Denon avr1905 og qln 603mk2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Denon avr1905 og qln 603mk2

Sitter og ser i den nye hificenteravisen som akkurat droppet ned i posten min, og så at de selger qln 603mk2 til 3995.-(2000.- avslag) og proson r62mk2 til 2395.-(1600.- avslag). Er i markedet for å kjøpe fronthøyttalere til hjemmekinoen og vil ha noe som har fin og detaljert lyd, men samtidig bra bass (mao. fin bass som går forholdsvis dypt) har et budsjett på maks 4000.-(egentlig 3500.- men...) har også vurdert jamo e680 til 3500.- (skal også bruke høyttalerne til musikk av diverse slag: alt fra klassisk til dance etc. men det er ikke dette som prioriteres)
    Synes egentlig at prosonhøyttalerne er ganske stygg, men til 2400 kunne jeg kjøpt 2 sett og hatt like bakhøyttalere også! )

1. Hvilke av disse spiller finest?

2. Er qln 603 mye bedre enn proson r62 eller bare litt? (ser at proson mk fikk skryt i lyd og bilde eller audiophile for detaljert og fin lyd)

3. Vil forsterkeren min klare å drive qln? (ser qln er 4ohm, proson 4-8 og jamo 6. Antar da at jamoen er snillere mot forsterkeren)

Denonen gir 7X80W (8ohm)på papiret så i realiteten blir vel det 7X30-50W...
    er kanskje i minste laget for qln? eller....?
    sensitivitet: qln og proson 92db, jamo 90db.

ser i instruksjonen til forsterkeren: "....speakers with an impedance of 6-16ohms can be connected for use as front speakers" men litt senere står det: "...The protector circuit may be activated if the set is played for long periods of time at high volumes when speakers with an impedance lower than the specified impedance(f.eks. speakers with an impedance lower than 4ohms are connected) litt selvmotsigende, men da burde den takle 4ohms høyttalere men ikke hvis de går mye under det... men jeg er kanskje på tryggere grunn hvis jeg velger jamoene da de har en teoretisk rating på 6ohm....?

hva syns dere?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv syns jeg QLN 604 Mk2 har vesentlig bedre diskant/mellomtone enn Proson Reality 63 Mk2. De mindre modellene av samme merke har lik diskant og mellomtone, men et basselement mindre, så jeg gjetter på at det blir samme greia.

Gå for QLN du. Hvis du ikke skal spille avsindig høyt fungerer sikkert receiveren din tilfredsstillende. Denon'en gir vel nærmere 7*120W i 4 Ohm om jeg ikke tar feil.

Uansett bør du jo ta turen til nærmeste HFCK og sjekke ut forskjellene selv.

Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde faktisk tenkt meg en tur på lørdag(jippii) og teste litt. Kommer ikke til å spille blåse-ut-ørene-høyt nei, bare sånn at jeg får skikkelig kinostemning på ca. 20 kvadrat uten noe spesielt bra sub. (suben kommer senere...) har klart meg greit med 2xpioneer 6 1/2 fra midten av 90-tallet + diverse andre høyttalere fra ymse anlegg, men nå vil jeg ha noe som matcher bedre og gidder ikke kjøpe noe dritt.

Tar gjerne imot andre synspunkter også.. Vil gjerne vite om andre er enig eller uenig...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett litt nærmere på forsterkeren din. Den skal levere 80W i 8 Ohm og 115W i 6 Ohm. 4 Ohm er ikke oppgitt, men jeg tipper den leverer nesten 150W i 4 Ohm. Tror ikke QLN 603 Mk2 har en så krevende impedansekurve at det blir noe problem, men du kan jo høre nærmere på HFCK.

EDIT:
    http://www.qln.se/index2.php3?page=s...bmenu=speakers
    http://www.denon.co.uk/site/datadir/...d_AVR-1905.pdf

Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    snakket med dem og de hadde ikke qln inne. dessuten er den kun i sølv . Han i butikken mente at prosonene var mer oppløst i lyden, men det kan han jo ha sagt fordi de vil bli kvitt dem... Har lest på forumet her at enkelte mener prosonene er innesluttet i mellomtone/diskant og det vil jeg si er stikk motsatt av det han sa og det lyd/bilde el.l. sa... men ikke vet jeg.. har ikke hørt de enda da..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var veldig ivrig på å handle Proson Reality 63Mk2 i våres. Etter at jeg hørte dem mot System Audio SA1550 og QLN 604 Mk2 var jeg ikke i tvil om at SA var best. QLN var en klar nummer 2 fordi den etter min mening hadde bedre diskant/mellomtone.

Proson har en sterk bass, og har nok først og fremst sine kvaliteter i hjemmekino. Den imponerte i noen spennende actionscener, men skuffet litt til musikk. Synes diskanten og mellomtonene liksom var "pakket inn i en ullsokk", men det er jo urettferdig å sammenligne den med SA1550 da.

Du bør høre disse både på musikk og til film. Velg deg ut noen låter hvor du selv kan vurdere diskant, mellomtone, mellombass og dypbass. Er den bra nok for deg er høyttaleren utvilsomt mye for pengene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •