Sub i taket??? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 64
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av da90el
    Lydtrykket reduseres med 6db for hver dobling av avstand fra referansen.. altså du måler lydtrykket fra 1 dm og måler fra dobbel avstand vil du få en reduksjon på 6db... mener at det er viktig å ta med at det er i et ekkofritt rom...
    Da sitter jeg fortsatt igjen med det inntrykket at det ikke spiller noen rolle hvilken avstand man dobler, men lydtrykket uansett minker med 6dB uansett om det er snakk om dobling i fra noen cm i fra, eller dm eller meter, hvorfor dm i ditt eksempel,..?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    En dobling per meter er helt på jordet. Det vil jo si at huset ristes i filler i den ene enden (bokstavelig talt) hvis stuen/hjemmekinoen er lang. I en hjemmekino med 5 meter lang avstand mellom sub og lyttepossisjon skal altså subwooferen økes 30 desibel i folhold til om den sto under stolen. Hallo, ta utgangspunkt i 80-90 desibel og øk med 30. :shock: :shock:
    Nei, trykket MINKER med avstanden... var det ikke det da :shock: hvis ike melder jeg meg ut av diskusjonen og inn på ett eller annet hjem....

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Er det ikke mulig å forklare dette på en annen måte, eller er dette sånn teori som man enten bare skjønner eller ikke skjønner? :?

Altså, med den teorien ser jeg for meg at trykket minker med 6dB når du øker avstanden fra 1cm til 2cm (altså dobling) fra kilden, men også hvis du øker avstanden fra 1meter til 2meter... men går det an,...? hæ skjønner ikke noe jeg... :shock:
    Det er egentlig veldig enkelt Hvis du først måler lydtrykket 1cm fra subwooferen og deretter 2cm fra subwooferen vil du se at den første målingen ligger 6dB over den andre. Måler du lydtrykket 2m unna subben og deretter 4m unna vil du se at målingen på 4m ligger 6dB under målingen på 2m. Noe a'la hvordan en oktav opp/ned er en dobling/halvering av frekvensen, uansett hvilken frekvens du startet på.

Dette tar selvfølgelig ikke hensyn til utfasinger knyttet til rom-akustikken, men er riktig for ekkofrie rom som da90el påpeker.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer denne endringen på 6dB, som tilsvarer at man sitter igjen med en fjerdedel av effekten, av at 4 er 2*2? Virker egentlig som en logisk forklaring. Er det noen som har forsøkt dette i praksis? Vil være vanskelig å gjøre dette uten spesialrom, evt å gjøre det ute i friluft. Hm... endelig er planene for sommeren klare, ghettoblaster og Radioshack på stranda.

Bortsett fra det er nok ikke denne diskusjonen lengre nyttig for ham som startet tråden, mye min feil, men har tenkt litt på dette.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Det er egentlig veldig enkelt Hvis du først måler lydtrykket 1cm fra subwooferen og deretter 2cm fra subwooferen vil du se at den første målingen ligger 6dB over den andre. Måler du lydtrykket 2m unna subben og deretter 4m unna vil du se at målingen på 4m ligger 6dB under målingen på 2m. Noe a'la hvordan en oktav opp/ned er en dobling/halvering av frekvensen, uansett hvilken frekvens du startet på.

Dette tar selvfølgelig ikke hensyn til utfasinger knyttet til rom-akustikken, men er riktig for ekkofrie rom som da90el påpeker.
    Ja, da var det sånn jeg forsto det da. Problemet er bare at jeg ikke forstår det, hvordan kan det stemme når bla bla bla.. mens jeg skrev gikk det opp ett lys, jeg forstår :wink: ..puh.

Tenker litt for komplisert (les:feil) av og til.

Edit: Eller kanskje ikke... :?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det har du rett i

Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Bortsett fra det er nok ikke denne diskusjonen lengre nyttig for ham som startet tråden, mye min feil, men har tenkt litt på dette.
    Det har du rett i :lol: Jeg har falt av lasset for lenge siden

Det viktigste for meg er om dette er en løsning som fungerer... Det ser ut som det ikke er det lureste å gjøre. Tror kanskje en bedre løsning å få byggd det inn i frontveggen kanskje...

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det her høres bare tåpelig ut i mine ører... dB er da en konstant, det jeg mener er at om det er 96 db 2 cm borte fra en sub, da er det altså 90 dB 4cm fra subben. Vil det si at det ikke er lyd noen meter borte fra suben!! Dette funker bare ikke... Man MÅ ha en fast måleenhet dersom denne teorien skal funke.. Altså enten meter eller kilometer (eller hva det nå som er riktig i denne teorien)..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pug-Nose
    Det her høres bare tåpelig ut i mine ører... dB er da en konstant, det jeg mener er at om det er 96 db 2 cm borte fra en sub, da er det altså 90 dB 4cm fra subben. Vil det si at det ikke er lyd noen meter borte fra suben!! Dette funker bare ikke... Man MÅ ha en fast måleenhet dersom denne teorien skal funke.. Altså enten meter eller kilometer (eller hva det nå som er riktig i denne teorien)..
    Ja det var det da som skurra litt... :neutral: f*** kanskje jeg ikke skjønte teorien alikevell... omg!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke være noen fast enhet. En dobling er en dobling uansett utgangspunkt. Dvs. er utgangspunktet 2m fra kilden blir en dobling 4m, sitter du i utgangspunktet 2,7m fra blir en dobling 5,4m osv. I teorien skal man da ha et lydtrykk som er 6dB lavere enn det man hadde i utgangspunktet. Om dette var 96dB eller 75dB spiller ingen rolle. Det har sammenheng med måten man regner dB på.

Når Pug-nose regner med 2-4cm som er nær kilden vil trykket reduseres med 3 dB, iføle et innlegg lengre opp på siden her.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi tar utgangspunkt i at det er 96dB lydtrykk 2cm fra subben vil det være
    rundt 54dB 2,5m unna subben. Dette er ikke akkurat noe helsefarlig lydtrykk, men det er fremdeles lyd.

Når det gjelder å måle lydtrykket fra en sub på avstander målt i kilometer stiller jeg meg litt spørrende til hvor stor hjemmekinoen din er

96dB målt 2cm fra et høyttalerelement er forøvrig ganske lite når man tenker på at de fleste høyttaleres følsomhet oppgis på 1m avstand.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi tar utgangspunkt i at det er 96dB lydtrykk 2cm fra subben vil det være
    rundt 54dB 2,5m unna subben. Dette er ikke akkurat noe helsefarlig lydtrykk, men det er fremdeles lyd.

Når det gjelder å måle lydtrykket fra en sub på avstander målt i kilometer stiller jeg meg litt spørrende til hvor stor hjemmekinoen din er

96dB målt 2cm fra et høyttalerelement er forøvrig ganske lite når man tenker på at de fleste høyttaleres følsomhet oppgis på 1m avstand.
    Alt det høres jo vell og bra ut, men da burde man vel merke ganske store forskjeller på det å sitte en halvmeter ifra høytaleren og å sitte 3-4meter i fra? Synes ikke forskjellen er så stor, tenker: halvmeter til 1 meter -6dB, 1 meter til 2 meter -6 dB, 2 meter til 4 meter -6, tilsammen -18 dB, burde vel utgjøre ganske mye lyd eller? Eller er det her rommet kommer inn i bildet slik at lyd reduksjonen ikke blir så stor? For en lyd reduksjon på 18 dB burde vel være veldig hørbar?

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er mulig du har rett... Er vel bare å ta fram måleapparatet å finne ut... Går sikkert ann å lage noen kurver på dette også..
    Grunnen til at det skurrer i hodet mitt er fordi jeg synes dB forsvinner utrolig fort dersom du beveger deg litt fra høyttaleren, men som sagt det kan jo ha med hvordan dB blir målt (er det logaritmisk??)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å prøve å holde tråden sånn passelig på sporet vil jeg si til trådstarter at hvis det er muligheter, prøv! IB-montering av subber gir en god del fordeler, sammen med noen ulemper.

Så langt har jeg fått for meg disse fordelene med IB:
    - Ingen synlig sub som tar opp plass i rommet, man kan fint ha 8x18" uten at det blir trangt i rommet
    - Ekstra følsomhet på grunn av at subwooferen har full støtte av "bakveggen"
    - Lettere å drive på grunn av mindre mottrykk fra kabinettet, dette kan også gjøre subbene mer egnet til musikk

Ulemper med IB:
    - Man må passe på hvor kaldt bakrommet blir (f.eks loftet), en kald høyttaler spiller dårligere
    - Mindre mottrykk betyr at det er lettere å bunne elementene (løses ved å bruke flere elementer)
    - Må planlegges godt på forhånd før man begynner, da det kan være vanskelig å justere plasseringen av subben senere

Slik jeg ser det oppveier fordelene ulempene - så hvis du har muligheten - go for it!

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    En dobling per meter er helt på jordet. Det vil jo si at huset ristes i filler i den ene enden (bokstavelig talt) hvis stuen/hjemmekinoen er lang. I en hjemmekino med 5 meter lang avstand mellom sub og lyttepossisjon skal altså subwooferen økes 30 desibel i folhold til om den sto under stolen. Hallo, ta utgangspunkt i 80-90 desibel og øk med 30. :shock: :shock:
    eeh.. åssn får du til ei dobbling?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt det høres jo vell og bra ut, men da burde man vel merke ganske store forskjeller på det å sitte en halvmeter ifra høytaleren og å sitte 3-4meter i fra? Synes ikke forskjellen er så stor, tenker: halvmeter til 1 meter -6dB, 1 meter til 2 meter -6 dB, 2 meter til 4 meter -6, tilsammen -18 dB, burde vel utgjøre ganske mye lyd eller? Eller er det her rommet kommer inn i bildet slik at lyd reduksjonen ikke blir så stor? For en lyd reduksjon på 18 dB burde vel være veldig hørbar?
    Husk at øret er mye mindre følsomt i bassområdet kontra mellomtoneområdet! Se forøvrig vedlegget som jeg elegant har lånt fra Troels Gravesens nettsider

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da sitter jeg fortsatt igjen med det inntrykket at det ikke spiller noen rolle hvilken avstand man dobler, men lydtrykket uansett minker med 6dB uansett om det er snakk om dobling i fra noen cm i fra, eller dm eller meter, hvorfor dm i ditt eksempel,..?
    første å beste man tenkte på:P
    men tror det bare gjelder meter..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er mulig du har rett... Er vel bare å ta fram måleapparatet å finne ut... Går sikkert ann å lage noen kurver på dette også..
    Grunnen til at det skurrer i hodet mitt er fordi jeg synes dB forsvinner utrolig fort dersom du beveger deg litt fra høyttaleren, men som sagt det kan jo ha med hvordan dB blir målt (er det logaritmisk??)
    dB blir "målt" logaritmisk. dB er egentlig bare et forholdstall som viser forholdet mellom to størrelser, istedet for f.eks. antall ganger. At denne måten å regne på faller godt sammen med vårt øres oppfatning av lyd er nok ikke helt tilfeldig.

Når det gjelder målinger inne i din hjemmekino, vil nok lyden være tilnærmet lik nesten overalt bortsett fra et par plasser, og sannsynligvis i hjørnene.

Det er jo dette romkorrigering osv. skal forandre på.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da90el
    første å beste man tenkte på:P
    men tror det bare gjelder meter..
    Nei det gjelder generelt - uavhengig av hva slags måleenhet man bruker. En dobling av avstand er en dobling av avstand - basta!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at øret er mye mindre følsomt i bassområdet kontra mellomtoneområdet! Se forøvrig vedlegget som jeg elegant har lånt fra Troels Gravesens nettsider
    Jo, men gjelder ikke denne regelen for hele frekvensområdet? eller er det kun "bassen", i såfall hvilken del av frekvensområdet gjelder regelen?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men gjelder ikke denne regelen for hele frekvensområdet? eller er det kun "bassen", i såfall hvilken del av frekvensområdet gjelder regelen?
    Matematikken og målingene gjelder for hele frekvensområdet, men det er ikke dermed sagt at det vi måler er det samme som det vi hører. Ble du mindre forvirra nå ?

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •