Høyttalere til 12kvm stue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere til 12kvm stue

Grubler på hva slags høyttalere jeg skal ha til stua i leiligheten jeg skal flytte til i januar. Var innom hifiklubben i går, beskrev stua og spørte om råd, men det jeg fikk til svar var at alt de hadde bortsett fra det største ville fungere... Så håper noen her kan være litt mer spesifikke i rådene sine

Alt skal kjøpes inn nytt så har ikke noe gammelt utstyr å ta hensyn til. Største utfordringen blir kanskje bakhøyttalerne siden sofa'n står helt inntil veggen? Titta derfor litt på DALI Suite R0.7, henge de opp på bakveggen så vil den innebygde vinklingen hjelpe på å få lyden i riktig retning?

Har lagd en liten skisse over stua slik at det blir lettere å forstå hva jeg snakker om. Budsjett til høyttalere tenker jeg cirka 15 000. Leiligheten er forøvrig i en boligblokk i Oslo så jeg trenger ikke så kraftige. Skal brukes til film og musikk.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine tips blir vel da: BW603, denne spiller rimelig bra. Men den krever endel av forsterkern da.

Systern har så si samme størrelse på sin stue. Der har hun B&W 602 stativ høyttaleren, fyller rommet med mye lyd! Men skal du se film, så er sub å anbefaler i tillegg da.

B&W LCR 600 centeren er iallefall bankers, denne er diger, meg den har også skikkelig god lyd! Anbefales. Bakhøytalere, her kan du f.eks gå for B&W 601, som du skråstiller ned mot lytteposisjonene (ikke optimalt, men siden sofaen er helt inntill veggen, er nok dette det beste.)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes Suite er gode høyttalere, personlig ville jeg gått for dem fremfor B&W600, men, smak og behag.

Skal du ha subwoofer også? Isåfall er vel ikke SVS PB10-ISD til å komme utenom. Forsåvidt blir det da vrient å dytte inn nevnte høyttalerpakker da, ettersom frontene koster fra 5500 og oppover. JMlab Chorus på Hifihuset i Bærum kan være verdt å lytte på, den serien har også stativhøyttelere om kan erstatte gulvstående fronter om du vil spare inn litt.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart smak og behag ja . Mange som er fornøyd med Dali Concept serien også!! Anbefaler at du lytter til de også.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Ta en tur ut å hør på følgende oppsett fra audiopro du vil bli overrasket over dette

Black Pearl v.2 front
    Black Vektor V.2 senter
    Image 12 bakhøytalere med veggbrakett

og en sub da dersom du ønsker dette

http://www.nebyhifi.no/audiopro_Image.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å se masse tips :-D
    Skal ha subwoofer og ja, men skal alltids tåle en liten sprekk i budsjettet eller spre innkjøpet over en månedslønning til eller to.

Har (u)heldigvis ikke det beste gehøret selv så tviler litt på mine egne egenskaper til å skille ut hva av dette som låter best. Men skal notere ned forslagene som er nevnt og høre på de, forhåpentligvis få med meg en kompis som har litt bedre ører også.

Betryggendes å ha en liten liste over hva som er anbefalt av de som kan sakene sine og gå ut av butikken igjen med et av de settene, enn å kjøpe noe fra en selger som kun sier at alt i butikken funker...

Newcomer colaboy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Mlab Chorus på Hifihuset i Bærum kan være verdt å lytte på, den serien har også stativhøyttelere om kan erstatte gulvstående fronter om du vil spare inn litt.
    Helt enig, vellydende fine høytalere.
    Er også overbevist om at du vil få langt bedre service av Andre.

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja JMLab er knall,, og som du sier Andre har god service. Har ihvertfall bare gode erfaringer med og handle der.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

12 kvm...

I dette tilfelle ville jeg ha vurdert et par bipolare bakhøyttalere (f.eks fra Mirage) som kan monteres på sideveggene og likevel oppleve lyden som "bakfra".
    Fronthøyttalere vil nok ikke by på store problemer, men ville ha vurdert stativhøyttalere med god lyd supplert med en sub på sikt når budsjettet sier at du kan kjøpe dette også.

Lykke til.

Pellings

Sitat Opprinnelig postet av knuter
    Grubler på hva slags høyttalere jeg skal ha til stua i leiligheten jeg skal flytte til i januar. Var innom hifiklubben i går, beskrev stua og spørte om råd, men det jeg fikk til svar var at alt de hadde bortsett fra det største ville fungere... Så håper noen her kan være litt mer spesifikke i rådene sine

Alt skal kjøpes inn nytt så har ikke noe gammelt utstyr å ta hensyn til. Største utfordringen blir kanskje bakhøyttalerne siden sofa'n står helt inntil veggen? Titta derfor litt på DALI Suite R0.7, henge de opp på bakveggen så vil den innebygde vinklingen hjelpe på å få lyden i riktig retning?

Har lagd en liten skisse over stua slik at det blir lettere å forstå hva jeg snakker om. Budsjett til høyttalere tenker jeg cirka 15 000. Leiligheten er forøvrig i en boligblokk i Oslo så jeg trenger ikke så kraftige. Skal brukes til film og musikk.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med et så lite rom ville jeg brukt hver en krone på stativhøyttalere. du får langt mer for pengene, etter min mening...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    med et så lite rom ville jeg brukt hver en krone på stativhøyttalere. du får langt mer for pengene, etter min mening...
    Man får verl ikke mer "lyd pr. krone" hvis man bruker masse kroner på stativer?

Gå for noen smale (og dype) gulvstående er min mening.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -gode- stativhøyttalere + en SVS PB10 o.l. ville jo vært et ok valg for et lite rom...

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Knuter.

Husk at det fins andre butikker enn HiFi-klubben..

Oslo HiFi center selger en Klipsch-pakke for tilbud nå om dagen for 8000 kroner. Førpris 12000.

Bestående av:
    RF-10 - fronthøyttaler
    RC-10 - center høyttaler
    RS-10 - surround høyttaler

Kan kompletteres med subwoofer:
    KSW-10 Veil. kr: 4.000,- NÅ kr: 2.995,-
    KSW-12 Veil. kr: 5.600,- NÅ kr: 3.995,-

Tror du får masse for penga der.

Klipsch er i tillegg lettdrevet, så du trenger ikke mer enn 50 watt per kanal for å drive dem skikkelig.

Active mr.Fahrenheit sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slenger meg på forslaget til C. Alshus. har kun hørt frontene i denne pakka, men dette kan nok bli knall bra i en 12kvm stue, klipsch er jo rått på hjemmekino...og til 8000kr da....

lykke til!!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Klipsch pakka så ganske så kurrant ut, blir det til og med litt penger til overs i budsjettet som kan brukes på annen moro. Men veldig til tilbud det der, skal høyttalerne ut av produksjon eller noe slikt? Noen som vet? Blir litt skeptisk når det er så gode tilbud, hehe...

Active mr.Fahrenheit sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vet ærlig talt ikke om de skal ut av produksjon eller ikke. vet bare at det ikke er noe særlig som skal kunne være bedre en disse til prisen.... eller til før prisen for den saks skyld.... søk litt rundt på forumet så ser du fort at klipsch blir nevnt ofte når noen spør om råd til hjemmekino!! og på 12kvm så trykker dette sikkert bra, spesiellt hvis du tar med en av subene og.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo se på dette:

Starter med følgende:
    Focal.JMlab Chorus 716S koster 7.490 på hifihuset.no
    Focal.JMlab Chorus CC70 (senter) koster 2.190 på hifihuset.no
    Focal.JMlab Chorus 705S koster 1.490 på hifihuset.no
    Denon AVR-2106 receiver koster 4.998 på hifiklubben.no
    Denon DVD-1920 sonefri koster 3.198 på hifiklubben.no
    QED XT300 høyt.kabel koster 1.598 på hifiklubben.no
    QED Qunex HDMI-P kabel koster 698 på hifiklubben.no

og så kan du fylle på med disse neste måned
    Vincent SP-331 2x150W effektforsterker koster 7.046 på avhifi.no
    SVS PB10-ISD sub koster 5.190 på lsound.no

Burde gi bra lyd for pengene. Have fun! 8-)

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Klipsch pakka så ganske så kurrant ut, blir det til og med litt penger til overs i budsjettet som kan brukes på annen moro. Men veldig til tilbud det der, skal høyttalerne ut av produksjon eller noe slikt? Noen som vet? Blir litt skeptisk når det er så gode tilbud, hehe...

Tror nok ikke det er noen utgående modeller. Har nettop kjøpt meg et par høyttalere i den serien. Gode saker, iallefall til den prisen.

Det kan godt hende at de fikk et kjempetilbud fra importøren, eller om importøren fikk et godt tilbud av Klipsch om å kjøpe mange sett til en billig penge. Da kan man lege gode pakketilbud som dette.
    I tillegg er de nprske prisene ganske høye i forhold til USA, til og med med moms.
    Prisene har dog falt litt i det siste.

Oslo HiFi-Center er i tillegg en av de mest seriøse aktørene i bransjen.

Newcomer colaboy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta turen ned til www.oslohifi.no. Du må høre den pakka. Hvis du liker lyden så er det ikke noe tvile på. Ta med deg litt testmusikk.

Ellers var den en kar som anbefalte noe Focal.JMLab Chorus fra www.hifihuset.no. Der er det god service og diskuterbare priser.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •