Den optimale, symmetriske senterhøyttaler? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    veldig klok mann sa engang:
    Det optimale er 6.1 med 3 par like høyttalere.
    da vil alle høyttalere ha lik klang. :wink:

en annen veldig klok mann sa engang:
    Det optimale er at alle høyttalere er fra samme serie, og er bygd for sin oppgave. 8)

en tredje, ikke fullt så klok mann sa en gang:
    Samme det! Hjemmekino er hjemmekino :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Men er det i det hele tatt mulig å ta høyde for de variasjonene av senterkanalplassering som finnes? Både med og uten TV, over og under TV, sidehøyttalerne plassert nær/ langt unna sidevegg/bakvegg, senterkanalens manglende nærhet til sidevegg, men kanskje nærmere gulvet, for ikke å snakke om den varierende spredningen ved ulike frekvenser hvis senteren er en liggende MTM mens sidekanalene er stående MT eller MTM.
    Er det mulig å redusere alle disse variablene til et par innstillinger bak på høyttaleren? Eller blir det bare en gimmick ("Den ene innstillingen høres bedre ut enn den andre, så da er den beste sikkert perfekt"). :roll:
    Jeg vil nok se på det som hjelp til plasseringen. De kan selvfølgelig ikke ha instillinger for en mengde ting i et passivt delefilter. Det hadde blitt dyrt, dårlig og sannsynligvis umulig i praksis. :wink:

Newcomer Freddy sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoppass Cheese skrev:
    Vel nå er vel saken oppklart?
    Ja det var dette jeg ville frem til. Jeg får vel beklage om jeg har ordlagt med litt rotete.

roffe skrev:
    Men er det i det hele tatt mulig å ta høyde for de variasjonene av senterkanalplassering som finnes? Både med og uten TV, over og under TV, sidehøyttalerne plassert nær/ langt unna sidevegg/bakvegg, senterkanalens manglende nærhet til sidevegg, men kanskje nærmere gulvet, for ikke å snakke om den varierende spredningen ved ulike frekvenser hvis senteren er en liggende MTM mens sidekanalene er stående MT eller MTM.
    På ingen måte, men noen grunnleggende parametre som om den er i direkte forbindelse med en skjerm, nær bakvegg eller frittstående på stativ kan det kompenseres for. Og det er dette Revel har gjort på sine sentere.
    Det funker ganske bra også.
    Selvfølgelig ville en romkorreksjonsenhet for alle kanalene gjort dette bedre, men det er dyrt og komplisert.

- Freddy 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder på å bygge mine egne høyttalere nå. Det blir 3 like i fronten. Hadde glemt/fortrengt denne problemstillingen, så det var bra den dukket opp igjen . Jeg tror jeg skal satse på å kjøre uten noen form for EQ på fronthøyttalerne, men legger inn noe snacks i det aktive filteret til senterkanalen. Forhåpentligvis blir det bra. 8)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres spennende ut. Har du noe info eller bilder på prosjektet?

Jeg er litt tilhenger av selvbygg.

- Freddy 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir masse bilder. Har det travelt for tida. Blir nok "ferdig" (gir lyd) i desember engang. Kanskje på tide at jeg skriver litt om planene i utstyrs-kategorien.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis vi antar at liggende MTM er dårlig. Hva er det beste alternativet?
    Kanskje man ikke skal anta at liggende MTM er dårlig. Det er et større problem at produsentene bygger "for små" senterhøytalere. Jeg har i lang tid benyttet liggende MTM som er fysisk størrelsesmessig nesten lik front ht. dvs. 2 stk. ht. m/2x8" på hver side av 1xhorn. En minst like viktig
    faktor er kanskje at det er bygget inn samme type 8" og horndiskant i både senter og front.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liggende MTM er dårlig. Har ikke roffe linket til inlegget mitt med frekvensresponsen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde han visst ikke gjort.
    Vel, vel.

SE HER
    Blå er on-axis
    Rød er 15 grader off-axis
    Grønn er 30 grader off-axis
    Gul er 45 grader off-axis

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, er avvikene SÅ store :shock:
    At avvikene på bare 15 grader er så store overrasket meg mest.
    Hvilken høyttaler er det som er målt?

Den målingen burde motivere folk til å ikke kjøpe MTM senter, med mindre de skal ha den stående...

- Freddy 8)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FYI,

Banning er ikke tillat her :?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ordnet det. Trodde ikke det ordet kvalifiserte som banneord. Blasfemi derimot.

- Freddy 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker ikke i farten hvilken høyttaler dette er. Men det er en standard liggende MTM med ca 30cm mellom sentrum på bassmellomtonene (5" element). Spredningen fra MTM-konstruksjoner er veldokumentert, så dette er ikke akkurat noen hemlighet.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spredningen fra MTM-konstruksjoner er veldokumentert, så dette er ikke akkurat noen hemlighet.
    Produsentene prøver vel ikke akkurat å fortelle dette til kundene sine heller. Jeg tenkte som så at hvis flere her ble opplyst om dette, ville kanskje disse spre dette videre osv...

Man kan jo si at hvis folk brukte ørene litt mer kritisk ville de oppdage problemene selv, men her er nok butikkdemoene litt skummel da man vanligvis blir sittende rett foran senteren så lenge det spilles lyd.

- Freddy 8)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det skjedd utrolig mye siden denne tråden ble startet, men emnet er "hottere" enn noen gang, fordi det viser seg at skeptikerne allikevel har tatt steget og krøpet til korset, med tiden.

Den som var av oppfatningen at den minste sentere var "grei nok" - sitter i dag med et "monster" eller TO, og kan ikke skjønne at det tok så lang tid å svelge den senter-"kamelen". Film-opplevelsen har nådd et nytt nivå...........

Det er sikkert mange som har mye konstruktivt å fortelle om sitt møte med oppgraderings-spøkelset fra SenterKanalen. Fortell !

Legger ved en liten "teaser" fra en liten hjemmekino - over there.............

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Legger ved en liten "teaser" fra en liten hjemmekino - over there.............
    De er i allefall flinke til å ta`n helt ut over there...

Hva er det nede ved/under gulvet, lengst ned i bildet... ?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JMlab senter utopia BE er ganske optimal mtp. bestykkning, kabinettvolum og at den er designet for vertikal og horisontal bruk.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes at den mest riktige plasseringen og oppgygginge av senter høytaleren å ha en identisk høytaler som front høytalerene, og la den spille gjennom et lerret som slipper lyden gjenneom.

Ellers er en annen løsning å ikke ha en center, men to høytalere som spiller senter kanalen i mono så det høres ut som lyden kommer fra senter, og da gjerne innenfor selve bildet. Snakker ikke om en Phantom Center løsning som kan fungere greit for mange det også, men en løsning der man har i tillegg til de to frontene et eget parr høytalere enten på hver side eller opp og nede av lerretet/skjermen.

I mitt oppset var jeg nødt til å plassere et nedrekks lerret foran en døråpning, og dermed ble center kanalen fordelt på to høytalere på hver side av døråpningen. Dette gjør at lyden høres som den kommer innenfor bildet, og har fått komentarer på dette fra andre med hjemmekino interesse at det høres som om lyden virkelig komme fra de riktige områdene i bildefeltet.

Det at det i mange filmer ligger veldig mye informasjon mikset i center kanalen, gjør også sitt til at man bør prioritere denne kanalen med mebran areal og forsterker kraft på en litt annen måte enn det som jeg har hatt intrykk av ofte har vært vanlig.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •