hjelp til plassering av center og bakhøytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hjelp til plassering av center og bakhøytalere

Trenger noen tips til plassering av bakhøytalere og center. Det eg syter mest med er plassering av senteren, hvor kan jeg sette denne , mens samtidig beholde tv en der den står?

Har gjort noen endringer på rommet etter bildene er tatt. PC nr 2 den uten flatskjerm er nå flyttet til annet rom, for å kunne få sofa lenger bak.
    Tv er også flyttet til midten av lærete.

Kommentar til plassering av bakhøytalere. Lurer på og ta bort bøker i reol og sette den ene inn i det ene hjørnet?

Vurderer og lage en hylle inne i den andre kroken til å sette den andre høytaleren på.

KOmmentar til center: Vil egentlig ha tv der det står, men får da problem med hvor center skal ligge? Ligger den oppå selve tv en vil dette dekke læret \platen.

Plassering av noen små jamo sat170 får å få 7,1 har dette noe for seg? Lurer evnt og sette disse på veggen paralelet med sofaen, for så la dem peke mot ørene. Eller bør en evnt kjøre alle 4 høytalere bak?

Håper noen har noen tips da jeg skal til bergen og hente
    B&W 603 s3 front
    B&W 602 s3 bak
    B&W 600 center
    i morgen

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakhøyttalerene får vel plass oppe ved taket... Bakhøyttalere skal gi best effekt dersom de er plassert over ørehøyde..

Senteren kan du kanskje droppe, mange synes man får best resultat av å kjøre såkalt phantomsenter....

Enda et forslag er å kjøre en 5.1 med phantom senter i front... Da skal surroundhøyttalerne være i takhøyde rett til høyre og venstre for deg når du sitter i sofaen.. Du kan nå plassere senteren oppå bokhylla bak, så tar denne av seg surround back effektene... Dette blir tilnærmet likt 7.1... Jamoene kan du bruke til noe annet (da slipper du "problemer" med ulik klangkarakter pga blanding av merke/serie)...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan alltids plassere centeren under tven, men da bør den vinkles litt oppover mot der du sitter. Det vil fungere det, men ikke optimalt. Jeg kan ikke se noen annen løsning hvis tv og lerret skal stå der de står..
    Bakhøyttalerne kan fint plasseres der du markerte på bildet.
    Se på mine bakhøyttalere under min hjemmekino:
    På en hylle i et hjørne. Den andre på kjøkkenbenken mellom veggen og pipa.
    Men det trenger ikke bety så mye for lyden. Det er iallfall knall hjemme hos meg!

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optimale ville vel vert dersom jeg fjerna tv og bare hadde center på benken rekner jeg med?

Newcomer Infocus sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ka med å kjøpe ny/ annen hylle med plass for center også ?flytte dvd spiller en annen plass?

bygge om hylla med fjerne skuffa og eller noe sånt? :???:

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp ingen dum ide det i grunn. Blir det for lavt for center eller blir det passe høyde? Noen flere innspil på bruk av jamoene , og plassering av bakhøytalere.

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Center er vel best rett under tv. Kan ikke gå enda lavere da. Jeg synes jeg får best utbytte om den også står over hodehøyde.... visst du tar en titt på hvordan jeg har gjort det, http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/kjeksen , så er det min favoritt. Vet ikke om jeg direkte har rett, men lyden min ble bedre av å gjøre det slik jeg har gjort med stål vaiere osv..men det tok litt tid da:P hehe... men er ikke helt ferdig med det heller. Lykke til ihvertfall med plasseringer osv! Bakhøytalerne dine kan du altids plassere på veggen. Det tar en liten stund og skjære til en firkanta plate med litt hold under og henge de opp på veggen. Eller lage/kjøpe hjørnehylle eller noe. Visst rommet ditt er langt og smalt kan du mekke noe som gjør at bakhøytalerne dine står på hver sin side av veggen rett bak sofaen din. De må ikke være langt bak sofaen, det er bare og vinkle de nedover mot sofaen. Du ordner det, sikt alt dit DU sitter..så hører du deg bare fram. Men anbefaler senteren i hodehøyde eller høyere.. :wink:

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et nytt dilemma har oppstått med bakhøytalerene. Den ene hyllen i reolen som jeg hadde tenkt å ta bort er en bærende hylle. Så lurer på, dersom jeg sette høytaler oppå toppen på reol og i tilsvarende høyde på andre siden? Eller vil dette bli for høyt?
    Kan lage et kompromiss om at bakhøytaler ligger inne i hyllen i reolen , dersom krysset er. Har det noe å si om den ligger eller står?

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev tidligere er det ikke stort problem å ha bakhøyttalere høyt.. Så jeg tror dette funker fint...
    Jeg har hørt at noen høyttalerprodusenter bestemmer en viss spredning på lyden, så det blir nok best å ha bakhøyttalerene stående, dersom det er slik de egentlig skal stå...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •