meg ut diverse alternativer som er i min prisklasse:

- Gale 4040 (1996,-)
    - Dynavoice Challenger M-85 ( http://www.dynavoice.se/dynavoice-ho...=ChallengerM85 , ca 2274 på pcutstyr.no)
    - Dynavoice Challeger S-6 (monitor-type, ca 923 på pcutstyr.no)
    - Dali Blue 3003 (2495.-)

Ellers ser jeg Dali Concept 6 har fått mye skryt, men det er egentlig litt over min prisklasse. Og da spørs det jo også åssen forsterkeren min driver dissa?

Andre mulige høyttalere kan jo også være Gale 3045 og Cerwin Vega Classic 10, ettersom hvor bra denne er på musikk og lignende.

Hvilke høyttalere gir egentlig best lyd iforhold til prisen?

- Steffan
    Har nettopp vært på posten og henta pakkene fra PCutstyr !
    ChallengerM85. Må si jeg ble overasket over hvor fine og velbygde disse var.
    Og så til lyden, hadde to Eltax ifra før, men ChallengerM85 spiller klarere og renere. Men de koster jo ikke mere enn 2k så hva kan man forvente. ? De spiller også med trøkk,, uten å forvrenge... Absolutt noe å anbefale ... når man tenker på prisen.

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Audio Pro Black Diamond? De er bra billig i Sverige... For ikke å snakke om Blue Diamond til SEK 9500 = NOK 7700...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra forslag her, hvis folk mener at man får mye bedre lyd (og ikke bare litt)ved å kjøpe for eksempel Concept 6, istedenfor Gale 4040 eller Challenger M-85, så er vel det tingen å gjøre? Hvor mye forskjell er det på toveis og treveis høyttalere i denna prisklassen?

Synes Dynavoice Challenger ser ganske bra ut, hvertfall på papiret. Skriv gjerne mye mer om dem Jonten :=)

Hmm, tror 7700 blir litt for mye for meg, selvom de er billige i Sverige.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale Focal.JMlab 705S til 2.890,- www.hifihuset.no
    Har ikke hørt SVS SBS-01, men noen av de som var på treff hos Lsound i Arendal kan sikkert si noen ord om disse. Et par koster 2.290,- (introtilbud) Se www.lsound.no
    B&W DM601 S3 til 3.196,- er også et alternativ. www.hifiklubben.no
    :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dynavoice

Bra forslag her, hvis folk mener at man får mye bedre lyd (og ikke bare litt)ved å kjøpe for eksempel Concept 6, istedenfor Gale 4040 eller Challenger M-85, så er vel det tingen å gjøre? Hvor mye forskjell er det på toveis og treveis høyttalere i denna prisklassen?

Synes Dynavoice Challenger ser ganske bra ut, hvertfall på papiret. Skriv gjerne mye mer om dem Jonten :=)

Hmm, tror 7700 blir litt for mye for meg, selvom de er billige i Sverige.
    Hei igjen:
    Har hatt høytalerene i noen timer nå,,, og de er de beste jeg har hatt
    noensinne, men jeg må legge til at jeg aldri har kjøpt høytalere som er dyrere enn 10k. Lyden er helt "knall" etter min mening, man kan regulere både bass og mellomtone... Men de er høye ! veldig høye... men de er som et møbel i stuen. Virkelig et godt kjøp... Nei nå får jeg sette på Queen... med Made in heaven.,.. det er knall LYD ! KJØP er min anbefaling.

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åssen synes du bass og og diskant er på litt høyere nivåer?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er bra

Sitat Opprinnelig postet av KinoWalla
    Åssen synes du bass og og diskant er på litt høyere nivåer?
    Synes diskanten er veldig fin... har alltid likt mye klar lys... ren og klar mellom/diskant..... Nå spiller jeg ikke så J---- høyt enda... men det ruver i stua... har en Rotel 2 X 100 så den Duger godt !

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så diskanten er ikke skrikende som CV's diskanter har en tendens til å bli?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at de er mye bedre enn Eltax også? Er det forresten noen butikker som har disse inne slik at man kan få hørt på de?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Diskanten

Regner med at de er mye bedre enn Eltax også? Er det forresten noen butikker som har disse inne slik at man kan få hørt på de?
    Synes diskanten er veldig bra ! Det er jo to i hver høytaler.
    Er blitt skikkelig fornøyd med kjøpet...Eltax som jeg hadde før var også bra..
    Hadde Eltax Liberty Power Tower... Men de begynte å fuske..
    Har også hatt Jamo, første paret kjøpte jeg i 1983 og de var knallgode..

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sats på noen stativ høytalere hvis budsjettet er lite, så supplerer du med sub når du får spart opp litt igjen. Tror du vil tjene på det i lengden.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk opp Tannoy Mx3-m hos Stereofil. Billig og bra. Kryper 200 under budsjettet ditt. Funker bra med Yamaha også.

http://www.stereofil.no/produkter/ho...annoy_mx3.html

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Sjekk opp Tannoy Mx3-m hos Stereofil. Billig og bra. Kryper 200 under budsjettet ditt. Funker bra med Yamaha også.

http://www.stereofil.no/produkter/ho...annoy_mx3.html
    Helt enig, har selv Tannoy Mercury M3, som er en eldre versjon av denne.. har ikke noe å utsette på mine M3, spiller dypt nok til å være så "små" også (dog har M3 6.5", ikke 6" som mx3-m..), og det er helt enkelt fin lyd, spiller langt bedre enn man skulle tro til den prisen

