Hjemmekino med god stereo, drevet av VSX 1015. Høytalere? JBL pakke (E-100)?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer Sheeraph sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino med god stereo, drevet av VSX 1015. Høytalere? JBL pakke (E-100)?

Hei

Har kjøpt Pioneer VSX 1015 forsterker.
    Vurdere enten brukt DV-668 eller ny DV-585. Om noen vil gi meg andre tips, gjerne det. =) Helst stor finnish, da forsterkeren min er det. Blir å kjøre bilde på en flatskjerm, enten via hdmi eller komponent.

Mtp høytalere. Jeg var innom hifi center kjeden her i Tromsø, og fikk anbefalt et ras av forskjellige høytalere. De viste rett og slett for mange alternativer, så jeg surfet på internett og leste på forumet. Disse hørtes gøy ut:

http://www.hificenter.no/shop_item.c...=7,109&id=1256
    JBL Cinema Three høyttalerpakke
    E-100
    E-30
    EC-35
    E250P

Vil min forsterker klar å drive dette?

Hva vil jeg ha?
    Skikkelig hjemmekino lyd! Men vil ha god stereolyd også. Jeg hører mest rock, men med innslag av listepop, katie melua og fest musikk. (les donk-donk)

Rommet mitt
    Kjøper leilighet til neste år, og der blir det stående. Håper jeg får en stue på minimum 25km2. Egentlig vanskelig å si på dette tidspunktet.

Andre alternativer
    Jeg er for all del ikke låst meg på noe som helst. Håpere dere med gode kunnskaper kan hjelpe meg med eventuelle alternativer. Var feks i samtale med ELkjøp. De har PSB og Energy. Noe tips her?

Tusen takk for at du tok deg til å lese dette, og på forhånd takk for svarene!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv hatt e100 og det er en meget bra høyttaler, men med to 10 tommere i hver høyttaler kan du få litt problemer med en 1015. Den er oppgitt til 150w pr kanal i 6 Ohm, noe som vil si rundt 110-120 i 8 Ohm. Hvis du går for Northridge ville jeg satset på E90 isteden. Den er lettere å drive, og har meget gode egenskaper i musikk. Spesielt av den rockede utgaven...... HiFiCenter-kjeden selger nå ut en pakke med E100, EC35, E30 og E250P for 13995,- Dette er utrolig mye for pengene, og snakker du med dem er det nok ikke noe problem å bytte frontene til E90 isteden.
    Personlig hadde jeg aldri vurdert PSB eller Energy opp mot JBL, men det er jo en smakssak. Eneste grunnen til at jeg byttet ut mine E100 er at Studio L-serien ble sluppet....... )
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at man kan bi-ampe frontkanalene på 1015, og i et rent stereooppsett så er det ingen andre kanaler som drar strøm, så da har man mer "til overs" til fronten

Newcomer C0bra sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for den pakken som hifi-centeret har nå, med E-100.. Da har du muligheten for å hive på en effektforsterker senere å få det råere enn du ville fått med E-90..

Ellers ville jeg sett på synergyserien til klipsch eller studioserien til jbl, selv ville jeg valgt disse over E serien(men det er også bra høyttalere)..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svarene!

Cobra - Jeg skulle gjerne tatt Studio serien, men pengboka er dessverre ikke enig :-P Hva ligger den Klispch serien på? Jeg har silket litt over RF.

Wibla - Om jeg kjøper den JBL pakken, og biwire frontene. Trur du forsterkeren klarer å drive høytalerene bra da?

devilej - hva trur du mht biwire, vil det hjelpe på?

Intermediate dvdtom sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her finner du klipsch synergy; http://www.jfssoundsystems.no/

tror du kan finne et bra oppsett til en billig penge. har selv handlet der og servicen er upåklagelig.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å biwire frontene kan gi deg en noe renere bass, (litt forskjell fra høyttaler til høyttaler hvor mye dette hjelper) men det gir ikke noe mer tilgang til power fra forsterkeren. Har du derimot ubrukte kanaler (f.eks. 6 og 7) som du kan linke til frontene, så har du mulighet til biamping. Dette vil doble utgangseffekten, og det burde funke bra på E100. Sjekk hvilke muligheter du har før du handler. Det lønner seg også å låne med et par høyttalere hjem å teste dem for å se hvordan det spiller sammen.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sheeraph
    Kjøper leilighet til neste år, og der blir det stående. Håper jeg får en stue på minimum 25km2. Egentlig vanskelig å si på dette tidspunktet.
    med en stue på 25 kvadratkilometer ville jeg i det minste biampet fronthøytalerene for max effekt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Å biwire frontene kan gi deg en noe renere bass, (litt forskjell fra høyttaler til høyttaler hvor mye dette hjelper) men det gir ikke noe mer tilgang til power fra forsterkeren. Har du derimot ubrukte kanaler (f.eks. 6 og 7) som du kan linke til frontene, så har du mulighet til biamping. Dette vil doble utgangseffekten, og det burde funke bra på E100. Sjekk hvilke muligheter du har før du handler. Det lønner seg også å låne med et par høyttalere hjem å teste dem for å se hvordan det spiller sammen.
    1015 støtter bi-amping, og da vil det bli mer effekt gitt, hvertfall når han kjører i stereomodus for musikk ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bi-amping fra samme forsterker = effektøkning?

Økes effekten i fronthøyttalerne hvis man bi-amper fra samme forsterker?

I denne testen målte man VSX-1015 til å yte 130 watt i to kanaler og 95 watt i fem kanaler. Samtidig står det at de to siste kanalene kan bi-ampe frontene for å for forbedre reproduksjon av stereo, men det står ingenting om økt effekt.

Blir effektfordelingen på kanalene annerledes kanskje?

Hvor stor effekt bør man ha for å drive E100 høyttalerne egentlig? Hva med E90? Powerhandling til disse er oppgitt til hhv. 125- og 110 watt continous (500- og 440 watt peak).

Og hva skjer egentlig når en forsterker er for svak til å drive høyttalerne?

Mange spørsmål - håper på svar ;-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vel verre å få noen gode tall å gå ut i fra uten å måle den i både stereo og 7 kanalers drift. Finn de tallene, og jeg kan gi svar

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et visst antall watt ut i hver kanal på forsterkeren. Har du en 7.1 forsterker og kun bruker et 5.1 oppsett kan du på noen forsterkere linke de to ubrukte kanalene til frontene og suplere dem med wattene fra disse. Dette er bi-amping og vil drive bassen separat fra diskant/mellomtone.

Er forsterkeren for liten til å drive høyttalerene vil man få problemer med å kontrollere elementene. F.eks vil bassen fade ut når man drar på, og ha problemer med å bremse opp i tide for neste slag. Dette gir en ubehagelig lydopplevelse.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte mail til Pioneer med spørsmål angående effektforbruk per kanal i sju kanaler, men har ennå ikke fått svar.

Men sett at den yter 7*75 watt(er dette et sannsynlig estimat?).

Er regnestykket da så enkelt at frontene blir matet med 150 watt, mens de resterende tre får 75 watt hver?

Dette må vel i så fall holde i massevis for E100?

Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Du har et visst antall watt ut i hver kanal på forsterkeren. Har du en 7.1 forsterker og kun bruker et 5.1 oppsett kan du på noen forsterkere linke de to ubrukte kanalene til frontene og suplere dem med wattene fra disse. Dette er bi-amping og vil drive bassen separat fra diskant/mellomtone.
    Bassen krever vel mer effekt enn diskant/mellomtone krever, tar recieveren hensyn til dette?

Newcomer KriZ87 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den testen som det var linket til lenger oppe hadde de jo målt den til 95W i surround.. Så da må det jo bli 190W i stereo med biamping da.. Har samme Receiveren.. Kjempe forsterker.. Har effekt forsterker nå, men har hørt den uten bi amping på jmlab electra og dro det veldig greit.. Ikke maksimalt selvfølgelig..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en liten teori her:

Jeg vet at:
    - VSX-1015 har sju 150-wattsforsterkere målt i 6 ohm (pioneer.no).
    - Den yter 130 watt per kanal ved drift i to kanaler 8ohm (homecinemachoice.com).

Ut fra dette antar jeg:
    - At 150 watt i 6 ohm tilsvarer 130 i 8ohm.
    - At alle sju kanalene har en potensiell effekt på 130 watt.

Men så vet jeg at:
    - Den yter 95 watt per kanal i 5 kanaler 8 ohm (igjen ifølge HCC).

Derfor antar jeg:
    - At strømforsyninga har en begrensning på 95 x 5 watt, altså 475 watt.
    - At den da yter (475 delt på 7) 68 watt i 7 kanaler.

Har ikke helt fått klarhet i hvordan bi-amping fungerer, men antar at effekten fra to kanaler blir summen av effekten per kanal i seg selv.

Derfor antar jeg videre at ved bi-amping vil VSX-1015 yte:
    2 x 136 watt + 3 x 68 watt.

Jeg vet ikke helt hvordan en receiver er oppbygd, derfor er dette bare en teori. Er det i virkeligheten slik? Blir glad for alle svar .

PS:
    Pioneer selv oppgir "Power Consumption" til å være 430 watt, men det kan ikke stemme med 5 x 95 watt slik HCC måler den til å være. Hvorfor skulle de oppgi strømforsyningen til å være svakere enn den egentlig er?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Produsenter oppgir gjerne maks effektforbruk kunstig lavt pga. godkjenning og slikt i enkelte land, hva en strømforsyning -kan- levere (i forhold til oppgitt) er ofte en helt annen sak...

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale DV-668 som DVD spiller den har jo også HDMI :-)

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Suite 2.8, Dali suite R0.7, Dali Suite C0.8, fyll så på med en SVS PB10 om et par måneders tid og du får hjemmekinolyd som du kan bli fornøyd med. Har hørt 2.8 og den gir mye god lyd for pengene.

evt.

Focal JMlab Chorus 716S, Focal JMlab 705S, Focal JMlab CC700S + samme sub som over.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Kan anbefale DV-668 som DVD spiller den har jo også HDMI :-)
    Takk jeg vet men penger vettu.... student

Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Dali Suite 2.8, Dali suite R0.7, Dali Suite C0.8, fyll så på med en SVS PB10 om et par måneders tid og du får hjemmekinolyd som du kan bli fornøyd med. Har hørt 2.8 og den gir mye god lyd for pengene.

evt.

Focal JMlab Chorus 716S, Focal JMlab 705S, Focal JMlab CC700S + samme sub som over.
    Hvordan priser snakker vi om her?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at dere har gått over til å diskutere topic igjen, derfor flyttet jeg over spørsmålene mine angående bi-amping til en helt ny tråd:arrow:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •