"Dype" tanker om høytalere....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Dype" tanker om høytalere....

Tja, hvor skal jeg begynne...

For et halvt år siden begynte jeg å lytte på høytalere. For å finne denne her nirvana-lignende følelsen som mange beskriver. Som sikkert mange har fått med seg så har jeg kjøpt og solgt både det ene og det andre, og i løpet av cirka 20 par med høytalere, og "lass" med kabler og forsterkere så står jeg til dels forundret tilbake...

Jeg har hørt fra 1000-40000 (nypris) og vært innom det meste (tror jeg). MEN, og her er problemet, jeg har ikke funnet mitt kall. Jeg har hørt jevn stigning når jeg har oppgradert, og jeg merker jo bedring i lydkvaliteten, men aldri noe som kan forsvare prisen. Min siste oppgradering var til B&W N804, og lydbildet var bredere enn noen andre jeg har hørt på rommet mitt. Det var den klareste og beste oppgradering, og eneste som ga meg litt "chills" nedover ryggen.

Men nå etter en uke så er jeg litt betenkt. Jeg er godt fornøyd med lyden, men i bunn og grunn liker jeg jo å høre på musikken, ikke føle meg tvungen til å høre etter detaljer pga prisen på høytalerne. Dermed så lurer jeg på om jeg skal rett å slett gi opp min leiting.

De høytalerne som har overrasket meg mest de siste månedene er uten tvil Consept 6. Og jeg tror nok jeg hører forskjell i starten ved en eventuell overgang, men til mitt bruk så tror jeg at i lengden vil lyden holde i massevis.

Det jeg lurer på er hva får folk til å bruke mangedoblet hva jeg har brukt på anlegg. Går jeg glipp av noe, eller er ørene mine mindre kapabel til å høre detaljer. Jeg mener ikke å slenge dritt mot de som gjør det, så ikke misforstå meg. Samtidig så føler jeg etter å ha snakket med mange at det er flere som meg, som bruker litt for å bruke (ja, for jeg ser min egen galskap også) men ikke har tilsvarende glede ved fullført prosjekt.

Nå skal det sies at mitt lille rom ikke lar høytalerne komme til sin rett (det er kun 9m2), men jeg har testet i stuen også på 30m2 med nokså like resultater.

Hva synes dere?

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner din frustrasjon, selv prøver jeg å ikke kjøpe billett til Oppgraderingstoget...

Kjøpte mitt første hjemmekino anlegg i sommer, brukte 30K på plasma, 9k på forsterker og 20K på høytalere i håp om at det skal holde i overskuelig fremtid

Slik det er i dag er det jeg som gir meg før annlegget når det kommer til volum, og er fornøyd i massevis med kvaliteten. MEN: Har jo ikke hørt/sett noe bedre/dyrere annlegg heller da.......

Hadde vært morro å vite om jeg kunne hørt stor forskjell hvis jeg hadde puttet det dobbelte i lyd-budsjetet (eller kansje det ikke hadde vært morro...)

Skrev forøvrig om mine bekymringer før innkjøpene i denne tråden: http://avforum.no/forum/h-yttalere/20170-skit-kanel.html

Uansett, lykke til i jakten på Lyd-Nirvana

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk

Det var nyttig lesing, nå forsvant jo alle høytalerne før jeg fikk tenkt meg om. Nå gikk jeg i null, og skal for en gang skyld bruke tid. Har aldri hørt Klipsch og vil høre dem før jeg kjøper noe.

Det lukter Consept 6 for min del.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er meget fornøyd med mine concept ihvertfall, mangler kun en sub for de helt laveste frekvensene. Men at du setter de foran b&w'n sjokkerer litt. Men for all del

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Velvel...

Jeg setter dem ikke foran B&W'ene men sier at Consept gir klart mer for pengene. Når jeg hørte Consept 6 mot Ikon 6 på en Denon 2106 på Hifiklubben, så spilte Consept driten av Ikon. Ja, i mine ører så mener jeg det, igjen, noen smådetaljer er det jo som mangler, men ingen ting som kan forsvare prisforskjellen. I mine ører da Consept hadde bredere sterobilde og generelt mer liv. Ikon høytalerne ble nok ganske kvalt med en slik forsterker, men satt uansett forundret tilbake.

Skal prøve å låne litt med meg hjem her og der, og melde tilbake når jeg finner/tror jeg har funnet/har gitt opp å finne musikalsk nirvana....

God jul alle sammen!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Concept er gode høgtalar ja

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange gadgetfreaks som prioriterer prislapp og wowfaktor fremfor musikk

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når en kommer opp til et hvist nivå gjelder følgende:
    5% opp i kvalitet, 50% opp i pris.
    I min bransje (husbygning) ser jeg dette på kjøkken, trapper, dører ++
    Jeg ser daglig kjøkken til 200.000 uten at de imponerer, men har ved flere anledninger sett kunder som har truffet blink til 40-50.000.-

Jeg synes ikke folk som bruker 100-150.000.- på drømmeanlegget er galne eller gadgetfreaks, de har rett og slett prioritert en kvalitet/utseende de er fornøyd med.

Jeg synes du har vært priviligert som har fått testet så mye utstyr uten at det har kostet deg noe.
    Hadde du kjøpt deg ny bil til 500.000.- hadde du tapt 100-150.000.- bare med å ta den ut av butikken.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er også stor fan av Dali høytalere, både lyd og prismessig synest jeg desse er supre ! Har selv Dali - suite serien ( 2.8, r0.8 & c0.8 ) i 5.1 da uten sub, bassen er for meg mer enn nok når jeg ser film. Så synest du bør ta en liten lytt på dessen og ... ( visst dette da ikke allerede er gjort ).Ligger forresten på 8000 for fronthøytalerene... lykke til me jakten videre, det går iallefall lenge til jeg trenger nye høytalere.

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du prøvd og "nedgradere" da? kanskje du vil savne dine dyre høyttalere når du går tilbake til concept 6 f.eks..

og litt OT, men har du hørt dali ikon 6? liker du concept 6 så burde du jo elske ikon 6 vil jeg tro.

edit: leste hva du skrev om ikon 6 litt lengre opp nå. rart synes nå jeg. kanskje det bare handler om hvilken lyd du liker.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde også en nærmest sjokkartet opplevelse med Concept 6 her forrige dagen. Hørte også på langt dyrere høyttalere som jeg faktisk ikke syns var i nærheten engang. Jeg har blitt advart om at DALI Concept CT Senterhøyttaleren ikke holder mål. Kan jeg feks. bruke
    DALI IKON Vokal 1 Senterhøyttaler istedet, eller blir det helt feil?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv et sett Carlsson for en "virkelig" opplevelse.....

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart at alle høyttalere ikke gir like mye for pengene, og du kan finne rimelige høyttalere som yter bedre enn dyrere. Høyttalere er mye et spørsmål om smak, behov og ikke minst matching med rom og utstyr ellers. Liker du B&W N804S, så ville jeg også lånt ørene til B&W 703, som etter min mening er en høyttaler som absolutt forsvarer prisen. B&Ws sterkeste kort er (kanskje med unntak av de nye diamantdomene som har fått sinnsykt mye skryt, men som jeg ikke har hørt i et godt oppsett ennå) kevlar-mellomtonene. De gir en tilstedeværelse som få andre leverandører kan matche, etter min mening.

Dali Ikon 6 er etter min mening en høyttaler som spiller svært bra, og som akkurat nå nærmest har en uslåelig ytelse/pris. Den er kresen på plassering, og kan bli en tanke anstrengt på høye volum, men bortsett fra det så har den det åpneste og luftigste lydbildet jeg har hørt fra ferdighøyttalere til firesifrede beløp.

Det største problemet med å oppgradere bare høyttalerne er at kostbare høyttalere ofte er mer krevende til forsterkerne også. Det kan godt hende at en Denon 3805 rett og slett ikke klarer å få fram alle de lydmessige kvalitetene i en B&W 804. I mitt hode er heller ikke Denons effekttrinn noen perfekt match til B&W, sånn generelt.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde egentlig at denne tråen handlet om pris/kvalitet/pengebruk og ikke om enkelthøytalere.
    Hvis diskusjoen skal være om Dali Consept 6 så er vel det en ungdomshøytaler uten mellomtone.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner meg svært godt igjen i det du skriver i ditt første innlegg g-h.
    Jeg har også kjøpt et "lass" med høyttalere,forsterkere og kabler de siste 10 årene. Jeg fant til slutt ut at jeg måtte "slappe av" litt og ikke analysere lyden hele tiden,men heller kose meg med musikken. Lommeboken ble også ganske sliten etterhvert.
    Jeg har nå hatt Patos Lyric 402 i snart et år og liker de bare bedre og bedre.
    Synes de gir utrolig mye godlyd for pengene.
    Disse høyttalerne blir jeg derfor å beholde i mange år. Jeg synes det er deilig å endelig være ferdig med det jaget etter den "perfekte lyden".
    Mitt råd til deg er derfor: Slapp av,nyt musikken og kos deg! God-Jul!

Newcomer Danse sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visst du får muligheten så må du høre Acoustic research AR-1.
    Har en kompis som har slike og det spiller rått + at det er vanvittig fin lyd.
    Har sett slike tilsalgs brukt med jevne mellomrom,så det er bare å se etter
    :grin:

http://www.hometheaterhifi.com/volum...rs-1-2000.html

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Trodde egentlig at denne tråen handlet om pris/kvalitet/pengebruk og ikke om enkelthøytalere.
    Hvis diskusjoen skal være om Dali Consept 6 så er vel det en ungdomshøytaler uten mellomtone.
    Begrunn dette? Har hatt min fortjente andel med ungdomshøytalere uten mellomtone. Og mener at concept 6 har mellomtonen den skal ha ja

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    For et halvt år siden begynte jeg å lytte på høytalere. For å finne denne her nirvana-lignende følelsen som mange beskriver. Som sikkert mange har fått med seg så har jeg kjøpt og solgt både det ene og det andre, og i løpet av cirka 20 par med høytalere, og "lass" med kabler og forsterkere så står jeg til dels forundret tilbake...
    Når du hører om folk her på forumet som snakker om nirvana og en "vanvittig" god forbedring av lydkvaliteten ved et bytte av en komponent (eller kabel!!), så kan du ta frem hele saltbøssa og tømme den. Rett og slett bare glem det. De forskjellene eksisterer rett og slett ikke med mindre de har hatt et leketøysprodukt før.

Det virker på meg som du har kommet til et visst punkt lydmessig og sliter med å komme videre. Det eneste fornuftige er å gå løs på rommet. Det er ikke sikkert at stua er noe særlig bedre. Gode lytterom har det vært gjort mye med. Sist jeg postet om innkjøp av målemic & preamp var det ikke en eneste som svarte. Det kostet 3000kr, bare en fjært i forhold til alt det andre vi kjøper. Likevel er "ingen" interessert i å bruke særlig med penger på dette området.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til deg som nevnte Suite her oppe. Jeg hadde hele .5 serien (den gamle altså), fikk den billig også. Jeg synes den spilte fint og var ganske godt fornøyd. Så kom det en "idiot" å tilbydde meg dobbel pris av hva jeg ga, så var også de ut døren. Ønsket om å hele veien prøve noe nytt tok overhånd.

Jeg tror mitt største problem er at jeg forventer for mye. Ihvertfall etter å ha lest her inne. "hvor engansjerende musikken ble" osv. Dette føler jeg med stort sett alt nytt første dag, men så sitter jeg igjen med den samme følelsen som jeg gjorde med det forrige paret så fort den psykoakustiske effekten gir seg. Jeg vil høre forskjell og forbedring, og dermed så er de der, inntil jeg innser at når jeg slapper av å bare nyter musikken istedenfor høytalerne så holder lang billigere høytalere for meg.

En digresjon angående kjøkken, og dette er ikke ment som reklame. Jeg jobber hos IKEA, som lager BILLIGE kjøkken, og selv om vi har våre klager så hadde jeg bytta et 15000 kroners IKEA kjøkken med det MYE dyrere Sigdal kjøkkenet vårt any day of the week. Penger er ikke det samme som kvalitet, men kan ofte være en indikator. Kanskje jeg snart forstår at dette gjelder høytalere også

Du som nevnte Denon for lite til 804, så er jeg helt enig, men jeg har drevet dem bi-ampet med en effekt som ga 2*80W til hver høytaler, og selv om de sikkert kunne hatt ennå mer, så var det mye bedre enn Denonen. Jeg er dessuten eneig med du som sa at det kan gjøres mye med ROMMET! Tror grunnet til få svar er at en HIFI entusiast heller sitter å hører på et uforandret signal i et rom fra "hel*e*e" enn å forandre på signalet. Det er da ikke "reint" lenger, og da er det ikke helt hifi liksom, selv om lyden gjerne er MYE bedre.

På Denonen som har ganske god romkorreksjon, så synes jeg det blir litt dødt med RoomEQ på, og ender opp med å skru den av før jeg finner lyden jeg liker.

Nå går jeg til byen (Bergen for anledningen) og sjekker Hifisjappene.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Største "problemet" i denne kjeden din g-h, mener jeg er rommet. Rommet er jo en av de viktigste påvirkerne for hva slags (og hvor god) lyd produktene kan gjengi. Et rom på kun 9 kvm er jo egentlig alt for lite for nesten samtlige av de høytalerne som er nevnt her. Rart at ingen har nevnt stativhøytalere i et slikt rom? Større gulvstående, som eks N804, burde jo ihvertfall ha minst doble romstørrelsen å boltre seg i.

Er også enig i at når en kommer opp på dyrere, større gulvstående høytalere så begynner elektronikken å spille en større rolle. Kun 3805 er uansett for liten til å drive N804 fornuftig, her luker det effektforsterkere.....;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •