(Konfigurasjon: Mirage FRx-9: 2 front + center + 4 surround, Harman/Kardon AVR 435 og DVD31)

Disse fronthøyttalerne har en sidevegs 8" bass i bunnen, med innebygd 100W forsterker.

(http://miragespeakers.com/PDFs/class...X9brochure.pdf)

Inntil jeg byttet ut min billige digitale Panasonic-reciever var jeg egentlig ganske fornøyd (er kanskje ikke så kravstor) med lyden. Men så kjøpte jeg en HK AVR 435 for LIKEVEL å få styrke nok til enda dypere bass og bedre lyd enn det jeg hadde, pluss at jeg ønsket å bruke de to siste surround-høyttalerne jeg hadde liggende.

Men selv om jeg med mitt nye Harman/Kardon-anlegg har auto-konfigurert lyden med den medfølgende mikrofonen, synes jeg bassen ble ALT for sterk, og lyden blir liksom litt grøtete. Men til film var det jo "earth-shaking"..

I går, som et eksperiment, skrudde jeg av forsterkerne i høyttaler-basis, kjørte en ny auto-konfigurasjon, og kjører bassene "passivt". Lyden ble MYE bedre, mye klarere og uten den kraftige bassen.. men kanskje LITT tynn i bassen likevel..

Dette er ikke lett!

Jeg skulle gjerne likt å vite hva andre med de samme, eller tilsvarende høyttalere gjør?

mvh