Pene vegghøyttalere med god lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pene vegghøyttalere med god lyd?

Er i ferd med å bygge meg hus, og det blir penger igjen på budsjettet til skikkelige investeringer i både lyd og bilde (for første gang siden jeg gikk amok på HIFI-klubben i Tromsø som fersk sersjant i -93..)

Det er allerede lagt et par hundre meter trekkrør i huset.

Nå lurer jeg på høyttalere til kjøkken/spisestue og er svært takknemlig for tips og innspill.

Her skal jeg ha gode musikkhøyttalere montert på vegg, og de må selvsagt være pene og ikke for dominerende (gjett hvem som har styringsrett her....)

Jeg har opplegg for sub i samme rom, og en GALE 3090 (overskudd fra den kommende hjemmekinooppgraderingen) vil ta seg av de dypeste frekvensene.

Jeg ønsker et varmt, detaljert lydbilde, musikksjanger er rock og akustisk.
    Max-pris på høyttalerparet er 7000,- (Absolutt!)

Forsterker er ikke bestemt ennå - spør om råd i annen tråd her, men prisklasse ca 5000,-, må ha mulighet til å kjøre 2 høyttalerpar, denne skal stå på stua og gi lyd til både kjøkkenhøyttalerne og flatskjermskomplementene på stua.

De eneste høyttalerne jeg har hørt på til nå (og likte lyden på) er disse:

http://www.hificenter.no/shop_item.c...,22,70&id=1221

I tillegg er dette alternativ som jeg har blitt tipset om:

http://www.hifiklubben.com/no/produk...re.htm?id=5225

Har noen andre forslag som gir meg bra lyd uten å ruve for mye eller sprenge budsjettet, mottas det med stor takk!

Newcomer manfred sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søk på KEF KHT 6000. Har ikke hørt disse selv, men skal være meget god lyd i de!

Alternativt er det jo VM1 serien som hifiklubben har, eller Audio Pro Cinema Precision 09 som jeg selv bruker, men disse koster ca 4000 paret og er godt fornøyd med disse

Kommer med sorte og grå trekk : http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=11621

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du hvem som forhandler KEF i Norge?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustikk AS er importør av KEF.

Men, hva med innebygde høyttalere i veggen?
    Du får dem i prisklasse fra 2000 og opp til masse penger.

Noe slikt kanskje?

Disse er noen små fra Triad. Norsk importør er www.ncms.no Hyggelige folk med kontor på Høvik i Bærum.

Ellers lager B&W inwallhøyttalere, samt masse andre. For eks. Kef og Russound.

Sonus Faber har noen lekre OnWall høyttalere til 7000 kroner.

Finnes i hvit, eller svart. Høy WAF. importør er www.mono.no

Newcomer mrba sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med innfellbare høyttalere siden du allerede har trekt rør i veggen. Disse kan du male fronten på i veggens farge. Jeg kjøpte 3 stk PSB CW383 for 9000,- (det blir vel ca 6000,- for paret).

Se hjemmekinoen min for bilder.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innbygging er vurdert men (desverre?) forkastet. Gir litt lite handlefrihet for fremtiden, i tillegg til at tiden selvsagt ikke strakk til, snekkerne var meget ivrige på gips-skruinga...
    Har noen hørt disse KEF-høyttalerne (KEF KHT 6000)? Må innrømme at disse så svært så fristende ut. Skjønner at det er Expert som er hovedforhandler, men dårlig med lyttemuligheter der i gården.

Går det an å si noe om KEF-lyden generelt? Mine erfaringer på høyttalerlyd er begrenset til HFK-ting som B&W, Gale og Dali.
    Gir KEF meg varm og detaljert lyd?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvor "feinschmecker" du er, men både jeg og kona jeg er i alle fall meget fornøyd med Dali Trio... både lydmessig og utseendemessig. Men det er vel smak og behag som alt annet. Mht veggmontering og diskrét utseende treffer de i alle fall blink

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i samme situasjon som deg, og mitt valg står nå mellom disse :

Focal SibXL ca 5000 per par
    Audio Pro Cinema Precision PM-09S ca 4000 per par
    B&W VM1 - ca 3500 per par
    Klipsch Synergy SLX - ca 6000 per par
    Ellers er vel Talent et greit alternativ (men det visste du jo...)

Er selv i samme situasjon som deg, men har ikke trukket kabler i vegg ennå. Hvordan har du klargjort for sub? Hva slags kabel har du trukket, og hva slags vegguttak bruker du til denne subben?

Lykke til med valget!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har rett og slett trukket det samme som til høyttalerne, 2,5mm Clas Ohlsson, for å sjekke at rørene er greie å trekke i. Hva det blir til slutt er jeg mottakelig for innspill på! Tror kanskje den blir for tykk for 3,5mm pluggen?
    Kan hende kabelen kun føres ut i hull i dekselet utenpå elboksene.

Har brukt vanlige 16mm trekkerør fra Biltema (BILLIG!, men litt sprøe ift proff-rør) som avsluttes i begge ender i vanlig elboks som nå lyser med sitt røde plastlokk ut av gipsveggen. En blikkenslager skal lage 9x9cm metallic-deksel som jeg hvertfall skal bruke på de rene høyttaleruttakene som blir synlige (bananer), avhengig av høyttalervalg vil noen kanskje ligge helt åpne bak høyttalerne om de dekker godt.

Er du tidlig i prosessen kan du jo vurdere platemate'ene fra russound (ncms.no), bestill i så fall wallbox til å terminere i, da de vanlige 75mm elboksene er bredere enn dekselene og det vil IKKE bli pent. Jeg synes dog dette er en litt dyr løsning.

Er fortsatt i tenkeboksen på hvordan denne problematikken skal løses i kinorommet når det gjelder kabelføringer i tak til projektor. Er meget takknemlig for innspill her. Eneste jeg har sett for meg sålangt er legge opp et par 50mm rør til en blikkboks a la det som takspoter bruker, for så å dekke dette med et pent lokk med en slisse for å dra ut kontaktene i. Har ikke funnet noen gode eksempler på dette ennå, dog har jeg en måned til i tenkeboksen på disse, skal snekre MDF-tak og vegger selv i det rommet.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skaffet meg vegghengte høyttalere til plasmaen for et år siden. Vurderte da flere merker opp mot hverandre, men kom frem til at JMLab SibXL ga bedre lyd for en mindre penge enn det B&W kunne stille opp med. Valget falt derfor på disse og er meget fornøyd
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •