Hva kan være feil når?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva kan være feil når?

Bassen forplanter seg og fokuseres kun på venstre side av hjemmekinoen, litt irriterene må jeg innrømme. Dette hendte etter flytting av sub da til venstre hjørne i rommet hvor jeg fikk en rettest responskurve. liten dip rundt 35 hz men resten hadde et ganske bra linært nivå.

Kan det være FASEN som er feil, eller kan det være at den står for nærme veggen som er en lettvegg og at subben dermed setter igang svingninger i da hele venstre del av veggen.

Har prøvd å putte noen gummiknotter mellom subben og veggen får å få litt avstand men det ser ikke ut til å hjelpe.

Noen som har noen gode tips på lager. Bruker en SVS pb12plus/2 plassering er funnet ved hjelp av å sette svsen i godstolen og krabbe rundt etter rettest frekvensrespons. Har iallefall blitt kvitt den vanvittige dipen jeg hadde mellom 50-70 hz ved min forrige plassering så er jo fornøyd, men synes det var litt snodig at kun venstre del av kinoen ble overfokusert med bass.

fasen står nå på 0 har også forsøkt 115. uten nevneverdig forskjell. Skal prøve flere faseinstillinger, men det er et vanvittig tiltak å nå fram til faseknotten ;-) Så derfor kunne jeg trengt noen tips og triks på hva dette kan være.

Takker så mye.

mvh
    Per Thomas

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den åpenlyse kuren er selvfølgelig å kjøpe en Plus/2 til.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe ja det er jo drømmen da.. men det får bli etterhvert.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis rommet er symetrisk ellers og du ikke får den samme skevheten hvis du speilvender eller flytter subwooferen tilsvarende til det høyre hjørnet, vil jeg mistenke at den lettveggen du nevner absorberer og fjerner mye av energien i bass nivået. Stående bølger og utfasinger kan jo komme og kommer av selve rommets fysiske mål og oppbygging, så det er ofte mye prøving og feiling som skal til for å få en optimal plassering og respons, selv med gode justeringsmuligheter på subwooferen.

En annen måte å finne "hotspot" for subwoofere er jo å plassere subwooferen i lyttepossisjon, og lytte andre plasser i rommet hvor man har den beste bass responsen og flytte subben dit etterpå. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være at du skal i gang med noe dempemateriale i rommet, men det ligger utenfor min kunnskapssfære

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner

skakke være lett, skal teste litt idag ved å dra subben litt mer utifra Hjørnet sitt så den blir litt mer frittstående. så får vi se.

pt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig, flytt litt rundt på den, om ikke annet så er det god trening

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man har jo den klassiske "Plasser subben i lytteposisjon og spill noe bassterk musikk. Krabb rundt på gulvet til du får den beste bassen. Der plasserer du subwooferen".

Har ikke forsøkt selv, men det skal visstnok fungere ganske godt.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Det er riktig, flytt litt rundt på den, om ikke annet så er det god trening
    hehe, ja sant nok, men problemet er å holde løfteteknikken iorden da en plus/2 sub ikke er lett å håndtere. Blir ikke som en vektstang lissom. Men sånn styrkeløfter belte hjelper bra på å stabilisere ryggen, ser bare litt rart ut. hehe litt off topic dette. Beklager

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Man har jo den klassiske "Plasser subben i lytteposisjon og spill noe bassterk musikk. Krabb rundt på gulvet til du får den beste bassen. Der plasserer du subwooferen".

Har ikke forsøkt selv, men det skal visstnok fungere ganske godt.
    Heisann

Har gjort akkurat dette og kan bekrefte at frekvenskurven jeg oppnår er kliss lik den frekvenskurven jeg får når sub er plassert i den posisjonen målingen ble tatt. Så dette er nok et godt tips med tanke på subplassering. Helt klart:-)

Jeg spilte ikke bass sterk musikk men kjørte testtoner ifra 16-100 hz og brukte excel arket hos Lsound å la inn verdier og fikk rettest kurve ved venstre hjørne plassering. Prøvde også høyre hjørnet, ende med en stor dipp mellom 50 og 70 hz, prøvde også bakre venstre hjørnet men samme dipp der også, samme mer eller mindre med høyre bakre hjørnet. Har også forsøkt andre steder i rommet som midt på en langvegg, men det ble ikke bra og det ble for nærme lyttposisjonen så jeg ble helt skeiv i blikket etter en basstung film. Rommet er ikke veldig stort kun 4 meter i bredden og 6.50 i lengden. Somsagt prøvd alle hjørner både i praksis og i teorien og venstre hjørne foran måler absolutt best, midten foran har jeg ikke prøvd da lerretet blir stående i veien dessverre.

takker uansett tips.

mvh
    PT

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •