Fucka SVS ultra element. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    -Kan du fortelle litt om Gain innstilling, romstørrelse, plassering, volum når det skjedde etc.? For det skal vel en del til før sånt skjer!?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    -Kan du fortelle litt om Gain innstilling, romstørrelse, plassering, volum når det skjedde etc.? For det skal vel en del til før sånt skjer!?
    En kondensator skal uansett ikke løsne.. var nok en liten svakhet på akuratt hans eksemplar...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,799
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ganske imponerende skade. Minner nesten om hvordan det ser ut inne i cylinderen og stempel toppen i en bilmotor hvis det kommer inn en liten mutter.

Ellers vil jeg tro at det kom en del stygge lyder en stund før resultatet ble så galt som det ser ut her. Den kondensatoren må ha tatt seg noen rundturer med til dels mange stygge lyder. Har hatt CV AT100 hvor det hang en løs ledning fra delefilteret og traff bass membranen ved litt utsving, det lød ganske stygt det også uten at mebranen tilsynelatende tok noen skade.

Skaden på selve ramma til elementet har vel kankje ikke direkte kommet av condensatoren vil jeg tro, men av en produksjons feil eller av utmatting etter litt volsom effektfull bruk. Aluminium har som kjennt ikke noe klart vekslende belastnings forløp med en belastning den ikke vil få utmattings brudd hvis man bare tilfører nokk belastnings vekslinger, som f.eks er tilfelle for stål hvor man kan lage en utmattings kurve og får en grense der man kan ved å holde belastningene/spenningene i materiale lave nokk, kan foreta teoretisk uendelig med bealstnings syklusser uten at materiale går til utmatting.

Det vil si at når man konstruerer noe med aluminium, må man overdimmensjonere såpass mye at man ikke får utmattings brudd innenfor den forventede levetiden. Det er f.eks derfor aluminiums felger til bilen har en del mer materiale og godstykkelse enn tilsvarende stålfelger.

Håper virkelig ikke SVS har gått fra stål ramme i kurven til elementene og gått over til en aluminiums legering uten å ha overdimmensjonert med hensyn på utmatting. Da tror jeg det vil bli en del tilsvarende SVS ramme havarier her i forumet fremover....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    En ganske imponerende skade. Minner nesten om hvordan det ser ut inne i cylinderen og stempel toppen i en bilmotor hvis det kommer inn en liten mutter.

Ellers vil jeg tro at det kom en del stygge lyder en stund før resultatet ble så galt som det ser ut her. Den kondensatoren må ha tatt seg noen rundturer med til dels mange stygge lyder. Har hatt CV AT100 hvor det hang en løs ledning fra delefilteret og traff bass membranen ved litt utsving, det lød ganske stygt det også uten at mebranen tilsynelatende tok noen skade.

Skaden på selve ramma til elementet har vel kankje ikke direkte kommet av condensatoren vil jeg tro, men av en produksjons feil eller av utmatting etter litt volsom effektfull bruk. Aluminium har som kjennt ikke noe klart vekslende belastnings forløp med en belastning den ikke vil få utmattings brudd hvis man bare tilfører nokk belastnings vekslinger, som f.eks er tilfelle for stål hvor man kan lage en utmattings kurve og får en grense der man kan ved å holde belastningene/spenningene i materiale lave nokk, kan foreta teoretisk uendelig med bealstnings syklusser uten at materiale går til utmatting.

Det vil si at når man konstruerer noe med aluminium, må man overdimmensjonere såpass mye at man ikke får utmattings brudd innenfor den forventede levetiden. Det er f.eks derfor aluminiums felger til bilen har en del mer materiale og godstykkelse enn tilsvarende stålfelger.

Håper virkelig ikke SVS har gått fra stål ramme i kurven til elementene og gått over til en aluminiums legering uten å ha overdimmensjonert med hensyn på utmatting. Da tror jeg det vil bli en del tilsvarende SVS ramme havarier her i forumet fremover....

Selfølgelig feilkonstruerer de ikke elementer, jeg har tidligere sakt at jeg mest tror det er transport som har skylden på at chassiet feilet. Blir uansett rart å se om det dekkes av garantien, lsound har som sagt en fortreffende service.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette her så rimelig villt ut ja, har nok vært et heftig cowboy-party dette :grin:

Støtter forslaget om å lage julekort av dette, Ron og gutta setter nok pris på det!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, lurer nesten på om julekortforslaget må bli en virkelighet, fort, slik at de får det før jul .. Noen som tar på seg ansvaret/instruerer i aktuelle tjeneste for slikt? :P

Newcomer Zero sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nai og nai

nai, ikkje bra ikkje bra..... :???:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,799
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D_KILLAH
    Selfølgelig feilkonstruerer de ikke elementer, jeg har tidligere sakt at jeg mest tror det er transport som har skylden på at chassiet feilet. Blir uansett rart å se om det dekkes av garantien, lsound har som sagt en fortreffende service.
    Blir ikke elementet fraktet mens det er innskrudd og godt beskyttet av høytaler kabinettet på disse SVS subwooferene? (mulig jeg har missforstått noe her ja..)

Er elementet ransportert løst og har blitt deformert under transport, er jeg enig med deg iht. skaden på chassiet. Ellers virker SVS jo serdeles kompetente til å lage utstyr som yter litt utenom det vanlige og selve oppbyggningen ellers på det viste elementet ser meget bra ut i mine øyne, og det var synd med den løse kondensatoren.

Subwoofer produsenter burde kankje ha egene sikkerhets kretsløp i den innebygde elektronikken som nermest teller opp at alle de elektoniske komonentene er tilstede, før den velger å send signal til Bass elementet. Vil tro en del komponenter kan følge den samme "rømmningsruta" som kondensatoren etter at de har blitt ristet løs....:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kom den kondensatoren fra, da? Det er da vel en aktiv sub vi snakker om her, og SVS er vel ikke så udugelige at de bruker passivt delefilter?
    Det burde jo strengt tatt ikke være noen slike komponenter i samme delen av kabinettet som høyttalerelementet, IMHO.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TG1
    Hvor kom den kondensatoren fra, da? Det er da vel en aktiv sub vi snakker om her, og SVS er vel ikke så udugelige at de bruker passivt delefilter?
    Det burde jo strengt tatt ikke være noen slike komponenter i samme delen av kabinettet som høyttalerelementet, IMHO.
    Kondensatorer brukes i alle mulige eletriske komponenter. Ikke bare i delefilter. De brukes bl.a til å blokkere DC signaler i AC-kretser og hvis de er store nok fugerer de som energireserver i strømfosyninger. Og dette dekker bare litt av bruksområdet!

Og det er vel kanskje en kondensator fra strømforsyningen som har løsnet? Og de kan jo få ganske heftige dimensjoner, uten å ha sett på en svs-foryning.

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt enig med TG1 her, rart at de ikke har et separat kabinett til forsterkerdelen, men lar denne stå åpen inne i basskassa. I mine 12 år i branjsen har jeg aldri sett en ramme skadet på den måten så fremt elementet ikke hadde blitt mistet i bakken.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet godt hva kondensatorer brukes til.
    (Mente bare at det først og fremst er kondiser som brukes i passive delefiltre som står montert i samme kabinett som elementene.)

Poenget mitt var vel at jeg synes det er litt urutinert av SVS å ha slike komponenter "løse" inne i samme kabinettet som elementet, SPESIELT når elementet er laveste punktet i kabinettet. Luften inne i dette kammeret flytter jo som kjent litt på seg, og kan få både det ene og det andre til å løsne, over tid.

Det er jo ingen som helst problemer å ha alt av kretskort osv. montert i et separat kabinett, fysisk adskilt fra høyttalerkammeret. (Nå har jeg aldri kikket inni en SVS, så jeg vet ikke hvordan ting er inni der.)

Men, kommer virkelig chassisskadene av kondensatoren? Skulle tro at membranen revnet før alu'en.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får ikke denne historien med kondensatoren til å stemme. Hvis det hadde vært en løs del inne i subben som sto for disse skadene ville vel hakkene i membranet gått utover og ikke innover som på bildene! Alle hakkene ser jo ut til å være påført fra utsiden, og ikke fra innsiden.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg får ikke denne historien med kondensatoren til å stemme. Hvis det hadde vært en løs del inne i subben som sto for disse skadene ville vel hakkene i membranet gått utover og ikke innover som på bildene! Alle hakkene ser jo ut til å være påført fra utsiden, og ikke fra innsiden.

Ser slik ut ja, men det går utover! må ha noe med at overflaten reflekterer.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje jeg misforsto litt hvordan dette skjedde:

Er det altså sånn at om man spiller på ganske vanlig kino-nivå, og en kondensator løsner, så kan det at kondensatoen løsnet utløse en voldsom frekvens/ulyd, som får elementet til å gå bananas, og som i tur får den løse kondensatoren til å fly som et projektil inne i kassa?

-Altså at dette i prinsippet kan skje hvem som helst, når som helst, selv om de spiller på et vanlig lydnivå?

Eller er det sånn at det at kondensatoren løsnet, egentelig ikke hadde noen innvirkning på lyden i seg selv, men det ble spillt så høyt fra før at den ble slengt rundt? I så fall er det jo merkelig at selve element-chassiet røk.

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok at chassis brekkasjen ikke har noe med bulkene i membranen å gjøre.

Det mest sannsynlige er vel att den har fått seg en skikkelig karamell under transport slik at chassis har sprukket og kondisen har "nesten" løsnet. Så har kondisen løsnet etter at subben er tatt i bruk og vibrasjonene har tatt knekken på den siste lille feste kondisen hadde igjen etter transport karamellen. Chassis har nok vært slik siden du fikk den, men siden du sikkert ikke har tatt ut elementet før så ble det ikke oppdaget før nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det Sonus skriver høres sannsynlig ut, ja.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis elementet har vært slik, er det helt uhørt. Det skulle blitt oppdaget idet elementet skrus inn i kassa!!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    steike meg..
    Man må nesten gå laus med hammer og meisel for at noe skal bli seende så ille ut. Værste jeg har sett.

Likte forøvrig bakgrunnen på bildene. Ser ut som seriøs ungkarsbolig. :-)

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Hvis elementet har vært slik, er det helt uhørt. Det skulle blitt oppdaget idet elementet skrus inn i kassa!!
    Hvis det er tillfellet at den var slik da den ble montert er det sjokkerende, men tror nok at dette har skjedd mens elementet satt i kassa. Det er såpass stor vekt "langt fra" på monteringsflensen (magneten sitter jo langt fra flensen) at om den får seg en skikkelig karamell sideveis så blir kraften som virker på flensen stor og dermed mulighet for brekkasje.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •