Thermosikring i Cerwin Vega..!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Thermosikring i Cerwin Vega..!?

Nå er jeg mektig lei av den Thermosikringa i mine Cerwin Vega Clsc 215 høytalere...
    jeg føler den kopler inn lenge før diskanten ikke klarer mer., bare lurer på hvor i høytaleren den ligger.. ? noen som vet det

takker for svar..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva bruker du som forsterker på disse?

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Espen: Det er nok pga du bare gir dem 1 stl NAD 218. Dette er for lite til clsc-215. Dem er veldig tungdrevne til å være CV og krever MYE effekt. Mine thermosikringer går nesten aldri å det er pga jeg har masse nok krefter til å holde kontroll på diskanten:-)

Hvis du kobler av thermosikringa (hvis det går da:S) så kan jeg love deg at da blir dem ganske fort sprengt...

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har heller ikke noe serlig problemer med denne, skjeldent at den går. Har bare skjedd noen få ganger, og ikke tro at jeg ikke spiller høyt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

vet jeg har for liten forsterker, men det er bare på den ene høytaleren at den kopler inn nesten med engang..

uansett om jeg kjører 370 eller 218 brokopla på den ene høytaleren så kopler den inn like fort... vil bare få reve den ut =))

hvis den isåfall ryker da så er d bare å gå ned på hifi klubben å hente ny med idiot forsikringa mi )

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs om du kan si: "Jeg var så uheldig at jeg skrudde ifra hverandre høytaleren og tok ut skringen til diskanten"."Og plutselig røk diskanten!" :grin:

Men det høres jo rart ut at den går så fort. Du kan jo høre om du kan få en ny sikring?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Tror det er lurt i en tåd som dette å minne om andre uerstattelige enheter som fort kan bli skadelidende, og som hverken har smeltesikkring eller termo sikkringer, men som mer eller mindre er påvirket av "wet ware" eller firmware som sitter i styrings systemet og som til en viss grad kan forebygge skader. Det er selfølgelig også forskjeller på hvor godt hardwaren man er utsyrt med er i utgangspunktet.;-) Problemet med den siste delen, ar at man ikke vet dette før man har gjennomgått en mer eller mindre destruktiv test som kan få målbare effekter ganske raskt, eller vil kunne komme frem etter en del år.
    Pass på hørselen, det er mulig du kan få brukt for den sener også, f.eks en gang du får råd til et endå bedre musikk anlegg enn du har nå.....;-) )

Når det gjelder termo sikkringen i en CV høytaler, så skal vel bare gi en litt mindre sansynlighet for at man overbelaster diskanten, men kobbler en frisk termo sikkring diskanten ut hele tiden, synes jeg det vitner om feil på forsterkeren, eller at man kjører forsterkeren med for mye forvrengning eller rett og slett spiller og tilfører for mye effekt til høytaleren i dette frekvens område og man liker å spille for høyt.

Hadde et par AT100 en gang som termosikkringa i den ene høytaleren en dag ikke virket som den skulle, og det ble av og på diskant som følge av dårlig kontak. Diganosen etter litt feilsøkning ble at det var termosikkringen som var sysnderen. Loddet da på en liten jumpeledning forbi denne (bypass operasjon), og hadde aldri noe problemer etter dette. Termo sikkringa på AT100 så ut som en liten firkantet plastboks med en kontakt i beggeender som i sin tur var kobblet i serie med diskant siganelt på delefilteret.

En termo sikkring består av en Bi metall fjær som bøyer seg ut og dermed kobbler ut ved en viss oppvarming. Oppvarmingen og energien i musikk signalet gjør dette mer eller mindre nøyaktig og man gjør derfor klokt i ikke å stole for mye på denne utkobblingen, fordi den har ofte en treghet med å løse ut, og man vil ha litt forskjeller i energien som har vært tilført i perioden før den overbelastende watt styrken kommer, og det er ikke alltid at talespolen i diskanten "opplever" denne opvarmingen på samme måte, og takker for seg før tremo sikkringen kobbler ut.

Tar man stadig knekken på diskanter eller er plaget med at termosikkringene i begge kanaler kobbler ut, bytt til andre type forsterker og/eller høytalere først som sist, ellers vil man stadig ha dette problemet.

Har man en termo sikkring som svikter og kobbler ut, ved alle nivåer, foreta gjerne en "bypass operasjon" på eget ansvar og merk deg av et lydtrykks nivå som du ikke bør spille over eventuellt merk deg hvis den fiske høytaleren kobbler ut diskanten med termosikkringen og unngå å spille så høyt fremover.

Tar du knekken på en diskant etter bortkobbling av termosikkringen, er det opp til deg om du nermest vil "svindle" til deg en ny diskant på ekstra forsikkringen, men der får man vel gå i seg selv og finne ut hvilke verdier man setter høyest for seg selv.....

Ellers etter som jeg kjenne diverse CV høytalere så mener jeg det egentlig problemet hvis man stadig tar knekken på komponente ,ligger en helt annen plass enn i forsterkeren eller høytalerene. Men det er det kanskje ikke så lurt å utype nermer her.....;-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenwangj
    vet jeg har for liten forsterker, men det er bare på den ene høytaleren at den kopler inn nesten med engang..

uansett om jeg kjører 370 eller 218 brokopla på den ene høytaleren så kopler den inn like fort... vil bare få reve den ut =))

hvis den isåfall ryker da så er d bare å gå ned på hifi klubben å hente ny med idiot forsikringa mi )
    Uansett, er overbevist at med en større forsterker hjelper det masse. Syntes du skal prøve ihvertfall

Er jo kjipt å bytte diskant da hver gang du spiller høyt da:P Må også spilles inn..

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ellers etter som jeg kjenne diverse CV høytalere så mener jeg det egentlig problemet hvis man stadig tar knekken på komponente ,ligger en helt annen plass enn i forsterkeren eller høytalerene. Men det er det kanskje ikke så lurt å utype nermer her.....;-)
    hehehe

Jeg skjønner ikke hvordan dere får diskanten i 215 til å slå ut... :-P jeg tør ikke spille så høyt jeg her jeg har høytalerne nå... jeg spiller ikke høyere enn jeg tillater meg selv, men det er satans høyt! Jeg booster heller de nedre frekvensene jeg, diskant/mellomtone er det nok av

Active Bass Booster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

215

jeg har fått diskanten i mine vs12 til å slå seg a med 100w rms.. og ene¨diskanten på 215 med 250w rms.. sprengte også hovedsikringen på 215 .. anbefaler 10A (går sikkert med 8A også) 5a som står i er rett og slett for liten.. 4mm kabler eller større er også nice.. Jeg tipper det er for liten forsterker som gjør det...
    Samsung 63" Nad 272,B&W 683s2,686s2,htm61s2,asw610.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor skjer ikke dette med meg og CV-Gunnar? Vi spiller nok like høyt. Jeg hadde mine høyttalere på en fest for litt siden, da spilte de på full guffe hele natten, sikringen til diskantene gikk en gang men da stod klippingen på forsterkeren i taket. Jeg skrudde litt ned på forsterkeren, og full guffe på forforsterkeren, det spilte nesten like høyt, og problemet kom aldri igjen!!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "hovedsikringen" gikk jo på mine 215 med en gang, satt i 10A jeg.. skal med sikring da

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hovedsikringene har kun gått en gang hos meg, det var med min tidligere forsterker. Det var på et nach kl 5 om morgnen som utviklet seg til å bli et vorse, for da skulle vi tilbake til en fest igjen, Med vinduer åpne og høyttalerne ut av dem, og scooter på full guffe, klippet forterkeren uten at jeg tenkte eller brydde meg noe serlig da.. Dagen etter skjønte jeg at noe hadde skjedd for det kom lite lyd. Da hadde jeg hatt høyttalerne i et halvt år og sikringen hadde aldri gått så det tok litt tid før jeg virkelig skjønte hva som egentlig var galt. siden har den aldri røket.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bass Booster
    jeg har fått diskanten i mine vs12 til å slå seg a med 100w rms.. og ene¨diskanten på 215 med 250w rms.. sprengte også hovedsikringen på 215 .. anbefaler 10A (går sikkert med 8A også) 5a som står i er rett og slett for liten.. 4mm kabler eller større er også nice.. Jeg tipper det er for liten forsterker som gjør det...
    Ok så du anbefaler at man stoler på en dobbelt så kraftig sikkring, og heller overbelaster og ødelegger høytaler elementer enn at man skifter en smelte sikkring. :roll:

Det er ofte en grunn til at man har en gitt verdi på en sikkring, og det er i dette tilfelle for å beskytte høytaler komponentene fra å bli overbelastet ved uvettig bruk. En Slik dobbling av ampere styrken for sikkringen vil i alle fall ikke jeg anbefale, da er det like greit å skippe hele sikkringen å kjøre en "hot-rod" løsning, og bruke ørene og hue når det spilles, og ikke lure seg selv med å stole på en sikkring som ikke beskytter. Det er i alle fall min mening.

Andre seriøse høytaler byggere som f.eks Dali, har for de ganske dyre meter lange båndiskantene sine anbefalt i brukermanualen, at man lar original sikkringen stå i til man har gjort seg kjennt med høytaleren og testet utstyret en stund, for så å se om man er oppe i ødeleggend nivåer osv. Når man så har gjort seg kjent med hvor høyt man kan drive høytaleren uten at sikkringen ryker, kan man bytte ut sikkringen med en tykkere kobberleder/spiker for å bedre lydkvaliteten og minske den neggative effekten en sikkring har for lydkvaliteten.

Det er klart at "fyllekjøring" av stereo anlegget ikke er å anbefale med slike hot-rod løsninger, men jo bedre utstyr man har i stereo anlegget, jo lettere er det etter min mening å ødelegge det ved uvettig bruk, så her må man kjenne sin begrensning og bruke hode mens man har det... ;-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har satt i 10A for å kjøre en "hot rod" løsning, så spiller jeg med huet og ræva.

Active Bass Booster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ja men

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ok så du anbefaler at man stoler på en dobbelt så kraftig sikkring, og heller overbelaster og ødelegger høytaler elementer enn at man skifter en smelte sikkring. :roll:

Det er ofte en grunn til at man har en gitt verdi på en sikkring, og det er i dette tilfelle for å beskytte høytaler komponentene fra å bli overbelastet ved uvettig bruk. En Slik dobbling av ampere styrken for sikkringen vil i alle fall ikke jeg anbefale, da er det like greit å skippe hele sikkringen å kjøre en "hot-rod" løsning, og bruke ørene og hue når det spilles, og ikke lure seg selv med å stole på en sikkring som ikke beskytter. Det er i alle fall min mening.

Andre seriøse høytaler byggere som f.eks Dali, har for de ganske dyre meter lange båndiskantene sine anbefalt i brukermanualen, at man lar original sikkringen stå i til man har gjort seg kjennt med høytaleren og testet utstyret en stund, for så å se om man er oppe i ødeleggend nivåer osv. Når man så har gjort seg kjent med hvor høyt man kan drive høytaleren uten at sikkringen ryker, kan man bytte ut sikkringen med en tykkere kobberleder/spiker for å bedre lydkvaliteten og minske den neggative effekten en sikkring har for lydkvaliteten.

Det er klart at "fyllekjøring" av stereo anlegget ikke er å anbefale med slike hot-rod løsninger, men jo bedre utstyr man har i stereo anlegget, jo lettere er det etter min mening å ødelegge det ved uvettig bruk, så her må man kjenne sin begrensning og bruke hode mens man har det... ;-)
    ok det men.. denne sikringen røk på en forsterker på 2x200/250w RMS ,Nesten med en gang.. satte så i en spiker da jeg ikke hadde en sikring liggendes i lommen en sen fredag.. funket fint ,men spillte jo ikke som en gal ..
    satte så i en 20A sikring .. en fant ut at det ble litt vel drøyt.. så skaffet meg en 10A ,da de ikke hadde 8A inne.. ringte så hifi klubben her i bergen og spurte om det var "livsfarlig" å bruke 10A, de anbefalte 8A ,men de sa det ikke var livsfarlig så lenge jeg ikke spillte med for mye forvregning og det... har ikke sprengt en dritt ennå.. spillt høyt en måned så.... 5a ryker jo bare du ser på den nesten ,men det er min mening og opplevelse
    Samsung 63" Nad 272,B&W 683s2,686s2,htm61s2,asw610.

Newcomer ChrisW sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmmm

jeg har hatt i 20a sikringer i mine 215 i 1,5 år.....man hører da forsterker eller høyttalerene ikke klarer mer.... ;-) men jeg har bare 1 stk 218 da

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    hvorfor skjer ikke dette med meg og CV-Gunnar? Vi spiller nok like høyt. Jeg hadde mine høyttalere på en fest for litt siden, da spilte de på full guffe hele natten, sikringen til diskantene gikk en gang men da stod klippingen på forsterkeren i taket. Jeg skrudde litt ned på forsterkeren, og full guffe på forforsterkeren, det spilte nesten like høyt, og problemet kom aldri igjen!!
    Har brent et par hovedsikringer på mine 215 og sprengt en bass faktisk...hehe. Men da har jeg spilt SINNSYKT høyt! Var oppe på clip med rødt lys = ikke heldig Men ellers så skal det mye til før både diskantsikringene og hovedsikringa ryker. Er veldig sikker på at grunnen er at vi 2 har store forsterkere med god kontroll

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV-Gunnar
    Har brent et par hovedsikringer på mine 215 og sprengt en bass faktisk...hehe. Men da har jeg spilt SINNSYKT høyt! Var oppe på clip med rødt lys = ikke heldig Men ellers så skal det mye til før både diskantsikringene og hovedsikringa ryker. Er veldig sikker på at grunnen er at vi 2 har store forsterkere med god kontroll
    Det jeg lurer på da er hvorfor de ikke lager clipping måler på vanelige forsterkere også? Har ikke sett så mange som har det. Men jeg husker DP har en sånn måler som begynner å lyse hvis det clipper. Det er ikke PA

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men du har 750w RMS disse gutta her har jo bare 200 og 250, og når forsterkeren klipper så er saken en helt annen. Du sa også at du ikke er plaget av at thermosikringen går.

Jeg har testet med flere forsterkere og jeg er overbevist om at det ligger i kvaliteten på forsterkeren. Nå har jeg en Carver xi2600. Nå går diskantsikringen aldri. Jeg testet ganske lenge med en jalla forsterker som på papiret liksom skulle være like kraftig som den jeg har nå, da gikk termosikringen ofte, da gikk den lett. Den greide sikkert å produsere like mye watt, og pøste på unødvendig, og da måtte jeg skru ned. dette var snakk om en skikkelig jalla forsterker, men den var ny og hadde nok mange watt i ryggen. Men Hvorfor skjer ikke dette nå? jeg spiller ikke lavere enn før.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •