Høyttalere til 12kvm stue - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tenker jeg tar turen ned til Oslo Hi-Fi Center i morgen
    Kikke og høre litt, liker at den Klipsch pakka er i svart, både stilmessig og med tanke på når lyset slås av og prosjektoren på. Kjekt med ikke altfor reflektive/lyse høyttalere eller har det ingenting å si?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det betyr veldig mye, men det er jo viktig å være fornøyd med designet også.

Jeg skrev en review på Klipsch på forumet for lenge siden. I et lite rom som du har tror jeg den lille serien er helt konge. Du kan jo lese det jeg skrev: http://avforum.no/forum/showpost.php...7&postcount=13

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Man får verl ikke mer "lyd pr. krone" hvis man bruker masse kroner på stativer?

Gå for noen smale (og dype) gulvstående er min mening.
    hvilken gjøk bruker masse penger på stativer?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du anbefalte kanskje stativhøytalere uten stativer? Jeg kunne aldri finne på å kjøpe stativer!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    System Audio SA505 eller SA510 på veggfeste kunne være et alternativ. 5 av dem + en sub kunne blitt lekkert i et så lite rom.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det koster langt mindre å lage et par gode stativer enn en dårlig forlengelse av kassen. i tilegg til avstivninger, demping, kabel.

et par stativhøyttalere til 10k spiller ræva av en gulvstående til samme pris.

sa505 spiller sikkert bra..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    et par stativhøyttalere til 10k spiller ræva av en gulvstående til samme pris.
    finn frem 10 uavhengige målinger for en evt. konklusjon.
    :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var en tur innom Oslo Hi-Fi Center i dag, av bakhøyttalere jeg syns passet for mitt behov så var det Klipsch pakka som har blitt nevnt her, men også Audiovector K-serien, likte veldig godt stilen på de selv om det smerter lommeboka. Fikk desverre ikke hørt på de, i det ene rommet var de ikke koblet opp og i det andre så var det kun stereo og det var demo av andre høyttalere der på gang, så skal ta turen tilbake igjen en annen dag

Det selger sa var at Klipsch RF-10 var veldig bra på film, men ikke så bra på musikk. Mens Audiovector K3 er bra på begge deler, noen andre som har noen formeninger på det?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange som mener Klipsch har litt skarp diskant. Dette blir smak og behag egentlig. Ta med deg musikk du liker og hør selv. Kan være du bør match'e høyttalerene med en forsterker som har litt "varm" lyd. Har hørt Marantz skal være bra til Klipsch feks.

Ellers kan du sende en mail til www.ljudgaragen.se og høre hva slags tilbud du kan få der på Klipsch og Marantz. Jeg fikk et svært godt tilbud på RF-35 og Marantz SR7500 derfra.

Audiovector K3 har jeg ikke hørt, men den konkurrerer vel heller med RF-25 enn med RF-10. Skal være god lyd i disse, men lydsignaturene skal være totalt forskjellige. Det blir til slutt spørsmål om smak og behag.

Du bør og vurdere en tur til www.hifihuset.no. Du kan få svært gode tilbud der på feks Yamaha og Focal.JMLab.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For moro skyld kan jeg jo nevne at stua her der TVen står også er på 12kvm og høyttalerne er et par CV 1515

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M&K leverer jo små høyttalere som er utrolig morsom til film. Har ikke hørt de til musikk. Ulempen er den noe stive prisen.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    finn frem 10 uavhengige målinger for en evt. konklusjon.
    :lol:
    enkel logikk behøver ikke målinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det logikk i at stativhøytalere til samme pris som gulstående MÅ låte bedre? Tvilsomt, det er en grunn til at kassene er større, frekvensgang og respons i bassen. Altså dypere. Litervolum kan sikkert kompenseres ved bruk av andre (dyrere) elementer. Men ikke i de dypeste tonene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva slags budsjett du ligger på, men B&W 705 er en virkelig bra høyttaler, som dog savner noe av den dypeste bassen... Men på 12kvm tror jeg det skulle være et kjempekjøp.... Dog ca 10k

Har hatt 705 selv, og bedre og klarere lyd til den prisen er vanskelig å finne.

Ellers så har jeg nylig hørt den nye CM1, og den overasket veldig med et STORT lydbilde, og SÅÅ liten...

Give it a go....

Jeg synes personlig at stativhøyttalere ville være den beste løsningen på 12 kvadrat

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapt innpå:

Ang. bakhøyttalere når du sitter såpass nært bakveggen med sofaen. Jeg sleit fælt med akkurat det samme hos noen venner av meg, og prøvde til slutt ut Mirage Nanosat (liten stue, bare så det er sagt) som bakkanaler. De er omnipolare, og gir riktignok et litt mer diffust lydbilde i de bakre kanalene enn perfekt innstilte bakhøyttalere med god avstand osv, men vi man fikk i alle fall MYE bedre romfølelse enn om bakhøyttalerne skulle stått på en mindre enn optimal plassering og "bommet" på lytterne.

Verdt et forsøk?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    -gode- stativhøyttalere + en SVS PB10 o.l. ville jo vært et ok valg for et lite rom...
    Nå er ikke akuratt SVS PB10 noe spessielt plasseringsvennlig da . Samme gjelder seff andre subwoofere ogsp.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye grubling så har jeg kanskje kommet på en lur ide, får se hvilke tilbakemeldinger som kommer...

Fant Vogel's VLB 100 høyttalerfeste og så montere bakhøyttalerne på bakveggen med disse og så vinkle de innover i stua. Står at de kan vinkles 140 grader til sidene, altså 70 grader til hver side, prøvd å regne litt på det og 80 grader hadde vel kanskje vært optimalt? Men det skal jeg vel alltids kunne ordne med en liten skrå "kloss" mellom veggen og høyttalerfestet.

Hva syns dere om tanken? Har prøvd å skissere litt igjen og nå med høyttalerplasseringer. Forslag til hvor sub'en bør stå hen?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mht høyttalerfester; skissen din er nesten helt identisk med stua til en kompis, og der har vi gjort nøyaktig det samme som du tenker på mht. bakhøyttalere. Det fungerte ganske bra, men den venstre bakhøyttaleren måtte stilles litt opp fordi mye av bassen osv. "forsvant" ut i rommet til venstre.

Etter en del "krabbing" fant vi ut at subben passet best lydmessig foran til høyre, der du har tegnet inn LCD'en din. Det er ikke sikkert det passer like bra hos deg (kommer jo an på materialer på veggene, vinduer osv), men om du får plass til den under der et sted er det antageligvis det beste stedet å ha den. Glem "bak sofaen" og sånt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært en runde rundt sammen med et par kompiser, og det ble jammen høyttalere i dag gitt. Skulle egentlig bare titte, men ble å kjøpe og spille inn i gamle leiligheten gitt...

Ble litt større høyttalere enn jeg hadde regna med, både fysisk og økonomisk... men er vel sånn det gjerne blir ;-)
    For de som er nysgjerrige så ble det følgendes:
    Focal.JMlab Cobalt 816 S
    Focal.JMlab Cobalt CC800 S
    Focal.JMlab Cobalt SR800 S
    Focal.JMlab Chorus SW700 S

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! Moro å se flere med samme frontrekke. Sammenlignet du med Chorus?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •