nabovennlig plassering av høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

nabovennlig plassering av høyttalere

flytter inn i min nye leilighet på nyåret og holder derfor på med litt planlegging av rommet. Lurer da på hvilken plassering av høyttalerne som er mest støysvak for naboene. Har et par Audio Pro Blue diamond v2 med tilhørene center og bakhøyttalere (ingen ekstern sub).

Vil det lønne seg å plassere høyttalerne (front) slik at de er lengst vekk fra veggen mot naboen, eller ved veggen til naboen slik at høyttalerne spiller vekk fra naboen?

Det vil vel også være lurt å bruke spikes fremfor gummiføtter?

Veggene er av betong...

takk takk

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil abslutt anbefale steinheller under høytalerene. (se min hjemmekino) Dette hindrer bassen i å gå i gulvet, noe som også vil hindre den i å gå i veggen. Dette gav ihvertfall veldig bra resultater hos meg. Har prøvd spikes og det som er før.

Steinhellene gav også lydbildet ett løft.

Vet du om det er bra lydisolert der?
    Uten at jeg skal si det 100% sikkert , men jeg tror det er lurt å ha høytalerene langt fra veggen, det er mine erfaringer ihvertfall. Men er det veldig lytt der du flytter inn spiller det vel neppe noen kjempe stor rolle.

Om høytaleren skal stå på veggen inn til naboen kan jo også prøve å sette noen form for dempematter bak høytalerene. (Om det godkjennes av ev. interiør sjefen!!) Om dette ikke ødelegger lyden så kan det jo hende de demper litt lyd inn til naboen. (Vet ikke dette helt sikkert heller)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig med Tralltrall. Kjører store granittblokker på mellom 60 og 90 kilo under både subber og høytalere. Itillegg får du høytalerene litt opp fra gulvet og på et dødt underlag som ofte gjør underverker for mellombassen, får litt mer smekk lissom:-) Ellers ville jeg plassert høytalerene passelig langt ut på gulvet og også passelig langt utifra sideveggene.

Du må nesten prøve deg fram, jeg kjenner ikke audiopro høytalerene veldig godt dessverre, men for å si det slik da jeg hadde Magnepan høytalere for en stund tilbake hadde jeg dem 2,5 meter utifra bakveggen, rommet er 6,57 langt. Dette er høytalere som spiller begge veier så derfor trengte dem litt plass, så du kan jo starte med en halvmeter utifra bakvegg forså å lytte deg fram.

lykke til

PT

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gummi demper vibrasjonene over til gulv, spikes demper ingenting.

Jeg ville gjort som andre foreslår å legge stein eller betong-heller under høyttalerene, også har du gummi mellom høyttaler og helle, mellom heller og gulv kan du bruke gummi eller vanlige filtknotter.

Jeg tror faktisk naboen hører det bedre om du har høyttalerene spillende mot hans leilighet, så derfor ville jeg prøvd å sette dem ved den veggen som du deler med naboen først.

Men nå er det veldig stor forskjell på hvor lytt det er i forskjellige leiligheter. Jeg bor nå i en obos blokk, bygd i '55, og her er det veeeeldig lytt mellom leilighetene i øverste etasje, mens mellom etasjene er det fint lite lytt. Det er bare her på toppen fordi de ikke har giddi å isolere mellom leiligheter og loft så går lyden rett opp på loftet og ned igjen i leiligheten ved siden av.
    Vi kan høre at naboen nyser, og de som vi deler stuevegg med kommer fra en kultur hvor fenomenet "inne-stemme" og "ute-stemme" ikke finnes... der er det bare skrikestemme som gjelder døgnet rundt. Og musikken de spiller på sitt elkjøp anlegg er det ikke mulig å beskrive.... eneste tilfellene jeg savner større høyttalere er når de irriterer meg :-x

tidligere bodde jeg i en liten ett roms i en mursteinsblokk, bygd på 60-tallet, og denne blokka var meget hifi, svært godt isolert mellom leilighetene, savner den leiligheten veldig.

Men så må du også huske at det er stoooor forskjell på naboer. En kamerat av meg var så heldig å ha en gammel kjerring som nabo, og hun mente det dundra i veggene når han hørte på radio med en pittebittepitteliten kassettradio :grin: hun hadde seriøse fritidsproblemer, har hørt om masse tilfeller hvor politiet svartelister slike og driter fullstendig i evt. klager... heldigvis!

lykke til med ny leilighet!

A

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for mange gode svar. Jeg har en liten teori om at det vil være best å ha høyttalerne lengst vekk fra noboen fordi de høyere frekvensene uansett vil bli godt absorbert i de tykke betongveggene (?) og da gjelder det å ha basselementene lengst vekk fra naboen?

Blir anbefalt tunge blokker under høyttalerene og gummiføtter fremfor spikes for å dempe lyden mest (for nabo), men dette er også et lydmessig godt alternativ?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan gjerne bruke Spikes oppå betong/granitt blokkene om du vil. Har selv prøvd det, men kan ikke si jeg hørte forskjell. Holder meg til tunge granittblokker med høytalerene plassert trygt oppå.

Bor også i blokk og har flere ganske så store subber, men foreløpig ikke hatt noen klager og spiller vel litt høyere enn gjennomsnittet. For å si det sånn så hadde jeg mer klager med mine gamle B&W 602 høytalere som riktignok sto på spikes, men som ofte ble spilt litt for høyt for å få frem litt driv i bassen, da blir det ofte et litt dunk dunk fenomen som jeg kan tenke meg er veldig irriterende for naboen. Store høytalere og store subber er tingen mot naboklager i mine øyne:-)

Lykke til

PT

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får man tak egnede betong- eller granittblokker?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lapavoni
    Hvor får man tak egnede betong- eller granittblokker?
    Utenfor der jeg bor ble det bygget endel nytt for et par år siden. Spurte da om jeg kunne få eller kjøpe en seks - syv granitt blokker. Var så heldig at jeg fikk dette hvis jeg gadd å bære det selv. Tok en avistralle å trillet dette "enkelt å greit" inn i stua.

Du får kjøre litt rundt og se om det er noen nye byggeprosjekter på gang:-)

pt

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med "blokker" mener du skikkelige blokker med en tykkelse på 10 cm eller mer, eller mer av typen det man vil kalle heller som er tynnere?

Det er forøvrig mange byggeprosjekt her i nabolaget, men jeg tviler på at de bruker granitt. Jeg har inntrykk av at det går i billigste materialer hele veien. Verre enn på 70-tallet.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lapavoni
    Med "blokker" mener du skikkelige blokker med en tykkelse på 10 cm eller mer, eller mer av typen det man vil kalle heller som er tynnere?

Det er forøvrig mange byggeprosjekt her i nabolaget, men jeg tviler på at de bruker granitt. Jeg har inntrykk av at det går i billigste materialer hele veien. Verre enn på 70-tallet.
    jepp med blokker mener jeg 10-12 cm eller mer i tykkelse. vekt på rundt 60 til 90 kg pr blokk. tungt som F...

Dem la slikke blokker på uteområdet på en skole like ved der jeg bor samt også på noen uteplasser. Hadde også noen svære firkanta steiner på sikkert et halvt tonn, men det får da være grenser:-)

Newcomer Jaune sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo.
    Naboen min (huset ved siden av, 8m) hørte mer til bassen nå jeg hadde mine høyttalere (inkl. sub) på veggen lengst i fra huset hans. Var selv opp og hørte på fenomenet, og det stemte. Så det kommer nok litt ann på avstander og endel andre faktorer. Det beste er vel å ta en lytte runde hos div. naboer og høre hvis det lar seg gjøre.

Lykke til.

jaune

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig der Jaune

men samtidig må man være litt forsiktig, da noen naboer kan være ekstra påpasselig med å klage så lenge de har fått vite at du har et hjemmekino anlegg. Da klager noen på trass så lenge dem hører en minste lyd. Derfor har jeg nå valgt å holde tett, men spille høyt til jeg får klage.

Det jeg forsåvidt har gjort er å gå ut i gangene og trappene i etg over og under for å høre mens jeg har på de mest bråkete sekvensene på repeat. Klart jeg hører jo bråk, men det er ikke uutholdelig.

Selvfølgelig er det også viktig å forsøke å ikke spille så høyt etter kl 2200 på kvelden. Stort sett mellom 1800 og 2200 det går i film. Kan fint være oppi 112-115 db uten å høre noe fra naboene.

Det som er fint med film kontra musikk er at på film er det jo sjelden dype basstoner gjennom hele filmen, det er jo ofte stille partier også. Tror det også er en grunn til at naboer ikke bryr seg så lett kontra om man spiller "dunk dunk" musikk 2 timer i strekk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes det høres litt ekstremt ut med steinblokker på opptil 90kg (dyrt og vanskelig å få tak i?). Vil lettere heller på kanskje 10-20kg ha noen særlig nytte i det hele tatt? eller kan de utgjøre store deler av dempingen sammenlignet med større blokker? Blue diamond er jo ikke akkurat en enorm høyttaler men den har jo 10" aktiv sub innebygget..

skal prøve å holde utkikk byggvare- og fliseforetninger iløpet av januarsalget

Active avdeling20 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan du kjøpe heller i betong.