Populære høyttalere og frekvensrespons. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Med tanke på at forskjellige høytalere som blandt annet de JmLab og B&W osv som nevt tidligere kan høres ganske like ut på mange måter med den riktige kalibreringen, men kan f.eks når de settes sammen være konstruert med forskjellig fase vinkler for de forskjellig delte frekvensene, kan man f.eks få mellomtone i motfase mens bass og diskant spiller i fase osv. noe som er vanskelig å få til å spille sammen i en 5.1 hjemmekino. Hvor godt et romkalibrerings system er for å flate ut topper og bunner i en frekvens kurve er vel en ting, hvor godt ting lyder når man ikke er plassert på den samme plassen i lytterommet som målemikrofonen var under kalibreringen, er noe helt annet.

Det å bruke 5 like høytalere med tilnermet lik spredningskarakteristikk og ikke for kompliserte med mange delefevenser osv, til å spille sammen i hjemme kinoen tror jeg forenkler problemstillingen en del, og kan redusere nødvendigheten av å korrigere elektronisk ganske mye og vil vel ofte kunne gi et jevnere resultat fra forskjellige sittepossisjoner enn mange andre romkorrigerte løsninger.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Ja, noen ganger drukner bruken og opplevelsen i uendelig tweaking, min bedre halvdel holder på å kappe hodet av meg når jeg plutselig må justere noe når vi hører på musikk
    Det er da man må ta en liten tenkepause og vurdere om det er teknikken eller det at man opplever noe sammen og lytter til musikken som betyr mest. Får nesten litt sympati for din bedre halvdel...;-)

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det er da man må ta en liten tenkepause og vurdere om det er teknikken eller det at man opplever noe sammen og lytter til musikken som betyr mest. Får nesten litt sympati for din bedre halvdel...;-)
    Joda, det var verst rett etter jeg fikk pb-10'en. Først ble det målt med ratshack for å få samme spl deretter var det fase.... Blir ikke helt klok på hvordan fasen skal stå, men på 180 målte jeg høyest spl når jeg kjørte front+sub så...

Hvis noen har noen gode tips til å justere fase riktig så mottas det med takk.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du har gjort det rett, er delefrekvensen 80 hz og du måler ved en testtone ved 80 hz skal fasen stå hvor du får det kraftigste output.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det var verst rett etter jeg fikk pb-10'en. Først ble det målt med ratshack for å få samme spl deretter var det fase.... Blir ikke helt klok på hvordan fasen skal stå, men på 180 målte jeg høyest spl når jeg kjørte front+sub så...

Hvis noen har noen gode tips til å justere fase riktig så mottas det med takk.
    Sett front til small, og mål frekvensgangen +/-15hz fra delefrekvens i så små intervaller som du gidder. Eller bedre, last ned RoomEQ Wizard og mål vha det

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Tror du har gjort det rett, er delefrekvensen 80 hz og du måler ved en testtone ved 80 hz skal fasen stå hvor du får det kraftigste output.
    Det holder desverre ikke helt, med mindre du bruker innstillingen i enten 0, eller 180 grader, og kun der. Alt i mellom vil føre til at du er ute av fase et eller annet sted, derfor skal høytalerene stå til small.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder på å lese om RoomEQ Wizard på avsforum.com, ser svært snacksent ut. Lurer forsåvidt på en ting, man skal koble mic/ratshack til lydkort og receiver?

Av det jeg har lest til nå bruker den receiverns test tone, problemet er at min HK avr 7000 ikke vil spille av testtoner lenger. 5 år og endel software feil, husker ikke innstillinger når den har vært skrudd av og vil ikke spille testtoner.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Det holder desverre ikke helt, med mindre du bruker innstillingen i enten 0, eller 180 grader, og kun der. Alt i mellom vil føre til at du er ute av fase et eller annet sted, derfor skal høytalerene stå til small.
    Mine bel står til small, men hvorfor må den stå akuratt på 0 eller 180 hvis høyttalerens elementer ikke er på linje med sub element? Mine Bel står noen cm foran subben.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine bel står til small, men hvorfor må den stå akuratt på 0 eller 180 hvis høyttalerens elementer ikke er på linje med sub element? Mine Bel står noen cm foran subben.
    Det gjelder uanset hvordan høytalerene står. Jeg kan desverre ikke forklare deg hvorfor på stående fot, men om jeg dykker ned i emnet kan jeg sikkert forklare det siden.

Men alt hva jeg har lest sier at fasejusteringen kun kan få fasen riktig for hele området ved 0, eller 180 grader. Eller for et bestemt område ved alle justeringer i mellom 0 eller 180. Det er så en av grunnene til at det er best å ha høytalerene til small

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg finner sikkert over noe om emnet, ellers kan vi håpe at snickers-is, roffe eller akto snubler over tråden.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har en plasseringsmessig forskjell på noen cam betyr ikke det i seg selv så mye da bølgelengden ved for eksempel 40 Hz er på 8,5 meter. Ved 80 Hz er den på det dobbelte.

Imidlertid kan det være faseavvik, spesiellt i en høyttalers nedre frekvenser. Man kan forvente at ved 40 Hz har BEL et faseavvik på over 90 grader mens SVS-en fortsatt antakelig ligger under 30. Derfor ville nok en fasejustering vært en fordel i dette tilfellet.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dersom du har en plasseringsmessig forskjell på noen cam betyr ikke det i seg selv så mye da bølgelengden ved for eksempel 40 Hz er på 8,5 meter. Ved 80 Hz er den på det dobbelte.
    Blir den ikke halvparten da, 4,3 meter ca, ved 80 Hz.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Imidlertid kan det være faseavvik, spesiellt i en høyttalers nedre frekvenser. Man kan forvente at ved 40 Hz har BEL et faseavvik på over 90 grader mens SVS-en fortsatt antakelig ligger under 30. Derfor ville nok en fasejustering vært en fordel i dette tilfellet.
    90 graders faseavvik iforhold til hva?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •