Last - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43

Tråd: Last

Active
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    såpass ja..

hva er specsene til de denon blokkene dine?

kjørte den ene DP forsterkeren min ned i 1ohm i sommer, 2x4ohms stroker 18 i parallel.. = 2ohm.. + brokobling av forsterkeren = 1ohm.

Fungerte helt fint, ble varm, men viftene gikk litt ekstra fort

dB måleren stooood på 126dB.. hehe

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Hva er problemet med dette?
    Etter mitt hode vil det vel ikke gå mer strøm gjennom dette 2 ohms elementet enn det ville gjort om det stod mutters alene?
    .... og en del i midten ....
    Dette ble jeg litt interressert i siden jeg ikke har de store høytalerkunnskapene, mens strømkunnskapene trodde jeg var bedre :grin:

Strøm går alltid minste motstands vei... Og med med parallell last med skjeiv impedanse vil det gå mer strøm gjennom minste motstand.

Bruker 2 og 8ohm i et teoretisk eksempel:

Samlet motstand blir : (2*8 )/(2+8 )= 1.6 ohm.
    Antar en spenning på 2.5 V over terminalene. Totalt strøm blir da: I = U/R = 2.5/1.6 = 1.5625 Amper.
    Så kommer kluet!! man bruke noe som kalles strømdeling!
    I*((Motstand_du_ikke_vil_finne_strøm_igjennom)\(Mo tstand_du_ikke_vil_finne_strøm_igjennom + den andre)) -> 1.5625 * ( 8 / (8+2) ) =1.25 Altså 1.25 A går gjennom 2ohm's elementet og resterende 0.313 A går gjennom 8ohm elementet. Dette er et enkelt DC-eksempel men viser godt strømforholdet. Det går nesten 4 ganger mer strøm igjennom 2ohm's elementet. Det vil si du får skjeiv fordeling av effekt. Effekten i 2ohm elementet blir : R*I^2 = 3.125Watt og i 8ohm elementet: 0.78 W

Legger ved en bilde av en simulering gjort i mulitisim, som støtter opp om min "påstand" ? Ohm's lov, extended edition.

Skulle det være noe feil så skylder jeg på at dette var fjordårets pensum, at jeg har juleferie og at jeg er ganske trøtt...

Edit: Leste igjennom inlegget ditt igjen, og du har rett, men stikkordet her er skjeiv (på godt sandnesisk) last.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av **dp**
    såpass ja..

hva er specsene til de denon blokkene dine?

kjørte den ene DP forsterkeren min ned i 1ohm i sommer, 2x4ohms stroker 18 i parallel.. = 2ohm.. + brokobling av forsterkeren = 1ohm.

Fungerte helt fint, ble varm, men viftene gikk litt ekstra fort

dB måleren stooood på 126dB.. hehe
    Sjekk MinHifi *dp*
    Nå er det vel "litt" mere krefter i de DP forsterkerne dine da, hehe

Specsene på Denon blokkene er ikke så imponerende... 2x260w i 8 ohm, 2x450 i 4 ohm.. "spisseffekt på 1100w i 1ohm" ifølge Hifiklubben,hehehe..

Men jeg er imponert over hvor villig dem er på lavere last ja, trekker mye mer strøm skal jeg dømme utifra hvordan lampene blinker her :lol:

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller ikke 2ohm bassene noe sinnsykt i forhold til de andre? Hvis du klarer å bedømme noe på slaglengder\volum?

EDIT: Taatatataaa... 250 innlegg. Ich bin ein viderkommen.... takker og bukker. Bare legg pakkene under treet.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Spiller ikke 2ohm bassene noe sinnsykt i forhold til de andre? Hvis du klarer å bedømme noe på slaglengder\volum?

EDIT: Taatatataaa... 250 innlegg. Ich bin ein viderkommen.... takker og bukker. Bare legg pakkene under treet.
    Joda, 2ohm bassene får nok en del mer effekt, ser det på slaglengde... men til gjengjeld så er vel dem en del mindre følsomme igjen.. så forskjellen er ikke så gedigen

Active
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    anlegget trøkker greit antar jeg..? hehe

men hva gjør du med deling til vmax bassene, passivt delefilter i kassene?

ta steget opp og kjøp en dp av meg, kan gi deg en fin pris!

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strøm går alltid minste motstands vei... Og med med parallell last med skjeiv impedanse vil det gå mer strøm gjennom minste motstand.

Bruker 2 og 8ohm i et teoretisk eksempel:

Samlet motstand blir : (2*8 )/(2+8 )= 1.6 ohm.
    Antar en spenning på 2.5 V over terminalene. Totalt strøm blir da: I = U/R = 2.5/1.6 = 1.5625 Amper.
    Så kommer kluet!! man bruke noe som kalles strømdeling!
    I*((Motstand_du_ikke_vil_finne_strøm_igjennom)\(Mo tstand_du_ikke_vil_finne_strøm_igjennom + den andre)) -> 1.5625 * ( 8 / (8+2) ) =1.25 Altså 1.25 A går gjennom 2ohm's elementet og resterende 0.313 A går gjennom 8ohm elementet. Dette er et enkelt DC-eksempel men viser godt strømforholdet. Det går nesten 4 ganger mer strøm igjennom 2ohm's elementet. Det vil si du får skjeiv fordeling av effekt. Effekten i 2ohm elementet blir : R*I^2 = 3.125Watt og i 8ohm elementet: 0.78 W

Legger ved en bilde av en simulering gjort i mulitisim, som støtter opp om min "påstand" ? Ohm's lov, extended edition.

Skulle det være noe feil så skylder jeg på at dette var fjordårets pensum, at jeg har juleferie og at jeg er ganske trøtt...

Edit: Leste igjennom inlegget ditt igjen, og du har rett, men stikkordet her er skjeiv (på godt sandnesisk) last.

Som sagt så kan ikke det ha noe særlig å si siden ingen av disse elementene får mer strøm om det hadde stått alene....

Å regne ut strømmen gjennom elementene er jo ikke noe problem, den er lik uansett, men strømmen i total kretsen forandrer seg jo!

Men men, strøm er strøm, lyd er lyd!

Og nå er du jo viderekommen og så da..... hehe

Edit: Så kommer noe man kaller strømdeling? Man må huske at man trenger ikke være ingeniør for å ha lært om parallell og seriekobling, det er pensum i første halvår på GK Elektro og d... Tror faktisk det er pensum på mekanisk også om eg ikke tar helt feil...

Dessuten, en mye enklere måte å regne den strømmen gjennom begge elementene om man kjenner til paralell kretsens oppførsel er:

I1=U/R=2,5V/2ohm=1,25A
    I2=U/R=2,5V/8ohm=0,3125A

Siden begge elementene har samme spenning.....
    Verre er det ikke....

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Santa..

Problemet er ikke at du belaster dem mer enn om de sto alene, heller det at de vil spille ved forskjellige lydtrykk. Men som han sier så er ikke forskjellene så store, i.o.m at 2ohm bassene har laverefølsomhet. Og alle monner drar sikkert. Dette lyder neppe politisk korrekt. og det er sikkert ikke meningen heller.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ville jo da bli den samme forskjellen om disse to elementene hadde stått på forskjellige kanaler og ikke vært paralell koblet...

Det er bare det jeg sier....

Har ikke peiling på det med lydtrykket, sier bare at strømmen som går gjennom elementet har ingenting å si for hverken elementet eller noe...

Eneste er at motstanden totalt faller og da må forsterkeren tåle det.... Strømmen gjennom elementene er den samme om de står paralellkoblet med hverandre eller alene.....

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er jo enig i de tekniske aspektene her, men jeg tenker ikke på belastning og hvor mye elementene tåler. Det er snakk om at 2ohm bassene vil ta seg av mye mer effekt og at det dermed ikke vil låter som det burde.

Nå er jo "burde" et "smaken er som baken" ord... men du ser bildet?.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker at jeg ble imponert over POA6600(A) mono blokkene til denon i sin tid, og at de ble opgitt til å kunne trekke ganske vansklige laster osv, men har lest om en del plutselige havarier av disse med drift i lave ohmverdier, så jeg tror du ligger på grensa til å se og lukte litt elekto røyk snart hvis du forstsetter med denne lasten. Vil i alle fall ikke stole for mye på at de selv kobbler seg ut pga for høy temperatur og overbelastning.

Går ut i fra at det er et bass element med 2x4ohm spoler du kjører med her som et 2 ohms element. Tror du vil få utnyttet forsterkeren og høytalerene bedre hvis du kobbler om og paralell kobbler høytalerene som to 8 ohms laster som blir 4 ohm i stedenfor. Sånn du kjører nå vil du ha en watt fordeling som er 4 ganger større på 2 ohms elementet, og pga dårligere db/w vfor denne vil du kunne spille enda høyere hvis du fordeler likt på begge høytalerene, og forsterkeren vil kunne klare lasten bedre med å avgi mer av effekten i høytalerene og ikke internt som varme.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er jo enig i de tekniske aspektene her, men jeg tenker ikke på belastning og hvor mye elementene tåler. Det er snakk om at 2ohm bassene vil ta seg av mye mer effekt og at det dermed ikke vil låter som det burde.

Nå er jo "burde" et "smaken er som baken" ord... men du ser bildet?.
    Eg må innrømme at eg ikke skjønner dette......

2ohms elementet vil jo ta seg av akkurat like mye effekt som om det hadde stått alene??!!??

Og 8 ohms elementet vil jo også det....

Hva er det da som er galt med lyden? Det vil jo ikke bli noe forskjell i lydbildet?
    Da går det aldri an å ha et 2 ohm og et 8 ohm element i samme anlegg fordi det vil bli feil??????

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en perfekt værden der man hadde uenlig med strøm og watt tilgjengelig, ville en parallell kobblet 2 ohm og en 8 ohm høytaler ikke påvirket hverandre så mye neggativt, men i et oppsett som dette vil forsterkeren begynne å slite med å få opp spenningen og gi nokk effekt til å utnytte effekt potensiale i den 8 ohms høytaleren, og hvis den clsc 215 høytaleren takler f.eks 400w, må forsterkeren ut med 1600w i den med 2 ohm pluss de 400wattene, dvs 2000w tilsammen, hvis man tenker seg helt ohmske laster uten påvirkning i frekvens osv.

Dette vil ikke POA6600 blokkene takle, og det vil vel også overskride de to ohmske elmentenes arbeidsområde så dermed får man ikke utnyttet den 8 ohmske høytaleren med denne kobblingen.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to betenkeligheter med en slik kobling:

1. Forsterkere har en såkalt dempingsfaktor som etter hva jeg skjønner er gitt av forsterkerens indre motstand. Når vi får impedanser under 2ohm, så vil noen forsterkere ikke bare slite med å gi nok strøm, men vil gradvis selv bli en begrensende faktor for strømmen. Altså vil en stadig større andel av den tilførte energien brukes i forsterkeren istedenfor i høyttaleren. Men er forsterkeren spesifisert til å klare nominelle laster ned til under 2ohm, så bør de klare dette også.

2. Høyttalere er ikke konstante resistanser. En nominell impedans sier noe om hvor vanskelig last den er ansett å være for en forsterker. I virkeligheten er impedansen en kurve med fasedreininger. Når man parallellkobler to ulike høyttalere slik, så må man altså se dem som ulineære laster, som til og med kan lagre og tilbakeføre energi til kretsen (reaktiv last). Derfor vil forsterkeren ikke være den eneste bidragsyteren til spenningsnivået ved høyttalerterminalene. jeg må innrømme at jeg ikke har full kontroll på teorien rundt dette, men ohmske betraktninger holder nok ikke her. Ingen forsterker er heller en ideell spenningskilde.

Jeg skal ikke si at det ikke vil fungere, men i et worst case scenario kan det bli betydelig forringing av lyden og i verste fall selvsving med høye egenressonnanser og sprengte elementer. Opplevde selv selvsving en gang vi koblet opp et prototypedelefilter der man bare koblet til basselement, mens delefilterne til mellomtone og diskant sto uterminerte på høyttalerelementsiden. Da fikk vi selvsving på grunn av delefilterkretsene som sto i parallell med bassdelen.

Mitt råd: Hvis forsterkeren er beregnet for å klare laster ned mot 1ohm, så er det enkleste å forsøke på lavt volum og skru opp sakte. Får man det ønskede resultatet, så er det vel ikke noe problem...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av **dp**
    anlegget trøkker greit antar jeg..? hehe

men hva gjør du med deling til vmax bassene, passivt delefilter i kassene?

ta steget opp og kjøp en dp av meg, kan gi deg en fin pris!
    Jo det trøkker greit kan man si, men det er ikke noe permanent løsning og ha de V-maxene på egentlig..
    Kjører ikke deling på dem i det hele tatt.... dem spiller så lite "anna lyd" uansett,kan ikke sammenlignes med andre basser jeg har hørt akkurat det.

Jo jeg vurderer en sånn DP du har der... men tenker mest på Midgard monoblokker... dem gir meg 600w i 8 til sammenligning...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Santa..

Problemet er ikke at du belaster dem mer enn om de sto alene, heller det at de vil spille ved forskjellige lydtrykk. Men som han sier så er ikke forskjellene så store, i.o.m at 2ohm bassene har laverefølsomhet. Og alle monner drar sikkert. Dette lyder neppe politisk korrekt. og det er sikkert ikke meningen heller.
    Er ikke ment så seriøst dette nei, kassa står her bare allikavel, så det ble kobla på bare for å se om det var noe mer og hente lenger ned med disse blokkene... og det er det!
    Ser "ask4me2" har hørt om havarier ved så lav last så det spørs hvor mye jeg vil bruke dem sånn.. men som sagt over så var det mest for artig

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Mitt råd: Hvis forsterkeren er beregnet for å klare laster ned mot 1ohm, så er det enkleste å forsøke på lavt volum og skru opp sakte. Får man det ønskede resultatet, så er det vel ikke noe problem...
    Om den er beregnet for det veit jeg ikke... men den har ialfall tålt det til nå... og lyden er som den skal her! Enkelt og bare trykke på B i tillegg til A på forsterkerne og vri opp,-så lenge det går.. hehe

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    hehe d sa jeg å kobla en nad c370 og en nad c270 brokobla på min stroker 15 som hadde 2x2ohms spoler hehe angra på det i ettertid :P
    hehehe, ja jeg husker det. Du var heldig med den :lol:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir Denon blokkene pensjonert til å drive bakhøytalere i surroundsystem senere tenker jeg... ny forsterker på vei.

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joa bra d marius :P låne denone dine jeg da :P hihiihhihihihihiihhihi