Populære høyttalere og frekvensrespons.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Populære høyttalere og frekvensrespons.

Heisann og for en flott morgen! gruff....

Etter min forståelse tukler høyttalerprodusenter med frekvensgangen for å få en egen karakter/signatur for sine høyttalere.

Imponatorfaktor er vel også en relevant å nevne da jeg synes mange overdriver bass/diskantfremheving for å gi en illusjon av en bassterk/detaljert høyttaler.

Det jeg så lurer på er:
    1. SVS og axiom reklamerer for at de tilstreber en flat frekvensrespons for sine høyttalere, hvordan ser frekvensresponsen ut for b&w/jmlab?

2.Hvis nesten alle ht produsenter tukler med frekvensresponsen går vel noe av vitsen med rom korreksjon bort da denne prøver å oppnå en flat frekvensrespons.
    Mao må man korrigere ht'erens fargede frekvensrespons samt artefakter av romrespons?

3. Hvis et par b&w og jmlab av samme kaliber er satt opp i et akustisk behandlet rom samt kjørt igjennom f.esk Audyssey rom korreksjon, vil de da lyde tilnærmet likt?

Interessert i å høre deres synspunkter. Mulig jeg er helt på jordet her men dette har jeg tenkt på i planlegging av hjemmekino.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anyone?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er langt fra bare frekvensgangen som har noe å si på hvordan en høytaler låter, bare tenk hvordan enkelte høytalere kan levere "boomy" bass ved en frekvens mens andre holder seg veldig stramme.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Du er muligens litegran på jordet, ifølge din teori ville en hvilken som helst forsterker osv også lyde likt, siden de alle har lik frekvensrespons, dette betyr da slutten på industrien.....
    Det er en del mere nuansert, såsom selve konstruksjonen, delefilter komponenters lyd, enheternes lyd og sprednings karakteristik og ikke mindst hvordan dette spiller i din stue.
    Flytter man høyttaleren 1 cm må du gjøre en ny romkorreksjon, tror det er viktig ikke å stole på dette, man må gjerne bruke ørene og lytte. Bryr man sig ikke kan man jo spare masse penge, ingen grunn til å kjøbe B&W da, du kan kjøbe Eltax, kjøre romkorreksjon og da skulle du få B&W lyd ? Tror ikke det gitt....
    Der ligger utrolig masse detaljer i dette tema, f.eks. er rett frekvensrespons bare en liten del av opplevelsen ved musikk, der er mange andre ting der er mere viktige.
    Alle tilstreber vel flatt respons, men dette utelukker ikke at et produkt med håbløs respons kanskje vil spille kanon i din stue fordi dens mangler passer med hvor rommet forsterker mest...., tekniske data er én ting, praksis er noe annet....
    Du må ikke glemme at du lytter til rommet ditt, ikke så mye dine høyttalere når du hører musikk jo, vi sitter ikke utendørs i fri luft og hører musikk.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Niels Nielsen]"Du er muligens litegran på jordet, ifølge din teori ville en hvilken som helst forsterker osv også lyde likt, siden de alle har lik frekvensrespons, dette betyr da slutten på industrien....."

-Jeg tar utgangspunkt i at rommet og resten av utstyret er likt og av god kvalitet, kun høyttalerne som blir byttet ut.

"Det er en del mere nuansert, såsom selve konstruksjonen, delefilter komponenters lyd, enheternes lyd og sprednings karakteristik og ikke mindst hvordan dette spiller i din stue."

-Det er snakk om et akustisk behandlet ht rom og ikke en vanlig stue, jeg har målt frekvensresponsen i nåværende stue og den er grusom. Når det gjelder delefilterkomponenter tviler jeg på at det er en enorm kvalitetsforskjell på det b&w og jmlab bruker.

"Flytter man høyttaleren 1 cm må du gjøre en ny romkorreksjon, tror det er viktig ikke å stole på dette, man må gjerne bruke ørene og lytte. Bryr man sig ikke kan man jo spare masse penge, ingen grunn til å kjøbe B&W da, du kan kjøbe Eltax, kjøre romkorreksjon og da skulle du få B&W lyd ? Tror ikke det gitt...."

-Har ikke nenvnt Eltax som er mye billigere og av dårligere kvalitet, jeg brukte jmlab og b&w av samme pris og kvalitet som eksempel.

"Der ligger utrolig masse detaljer i dette tema, f.eks. er rett frekvensrespons bare en liten del av opplevelsen ved musikk, der er mange andre ting der er mere viktige.
    Alle tilstreber vel flatt respons, men dette utelukker ikke at et produkt med håbløs respons kanskje vil spille kanon i din stue fordi dens mangler passer med hvor rommet forsterker mest...., tekniske data er én ting, praksis er noe annet...."

-Eller få enorme topper og dipper... Jeg skal behandle rommet akustisk med råd og føring fra realtraps.com og folka på avsforum.com. Så det er igjen ikke snakk om en håpløs stue som må pares med høyttalere som tilfeldigvis gir god lyd.

La oss bruke 936 mot 804s, vi ser bort ifra hvor dypt de kan spille og antar at de har delefilterkomponenter av samme kvalitet.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    faseproblematikk gjennom frekvensområdet er en større sak vil jeg tro.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva får deg til å tro at det er høyttalerne dine som skaper problemet? Det er vel mer sansynlig at det er rommet ditt som er problemet.

Du nevner SVS som en av produsentene som tilstreber flat frekvensrespons. Det stemmer for så vidt det, men det er kun ved måling i "friluft". Plassert i et rom skal jeg love deg at frekvensresponsen er alt annet enn flat.
    Skal du få til flat frekvensrespons gjennom hele frekvensregisteret må du nok investere ganske mange hundre tusen kroner i rommet ditt. Høyst sansynlig må du bygge huset/rommet fra bunnen av for å oppnå noe som vagt minner om flat respons.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å illustrere hva Gorm sier, så legger jeg ved ett bilde av frekvenskurven for min SVS PB12-Ultra/2 i rommet, FØR jeg hadde begynt å jobbe med plassering :-P

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Hva får deg til å tro at det er høyttalerne dine som skaper problemet? Det er vel mer sansynlig at det er rommet ditt som er problemet."

- Denne tråden handler om frekvensrespons og ikke hvor stort problem jeg har med nåværende oppsett.

"Du nevner SVS som en av produsentene som tilstreber flat frekvensrespons. Det stemmer for så vidt det, men det er kun ved måling i "friluft". Plassert i et rom skal jeg love deg at frekvensresponsen er alt annet enn flat."

- Helt klart, men jeg vil etterstrebe så flat frekvensrespons som mulig ved å behandle det fremtidige ht rom akustisk samt å bruke en form for romkorreksjon til slutt. Jeg mener at problemet må tas ved roten og det er lytterommet, romkorreksjon får være prikken over i'en.

"Skal du få til flat frekvensrespons gjennom hele frekvensregisteret må du nok investere ganske mange hundre tusen kroner i rommet ditt. Høyst sansynlig må du bygge huset/rommet fra bunnen av for å oppnå noe som vagt minner om flat respons."

- Jeg skal bygge rommet fra grunnen av med tanke på best mulig akustiske egenskaper, men jeg kommer ikke til å bruke flere hundre tusen. Snarere en tilnærming som er fornuftig. Jeg mener man oppnår best lyd ved å investere tid og krefter på et bra lytterom.

Uansett, det jeg egentlig spør om er:
    1. Høyttalere av samme kvalitet/pris med ulik frekvensrespons/signatur, vil låte likt hvis man oppnår en tilnærmet flat frekvensrespons ved akustisk behandlet rom + rom korreksjon? Hvis ikke lurer jeg på hva som er grunnen til at de vil låte annerledes. Dette er med samme utstyr og samme rom delt ved 80hz.

Altså hva er det som får høyttalere av samme kvalitet til å låte ulikt hvis frekvensresponsen er tilnærmet lik? Ulik grad av forvrengning?

2. Er det noen som har frekvensrespons diagram av nyere jmlab og b&w?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likner jo en utforbakke med modifikasjoner akto !

Ja, det er viktig å ha fokus på de rette ting, rett frekvensgang er heller ikke alltid ønskeligt.
    Plasering av høyttalere påvirker "room modes" og selve gjengivelsen endres så drastisk at her må man starte, dette kan ta meget lang tid med eksperimentering, også med vinkling, men er verdt det. mange har dog det problem at de ikke har et eget rom, og må ta hensyn til f.eks. konas meninger.

Ser man på tester fra High fidelity f.eks. ser man hvordan en høyttaler oppfører sig under disse forhold, men den siger ikke entydigt hvordan de lyder hjemme hos dig, dette får man et hint om i teksten fra testen. Stereophile er f.eks. meget grundige når de tester høyttalere, de prøver de gjerne i flere rom noen ganger. Uansett, man har noen ganger sett at høyttalere måler forferdelige, men spiller kanon, fordi noen fabrikanter faktisk konstruerer høyttalere til å spille bra i en stue og ikke i et lyddødt rom, se på Carlsson f.eks.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Niels; her er diagrammet etter å ha flyttet den, og ikke justert noe på EQ. Nå er den tilnærmet flat. Den blå ringen er direkte relatert til rommets utforming, og er en naturlig konsekvens av lengde/bredde/høyde på rommet. Men det er nå alle slike kurver.

Sorry hvis dette føles OT...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk dere at dere fjerner direktelyden fra en høyttaler. Hvordan vil det da låte? Definitivt ikke likt fra høyttaler til høyttaler i hvertfall. Jeg vet ikke om det er riktig å legge skylden på rommet eller høyttaleren, men jeg er tilbøyelig til å legge skylden på høyttaleren dersom den er beregnet for normale rom. Er den beregnet for studio kan man jo forvente at omgivelsene er så dempet at spredningen er av mindre betydning.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for dine meninger Niels men det er ikke det jeg spør om. Jeg er klar over plassering og "room modes". Jeg har kjempet i timesvis med å plassere BEL 2,5 og svs pg 10 med kriterier som waf og begrensninger det medfører. Når ht rommet står klart vil jeg selvfølgelig slåss for å få best mulig frekvensrespons ved optimal plassering men da under mer gunstige forhold.

Se forøvrig over på spørsmål 1 og 2 over for det tråden var ment for å få svar på.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at du har fjernet den 56hz peaken ved EQ? Jeg har selv en forsterkning av 56hz i mitt værelse, og det lyder så forferdelig med musikk at det knapt nok kan beskrives

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg jobber med den, og er nesten i boks nå.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, beklager mine svar, noen ganger vet man ikke hvor mye folk vet jo....
    ellers, nei, de vil ikke lyde like, hver høyttaler har innebygde egenskaber unik for denne modellen. Liker å tenke på at 2 jenter der måler 170 cm, veier 65 kg, har sort hår, og ellers er like vil stadig ha forskjellige personligheter.
    Som jeg sagde tidligere vil ting som fase, spredningskarateristik, belastning for forsterker, kabinettets utforming og konstruksjon, enheternes materiale valg og konstruksjon, impedans variasjoner, delefilter komponenter og steilhet på filtre osv medvirke til høyttalerens signatur.
    Du kan se en JM Lab måling her, let på denne side etter andre målinger da :
    http://www.stereophile.com/floorloud...al/index5.html

Desuten, 2 forskjellige høyttalere kan jobbe forskjellig i synergi, eller mangel på samme, med samme forsterker.
    Hvorfor går vitsen bort med romkorreksjon hvis høyttaler fabrikanter tukler med frekvensgangen ? Det er jo derfor den er der...., desuten vil en "tuklet" høyttaler også spille forskjellig i forskjellige rom.

Beklager hvis det ikke hjelper på dine spørgsmål....

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var saker Niels, interessant side

Tingen er bare at de tingene du nevner trodde jeg var faktorer som førte til den aktuelle frekvensgang. Såfremt en ikke kjører høyttalerne for hardt eller har for dårlig forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg jobber med den, og er nesten i boks nå.
    Gled deg til den er vekk, da kommer dyben i lyden bedre frem, og du kan høre de dype undertonene som før ble maskert av peaken

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Det var saker Niels, interessant side

Tingen er bare at de tingene du nevner trodde jeg var faktorer som førte til den aktuelle frekvensgang. Såfremt en ikke kjører høyttalerne for hardt eller har for dårlig forsterker.
    Nei, det er muligens noe mere komplisert enn man tror med høyttalere, mange bekker små gjør en stor å, eh elv....
    Dette med frekvensgang har gitt mange grå hår i hoderne på folk, hvorfor spiller en cd spiller med 20-20K forskjellig fra en anden, og hvorfor spiller den forskjellig med en annen kabel kanskje ?
    Det er ikke frekvensgangen der bestemmer lyden egentlig. Du vil f.eks. se noen tråder fra KjellB hvor han mener at gammeldagse motstander osv har bedre lyd enn moderne.
    Mine Kef B110 mellomtoner i mine høyttalere går f.eks. med avvik på 1 db i arbeidsområdet, men dette er en eldre sak med Bextrene på membranen osv., andre mellomtoner med andre data og materialer vil give en annen lyd, men måle det samme....målt i lytteposisjon er resultatet et annet, og flytter du målemikrofonen 2 cm er resultatet igjen endret. Da er det viktigt å slenge på noe god musikk før man blir gal....

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Da er det viktigt å slenge på noe god musikk før man blir gal...."

Ja, noen ganger drukner bruken og opplevelsen i uendelig tweaking, min bedre halvdel holder på å kappe hodet av meg når jeg plutselig må justere noe når vi hører på musikk

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •