Sub i taket???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 64
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub i taket???

Er det noen som har forsøkt/sett forsøk på å plassere sub i taket? Har loft over tv-stua og kunne jo vært høy WAF å få vekk sub fra gulvet... Det sies jo at det ikke har så mye å si på plassering for sub, så hvorfor da ikke i taket?

Newcomer krissen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fordi lyden går opp.. De vil sikkert bli bra vist du har skrått tak og subben er rettet mot den skrå veggen slik at bassen blir slått nedover!

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marjoh
    Det sies jo at det ikke har så mye å si på plassering for sub,
    Og de som sier det tar grundig feil. ;-)

Og når det gjelder sub i taket, det tror jeg ikke det er så mange som har prøvd og derfor heller ikke har noe erfaring med. Men det kan jo kanskje fungere helt fint, det er litt "sprøtt" da. :roll:

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Det var vanvittig kult. :grin:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marjoh
    Er det noen som har forsøkt/sett forsøk på å plassere sub i taket? Har loft over tv-stua og kunne jo vært høy WAF å få vekk sub fra gulvet... Det sies jo at det ikke har så mye å si på plassering for sub, så hvorfor da ikke i taket?
    Det viktigste er å plassere SUB nærmest mulig lytteposisjon, nettopp for å unngå at SUB-bølgene skal vandre lenger enn nødvendig. Du vil oppleve at ved nærmest mulig plassering tl lytteposisjon slipper resten av "huset" å bli forstyrret, fordi nivået kan senkes til et minimum. Det er slik at trykket reduseres med 6dB for hver dobling av avstanden til utgangspunktet for SUB.

Ideen er kul, men har du anledning til å prøve.............hvorfor ikke?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er slik at trykket reduseres med 6dB for hver dobling av avstanden til utgangspunktet for SUB.
    Øh, hva måler du den "avstanden" i da? cm? meter? kilometer? reduseres trykket med 6db for hver dobling av antall cm fra suben eller meter eller hva?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Øh, hva måler du den "avstanden" i da? cm? meter? kilometer? reduseres trykket med 6db for hver dobling av antall cm fra suben eller meter eller hva?
    trykket 1 meter fra SUB = referansenivå = 0 tap
    trykket 2 meter fra SUB = -6dB tap
    trykket 4 meter fra SUB = -12dB tap
    trykket 8 meter fra SUB = -18dB tap

Dette er bare referert fra teknisk info fra profesjonelle lydteknisk info.

I mitt rom har jeg et tap fra lytteposisjon som er på 3,8meter til ca. 10 meter på bare -3dB.

Rommet's innvirkning er nok helt avgjørende i så måte.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet spiller jo mye inn i bildet og da, f.eks. hos meg får jeg mye mere bass ved "bakveggen" en hvis jeg beveger meg en meter nærmere suben. Og alt etter plassering kan jeg få mere bass andre stedre i rommet enn akurat der suben står... også spørs det da, hvilke frekvenser som blir forsterket av rommet, og hvilke som ikke/i mindre grad blir forsterket osv.

Tror jeg ville eksperimentert littegrann selv istedet for å stole på teori.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville eksperimentert littegrann selv istedet for å stole på teori.
    Helt klart! Det er slik man oppdager at teori og praksis bare av og til samsvarer. Man finner sjeldent gode løsninger UTEN å eksperimentere, men for all del, teorien er viktig å legge til grunn så langt man finner det fornuftig.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, sant det. :wink:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil man tape 6dB, og ikke 3dB?

Jeg har lært, (og tror fortsatt) at lydtrykket vil avta med 3dB ved dobling av lytteavstand. Ser også på forumet at dobling av antall sub'er vil føre til en økning på 6dB, noe jeg lenge har vært i tvil om.

Prøvde dette i går: Skrudde volumet på den ene sub'en til 0, satte på en 50Hz tone og skrudde opp til jeg målte 80dB. Skrudde så volumet på den andre sub'en opp likt den andre, kjørte samme sporet på nytt og målte 83dB. Konklusjon: lydtrykket økte med 3dB. For meg virker dette helt logisk da en dobling av effekt er en økning på 3dB, mens en dobling av spenning tilsvarer en økning på 6dB (dvs firedobling av effekt).

Kan ta med at begge sub'ene står i lik avstand til lytteposisjon, ved siden av hver sin fronthøyttaler. Tror ikke rommet har så stor innvirkning på dette "eksperimentet".