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det vel på tide å oppgradere litt igjen med et budsjett på fronthøyttalere til 7-10k, så da bruker jeg bare denne gamle tråden. Er egentlig fornøyd med Dynavoice M-85, men har lyst til å prøve noe nytt rett og slett. Ganske mange tråder om det samme på forumet, det er så mye at jeg blir helt forvirra. Har prøvd å samle noen aktuelle høyttalere:

- Monitor Audio Bronze BR6 til 7500,- (beste kjøp ifølge lyd&bilde)
    - XTZ 99.36 til 7990,- fra Surround.no
    - Klipsch RF-82 til 8495,- fra BM Audio (veldig bra tilbud eller?)
    - Dali Concept 8 til 6996,- fra HFK
    - Dali Ikon 6 til 8996,- fra HFK
    - B&W DM683 til 9996,- fra HFK, har vel fått "best i test" overalt
    - B&W DM604 S3 til 8996,- på Hifiklubbens kundeklubb
    - Audio Pro Blue Diamond V.2 til 9995,- fra TonArt

XTZ 99.36 har jeg nesten bestemt meg for å ikke å velge, bare pga de er i pianolakk (blir sikkert mye støvtørking, så da må lydkvaliteten oppveie for det). Lurer også litt på B&W CM7 og Ikon 7, selvom det er litt over budsjettet, og CM7 er dessuten ikke i sort, som jeg vil ha denne gangen.

Fortsatt viktig med klar og fin lyd istedenfor mye bass og trøkk (hvor får forresten folk det fra at det er mye bass i M-85?), og blir vel brukt like mye til både film og musikk.

Men så er det jo mange andre merker jeg ikke har lest noe særlig om som også som sikkert har mange gode høyttalere under 10k. Hva med Patos, JBL, PSB, Focal.JMLab, System Audio, Tannoy, Dynabel, Infinity, KEF, Elac etc? Problemet er jo bare at det blir vansklig å få hørt på disse før jeg bestiller, men de på HFK får jeg i alle fall hørt på (hvis de har de inne). Men jeg tar imot alle forslag!

Forsterkerne som kommer til å brukes er Nad C272 og Yamaha RX-V663, og rommet kan dere se på min hjemmekino i signaturen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Monitor Audio Bronze BR6 til 7500,- (beste kjøp ifølge lyd&bilde)
    - XTZ 99.36 til 7990,- fra Surround.no
    - Klipsch RF-82 til 8495,- fra BM Audio (veldig bra tilbud eller?)
    - Dali Concept 8 til 6996,- fra HFK
    - Dali Ikon 6 til 8996,- fra HFK
    - B&W DM683 til 9996,- fra HFK, har vel fått "best i test" overalt
    - B&W DM604 S3 til 8996,- på Hifiklubbens kundeklubb
    Her er det vel på grensa til lite vits at jeg svarer - MEN:-p - Av de HiFi-Klubben selger, så syns jeg uten tvil DM683 er best. Veldig god allround mener nå jeg. 604s3 er det vel litt mer trykk i bånn(større bass-elementer), men ikke så bra mellomtone/diskant. Ikon 6...Vel.. Heller Ikon7. Concept er bare å legge vekk! ;-)

Lurer også litt på B&W CM7 og Ikon 7, selvom det er litt over budsjettet, og CM7 er dessuten ikke i sort, som jeg vil ha denne gangen.

Fortsatt viktig med klar og fin lyd istedenfor mye bass og trøkk (hvor får forresten folk det fra at det er mye bass i M-85?), og blir vel brukt like mye til både film og musikk.
    Her beskriver du nesten CM7 da! Fantastisk nydelig lyd i disse, og faktisk overraskende mye bass med riktig elektronikk. Dessuten så er svart harry, og wenge en fantastisk farge fra B&W.

Jeg bruker også C272(eller effektdelen på C372) og disse passer veldig bra med DM683. Og kjøp gjerne en C272 til! Ikon-serien(6 7 8) syns jeg ble litt lys og ukontrollert i toppen med NAD. (Men nå har jo du en annen forforsterker enn meg.. Vet ikke om det gjør noe forskjell...)
    Vil også tro 604s3 med 2xC272 vil gi et HEFTIG trykk! :-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hørt på B&W DM683, CM7, Dali Concept 8, Ikon 6 og 8. Synes både CM7, Ikon 6 og Ikon 8 var litt mer "skrikende" i diskanten, så heller mot DM683. Er det slik folk oppfatter disse høyttalera (skrikende)? Eller er det bare jeg som har bestemt meg for at 683 "skal være best"? Concept 8 synes jeg ikke var noe særlig i det hele tatt, så det stemte bra det amunds.

Hifiklubben hadde et demopar av CM7 i rosewood til 10495, så jeg blei egentlig litt skuffa over at de var såpass skrikende/lyse.

Har også fått tilbud på Klipsch pakke (RF-82, RC-62 og RB-51) til ca 15k.

Så da har lista blitt litt mindre i alle fall:
    - Monitor Audio Bronze BR6 til 7500,-
    - Klipsch RF-82 til 8495,- fra BM Audio
    - B&W DM683 til 9996,- fra HFK

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon-serien kan gjerne bi litt lyse med feil forsterkermatch, men jeg synes ikke at CM7 er skarpe, sammenlignet med Ikon. De er tydeligere i diskanten enn den nye 600-serien, ja, men jeg vil ikke si at de er skarpe.

683 er igjen en ganske basstung høyttaler, så da er det kanskje det du foretrekker likevel)
    (683 har forøvrig svært mange gode egenskaper!)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •