audiopro bravo fx10 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av espengundersen
    merket ikke den store forskjellen med helix6.
    Tips, kjøp en receiver med EQ, jeg har Denon 3805 og på mine forrige høyttalere Usher AC20 sleit jeg med skarp diskant.
    Brukte bare manuell EQ på 8000 og 4000 hz og problemet var løst.

Slikt klarer du IKKE med kabler og valg av komponenter, alternativet er enten å dempe diskanten med for eksempel filt foran membranene eller å selge høyttalerne og kjøpe noen andre. Ikke kast bort mere penger og tid på ting som ikke fungerer.

mvh
    Dag

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Fx-10

Takk For Alle Tips\råd. Problemet Er Nå Løst.
    Gjorde Følgende:
    Byttet Kabler Fra Sølv Til Kobber
    Vinklet Ht 90G Fra Bakvegg Isteden For Innover mot sweatspot.
    Satte Ht Nærmere Bakvegg
    Tettet Bassport Med Skumgummi(fikk Bedre Trykk I Mellom-bass Og Mer Fylde I Mellom-tone. Diskanten Ble Ikke Da Så Fremtredende.)

Dette spiller helt ok.

Skal Også Innvestere I Annen Amp.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    90 grader fra bakveggen? Spiller de ikke da direkte ut til sidene? Jeg tror jeg hadde ca 3 grader toe-out på mine Aventek 9

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fx-10

De står nå pekkende rett ut i rommet isteden for noen grader vinklet inn i senter av rommet(sweatspot). ergo 90g i forhold til bakkveg.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Fx-10

noen som har no tips om amp som er "snill" i toppen 6-8000,- klassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espengundersen
    De står nå pekkende rett ut i rommet isteden for noen grader vinklet inn i senter av rommet(sweatspot). ergo 90g i forhold til bakkveg.
    ach so!

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg har FX-10 selv, og har holdt på mye med disse for å få lyden slik jeg vil ha den. Jeg er i iallfall i mål!

Løsningen min ble som følger:
    Jeg har aldri opplevd diskanten som krass, men snarere meget detaljert og luftig.
    Midbassen er nok ikke så fremtredende som på mange andre konstruksjoner, så her deler jeg oppfatningen til Manic Miner og Dag Johnsen. Plassering ift. bakveggen vil kunne avhjelpe mht den lyse klangen, og selvsagt også riktig matching av komponenter. Og jeg har også forsøkt å tette igjen bassporten. Sistnevnte ble gjort med raggsokker, og dette ga mer midbass, noe fyldigere gjengivelse, men høyttaleren gikk ikke like dypt. Jeg syntes å ane en ørliten forvrengning av bassen når jeg gjorde dette, så jeg har ikke tettet de igjen nå.

Når det gjelder vinkling så er det interessant at noen har forsøkt å sette de til å peke litt til siden fremfor rett frem. Tanken her må jo være at intensiteten i diskanten er størst i midten og avtar etterhvert som du får større vinkel til lytteposisjonen. Det som du risikerer ved å gjøre dette, er jo å få et mindre presist lydbilde pga. at refleksjoner fra sideveggene øker. Du vil sannsynligvis få et noe mer diffust lydbilde, men også noe bredere.

Det som derimot også kan være løsningen, er å overvinkle høyttalerne. Dvs. du vinkler høyttalerne så mye innover at de faktisk "peker" på et punkt foran lytteposisjonen, kanskje så mye som 50 cm foran deg. Da blir intensiteten størst i dette punktet, og avtar jo lenger unna du sitter. Ved dette oppnår du følgende slik jeg ser det:
    1. Du får redusert intensiteten i diskanten i forhold til å la de peke direkte mot lytteposisjonen (men selvsagt ikke så mye som å la de peke rett frem eller inn mot veggen)
    2. Du oppnår et meget presist og definert lydbilde.
    3. Du oppnår et langt mer korrekt lydbilde for andre som sitter litt utenfor sweet-spot. Eks. Hvis du sitter midt i sofaen og har lik avstand til begge høyttalerne, hører du like mye fra hver ht. Dersom du flytter deg til høyre i sofaen vil du i tilfellet med overvinkling oppleve at høyre høyttaler ikke øker intensiteten særlig mye til tross for at du kommer nærmere denne, dette fordi du får en større vinkel ift. intensiteten i signalet (som jo er direkte foran høyttaleren), samtidig som du oppnår å komme nærmere det mest intense feltet foran venstre høyttaler (nettopp fordi du etterhvert som du beveger deg mot høyre kommer direkte "foran" fronten på venste høyttaler)... Litt tungvint forklart dette, men om du er interessert kan jeg tegne og forklare... :wink:
    4. Det negative ved dette er jo at du mister noe av bredden i lydbildet.

Så du må alltid gjøre en avveining av hva du liker best..

Og tips for å få mer midbass er å kjøre subwooferen sammen med frontene også til musikk. Jeg kjører Bravo sub'en, og det passer perfekt, gir god bass og grei midbass. (dette forutsetter at du senker nivået på frontene endel, til kl 0900 eller noe sånt, for ellers blir det "way too much")

Får du til bassen og midbassen, og en fornuftig avstand til bakveggen, samt prøver ut ulike måter å vinkle høyttalerne på, så har du nok kommet langt i forhold til problemene med spiss diskant. Dersom du i tillegg følger rådene her om å dempe harde flater og kanskje kjøper en forsterker som spiller litt varmt, så tipper jeg du er i mål!

Jeg har mine ht overvinklet slik at jeg ved å sette en eske oppå høyttaleren såvidt kan se yttersiden på esken, men bare såvidt. Avstand til sidevegg er 30 cm (men bør være 80, men har ikke plass til det...), og til bakvegg 40 cm, bør være 70-80 cm her også har jeg funnet ut, men har heller ikke plass til det..). Jeg kjører en Parasound A21 effektforsterker som nok kan regnes som litt varm i klangen, men ikke noe veldig utpreget.

Håper dette hjelper for deg.

Lykke til.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt innlegg Jonia, men jeg vil legge til en ting. Ved å vinkle høyttalerne så mye innover, vil du, i tilleg til det du sier om bredden på stereoperspektivet, miste også dybden i lydbildet. Dybden er etter min mening like viktig, hvis ikke viktigere enn bredden på stereoperspektivet. Enden på visa blir da at du mister bredde og dybde, da er det ikke mye igjen av opplevelsen man får med musikk...

Svak vinkling utover, og demping av førstrefleksjoner på veggene vil kanskje være en bedre løsning.

Du må uansett prøve dette selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde både med vinkling utover, og innover. Ca 3grader toe out var det som gav den beste lyden i mone ører

Jeg fant også en annen løsning på midbass mangelen. Jeg satte senter høytaleren til large, og brukte Harman Kardons 3 stereo modus hvor senteren spiller sammen med frontene

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Fx-10

Mange Gode Tips Her,noe Jeg Kommer Til å Prøve Meg Litt Frem På I Kveld.angrer Alikeveld På Salget Av Mine B&w 804n.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg gjerne. Min mening om Audio Pro er at de laver konkurranse dyktige produkter i de lavere prisklassene, men at de ikke helt riktig kan konkurrere i de øvre segmentene.

Det ser også ut til at AP nå konsenterer seg om billige produktene, det er i alle fall der at nyhetene kommer på rekke, og rad.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen tvil om at blant de "billige" høttalerklassen så er AP meget gode, er også enig med Manic Miner om at de ikke henger helt med i det øvre siktet.
    AP er gode høttalere som gir bra lyd for pengene. Stå på Audio Pro!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spesielt om man bestiller de fra Sverige, de norske prisene for AP er litt vel frekke i mine øyne

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,det er småfrekke priser hos mange HiFi-importører,her i landet. :|

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er blitt hekta på Parasound jeg, og da snakker vi prisforskjeller mellom statene og her! A21 koster 2000$ i USA, hvilket skulle bli tett opp til 13000 kr. Her hjemme er prisen svimlende 24990,- ... Og ikke skyld på transportkostnader, da produktene tilvirkes i Kina, og koster ikke stort mer å sende til Norge enn til USA. Mva tilkommer jo i Norge da, og det utgjør 3000 kr. Likevel tar importøren altså nesten 10000 kr mer for den her hjemme... er ikke det drøyt da?

Ellers er AudioPro meget bra til prisen ja, det kan jeg skrive under på. Men noen high end høyttaler er det nok ikke. Men så koster den jo ikke SÅ mye heller.

Knut Vadseth i Fidelity testet en rekke høyttalere i fjor, og FX-10 var en av dem, og han mente FX-10 var den beste høyttaler han hadde hørt under 20.000 kr. Det sier jo ikke så lite. Nå skal det sies at FX-10 likevel ikke vant testen, men at de ble testet mot langt mer kostbare høyttalere.
    I den nyeste testen som kom av Patos Lyric 402 mkII for noen måneder siden skriver den samme Vadseth noe sånt som dette: "at han ikke kan huske å ha testet en høyttaler som låter så bra i prisklassen under 20.000 kr med ett mulig unntak for Audio Pro's semi-aktive modell." Denne semi-aktive modellen han sikter til er FX-10 som han testet i fjor.

Folk har forskjellig smak og preferanser, så en skal jo ikke være for absolutt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville vurdert den komboen her:

Pris: 17000,-

Orelle XTC POW 1 (2x175 watt/8 Ohm 25 KG). (se bilder under)Dette er et utrolig musikalsk effekt med masse krefter. Har prøvd denne sammen med mange høytalere og har enda ikke funnet noen den ikke klarer og drive med utrolig presisjon og kvalitet. Den er i Pianolakk finish og har 2 kraftige pynte håndtak i fronten som også har pianolakk finish. Dette tror jeg er det eneste eksemplar i Norge. Dette er en perle!! Ny Pris 26000,-

Anthem Pre 1.(se fakta i manual i link under) (se bilder under)Rør preamp med ekstern strøm forsyning med rør, og en fantastisk god rør Riaa for MM og MC pickup. Utrolig luftig og musikalsk lyd. Passer fantastisk godt sammen med Orelle POW 1. Ny pris 16000,-

Begge er kjøpt hos AudioFreaks i Bergen.

Selges grunnet nedtrapping og overgang til Intigrert forsterker. For spørsmål send epost til:
    kmelvik@broadpark.no

Selges samlet for KR 17000,-

det var denne komboen jeg ble anbefalt for mitt anlegg da eg og også sliter med lys lyd.

Rør i Pre-amp skal hjelpe MYE på lys lyd, eller så er jo hegel også en sikker vinner med litt mørkere lyd, sammen med Thule...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile ap bravo fx-10

har nå byttet ut vincent sv-233 mot rotel 1062 på mine fx-10,dette var et stort løft.
    diskanten er ikke lenger hard og skarp og det hele spiller homogent og behaglig.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser man det,da løste det seg.Da er du i mål på forsterkersiden(så lenge det varer) :-)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Fx-10