Håper dette ikke blir oppfattet som kverulering, har umåtelig stor respekt for hr. flageborg, har lest mange av hans innlegg, og er ikke i tvil om at han vet hva han snakker om.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da er du jo faktisk i tvil da, siden du påpeker akurat dette. :wink:

Jeg og går litt i surr angående 3db, 6db, dobling og økning osv, så jeg tar egentlig alt for god fisk når det gjelder dette for tiden. Noen sier det ene andre sier det andre. :-?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    ...For meg virker dette helt logisk da en dobling av effekt er en økning på 3dB, mens en dobling av spenning tilsvarer en økning på 6dB (dvs firedobling av effekt).
    Hvis jeg ikke tar helt feil så er det nettopp dette jeg har lest meg fram til og, men som jeg påpekte er jeg ikke helt stø i dette med dB. :razz:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge de fleste lærebøker innenfor elektronikkfaget som omhandler dette er det slik at dobling av effekt tilsvarer 3dB, og en tidobling av effekt tilsvarer 10dB. Når det gjelder spenning vil en dobling av spenning gi en øknig på 6dB, og en tidobling tilsvarer 20dB.

I tillegg er P=U*U/R hvor P=effekt, U=spenning og R=resistans(kan byttes med Z=impedans i vekselstrømssammenheng som jo er det vi driver med)

Må forresten ta med at de to sub'ene i "eksperimentet" er helt like, to stk passive phobos som er drevet av hver sin kanal av en effektforsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Her var det mye bra å se... :grin:

Grunnen til at jeg kom på denne "tanken" er at vi skal pusse opp stua til sommeren og jeg sitter å prøver å tenke ut løsninger for å få lite synlige høytalere i stua. Mulig jeg skal "fore ut" veggen der jeg har TV, og har da mulighet for å få bygget inn sub der, men hvis jeg ikke gjør dette hadde jo loftet vært en mulighet...

Er det noen som har flere slike morsomme linker med spennende og litt anderledes prosjekter?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er uvesentlig hva slags måleenhet man oppgir avstanden i. Den relative endringen i lydtrykk ved en dobling av avstand til en punktkilde (som de fleste høyttalere kan betraktes som) er -6dB. Ved bruk av linjekilder synker lydtrykket -3dB for hver dobling av avstand før man er såpass langt unna at linjekilden er å betrakte som en punktkilde (dette avhenger også av hva slags frekvens man tester og lengden på linjekilden).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Det er uvesentlig hva slags måleenhet man oppgir avstanden i. Den relative endringen i lydtrykk ved en dobling av avstand til en punktkilde (som de fleste høyttalere kan betraktes som) er -6dB. Ved bruk av linjekilder synker lydtrykket -3dB for hver dobling av avstand før man er såpass langt unna at linjekilden er å betrakte som en punktkilde (dette avhenger også av hva slags frekvens man tester og lengden på linjekilden).
    Hæ, men, hvordan kan lydtrykket reduseres med 6dB uansett hvilken avstand man dobler... :-? hæ... nå er jeg fulstendig forvirret her, klarer ikke helt å skjønne dette altså, er redd jeg ser dette fra en annen "vinkel" (feil sådan) enn du/dere gjør... eneste jeg kommer fram til her nå er "...hæ?"

Er det ikke mulig å forklare dette på en annen måte, eller er dette sånn teori som man enten bare skjønner eller ikke skjønner? :?

Altså, med den teorien ser jeg for meg at trykket minker med 6dB når du øker avstanden fra 1cm til 2cm (altså dobling) fra kilden, men også hvis du øker avstanden fra 1meter til 2meter... men går det an,...? hæ skjønner ikke noe jeg... :shock:

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hæ, men, hvordan kan lydtrykket reduseres med 6dB uansett hvilken avstand man dobler... :-? hæ... nå er jeg fulstendig forvirret her, klarer ikke helt å skjønne dette altså, er redd jeg ser dette fra en annen "vinkel" (feil sådan) enn du/dere gjør... eneste jeg kommer fram til her nå er "...hæ?"

Er det ikke mulig å forklare dette på en annen måte, eller er dette sånn teori som man enten bare skjønner eller ikke skjønner? :?

Altså, med den teorien ser jeg for meg at trykket minker med 6dB når du øker avstanden fra 1cm til 2cm (altså dobling) fra kilden, men også hvis du øker avstanden fra 1meter til 2meter... men går det an,...? hæ skjønner ikke noe jeg... :shock:
    Lydtrykket reduseres med 6db for hver dobling av avstand fra referansen.. altså du måler lydtrykket fra 1 dm og måler fra dobbel avstand vil du få en reduksjon på 6db... mener at det er viktig å ta med at det er i et ekkofritt rom...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dobling per meter er helt på jordet. Det vil jo si at huset ristes i filler i den ene enden (bokstavelig talt) hvis stuen/hjemmekinoen er lang. I en hjemmekino med 5 meter lang avstand mellom sub og lyttepossisjon skal altså subwooferen økes 30 desibel i folhold til om den sto under stolen. Hallo, ta utgangspunkt i 80-90 desibel og øk med 30. :shock: :shock:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •