Thermosikring i Cerwin Vega..!? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Ja men du har 750w RMS disse gutta her har jo bare 200 og 250, og når forsterkeren klipper så er saken en helt annen. Du sa også at du ikke er plaget av at thermosikringen går.
    Bare 200-250W... 200-250 ekte watt til høytalere som har en følsomhet på rundt 96-100dB/W burde jo spille så det formelig bobbler i ørevoksen...;-)

Det hender vel også at man til og med tar knekken på komponenter i delefilteret på enkelte CV høytalere. Dimmensjonering av smeltesikkringen er sikkert gjort fra CV sin side ut i fra watt beregninger som elementene og komponentene skal tåle utifra vanlige musikk signaler og erfarings verdier for reklamasjoner osv.

Jeg har testet med flere forsterkere og jeg er overbevist om at det ligger i kvaliteten på forsterkeren. Nå har jeg en Carver xi2600. Nå går diskantsikringen aldri. Jeg testet ganske lenge med en jalla forsterker som på papiret liksom skulle være like kraftig som den jeg har nå, da gikk termosikringen ofte, da gikk den lett. Den greide sikkert å produsere like mye watt, og pøste på unødvendig, og da måtte jeg skru ned. dette var snakk om en skikkelig jalla forsterker, men den var ny og hadde nok mange watt i ryggen. Men Hvorfor skjer ikke dette nå? jeg spiller ikke lavere enn før.
    En dårlig forsterker som driver litt krevende høytalere kan godt få høyfrekvente komponenter på utgangene som ligger et stykke over det hørbare frekvens område, men som diskant seksjonen i høytaleren må takle og det er vel ofte slike frekvens komponenter som øker på med belastning av forsterkeren at CV ønsker å beskytte diskant elemntene mot med denne termo sikkringen.

Når en forsterker klipper, hører man gjerne forvrengning og skurring, og da flyttes ofte mye av watt effekten opp i frekvens område. Det kan ofte illustreres med å tenke seg en "sinus" kurve som blir flatet ut i toppen og bunnene, og i stedet for en jevn sinus bue i topp og bunn punktene kan man med klipping få et avklippet topp og bunn punkt som består av ganske uryddig og stygt sagtann mønster som holder en mye høyere frekvens enn selve sinus frekvensen. Det er for å motvirke mye av dette at f.eks NAD hadde softklipping osv.

Mistenker at enkelte litt dårligere forsterker konstruksjoner kan spille med ganske høyfrekvent og ikke hørbar forvrengning når den skal drive litt effekt krevende konstruksjoner som CV ofte er med forhålds vis tunge bass mebraner med en ganske kraftig og effekt hungrig "elektromotor" i form av kraftige talespoler og forhåldsvis kraftige og optimaliserte magnetfelt osv. Det er ofte når man har store fasevinkler mellom spenning og støm at man får skillt ut gode og dårligere forsterker konstuksjoner, men så har det mye med hvor hardt man skal kjøre disse litt svake forsterkerene også, med hvor mange drifts problemer man får i praksis.

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men du har 750w RMS disse gutta her har jo bare 200 og 250, og når forsterkeren klipper så er saken en helt annen. Du sa også at du ikke er plaget av at thermosikringen går.

Jeg har testet med flere forsterkere og jeg er overbevist om at det ligger i kvaliteten på forsterkeren. Nå har jeg en Carver xi2600. Nå går diskantsikringen aldri. Jeg testet ganske lenge med en jalla forsterker som på papiret liksom skulle være like kraftig som den jeg har nå, da gikk termosikringen ofte, da gikk den lett. Den greide sikkert å produsere like mye watt, og pøste på unødvendig, og da måtte jeg skru ned. dette var snakk om en skikkelig jalla forsterker, men den var ny og hadde nok mange watt i ryggen. Men Hvorfor skjer ikke dette nå? jeg spiller ikke lavere enn før.
    Må vel være kvaliteten og kontrollen i forsterkeren. Ellers vet ikke jeg.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Bare 200-250W... 200-250 ekte watt til høytalere som har en følsomhet på rundt 96-100dB/W burde jo spille så det formelig bobbler i ørevoksen...;-)

Det hender vel også at man til og med tar knekken på komponenter i delefilteret på enkelte CV høytalere. Dimmensjonering av smeltesikkringen er sikkert gjort fra CV sin side ut i fra watt beregninger som elementene og komponentene skal tåle utifra vanlige musikk signaler og erfarings verdier for reklamasjoner osv.

En dårlig forsterker som driver litt krevende høytalere kan godt få høyfrekvente komponenter på utgangene som ligger et stykke over det hørbare frekvens område, men som diskant seksjonen i høytaleren må takle og det er vel ofte slike frekvens komponenter som øker på med belastning av forsterkeren at CV ønsker å beskytte diskant elemntene mot med denne termo sikkringen.

Når en forsterker klipper, hører man gjerne forvrengning og skurring, og da flyttes ofte mye av watt effekten opp i frekvens område. Det kan ofte illustreres med å tenke seg en "sinus" kurve som blir flatet ut i toppen og bunnene, og i stedet for en jevn sinus bue i topp og bunn punktene kan man med klipping få et avklippet topp og bunn punkt som består av ganske uryddig og stygt sagtann mønster som holder en mye høyere frekvens enn selve sinus frekvensen. Det er for å motvirke mye av dette at f.eks NAD hadde softklipping osv.

Mistenker at enkelte litt dårligere forsterker konstruksjoner kan spille med ganske høyfrekvent og ikke hørbar forvrengning når den skal drive litt effekt krevende konstruksjoner som CV ofte er med forhålds vis tunge bass mebraner med en ganske kraftig og effekt hungrig "elektromotor" i form av kraftige talespoler og forhåldsvis kraftige og optimaliserte magnetfelt osv. Det er ofte når man har store fasevinkler mellom spenning og støm at man får skillt ut gode og dårligere forsterker konstuksjoner, men så har det mye med hvor hardt man skal kjøre disse litt svake forsterkerene også, med hvor mange drifts problemer man får i praksis.

Det virker som om du har litt peiling her.. skal ikke si noe på det, men tror du missforstod meg litt... Jeg sier bare det samme som CV-gunnar sier jeg..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke lest alle svarene, men om det ikke er nevnt så har 215 en MEGET slem impedansekurve nede i bassen, og vil derfor kreve atskillig mere forsterker kraft enn hva man skulle tro. Og det er vel også det du selv har oppdaget

At sikringen ikke holder skyldes at forsterken klipper, og laver likestrøm. Grunnen for at du ikke hører dette skyldes kanskje at 215 i utgangspunktet forvrenger mye, og at litt til derfor ikke er så lett å høre.

Dette kan jeg godt huske selv i gamle dager når jeg hadde et set Paradigm hvor diskanten alltid tok kveld, uten at jeg hadde hørt noen ulyder først (Ikke det at HFK trodde meg når jeg påstod at dette var en garantisak )

Active Bass Booster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har noen lys på min pa forsterker som blinker ved for mye guff og lyser stille ved mer.. står DDT(tm) ved lyset,og en bryter bakpå for dette.. er dette en slags soft clipping?
    Samsung 63" Nad 272,B&W 683s2,686s2,htm61s2,asw610.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    **** i H#"%&te tror du ikke ene diskanten sprengte til H.. isted då...
    boss! garanti ...ja

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaff dere DB10B dere! Så maxer dere basselementa lenge før dere brenner diskanter... spiller da høyt nok allikavel?? :?

Noen som vil kjøpe en ? Booster opptil 10db på 30hz ! Helt konge

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Skaff dere DB10B dere! Så maxer dere basselementa lenge før dere brenner diskanter... spiller da høyt nok allikavel?? :?

Noen som vil kjøpe en ? Booster opptil 10db på 30hz ! Helt konge
    Men om forsterkeren ikke greier mer hjelper den da? boosteren altså?

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe db-10b funker fett som fy.. hadde fest her på hybelen igår de stakkars clsc12 ene mine blei ganske hardt kjørt. termo sikringa slo ut en gang bare da spilte jeg med volumet på min nad319 omtrent på fult hehe fylla har skylda :P

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men om forsterkeren ikke greier mer hjelper den da? boosteren altså?
    Nei det gjør den jo ikke.. den booster signalet inn til forsterkeren, og gir deg mer bass! Er ikke sikkert du kan spille like høyt mer da om du spiller så høyt at basselementa maxer nå fra før....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vil kreve mer av forsterkeren også. Så det er nok fint lite å hente på det. Men lydbildet oppleves som heftigere og bedre. Dette fordi mange CV! høytalere ikke spiller spessielt dypt.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Dette vil kreve mer av forsterkeren også. Så det er nok fint lite å hente på det. Men lydbildet oppleves som heftigere og bedre. Dette fordi mange CV! høytalere ikke spiller spessielt dypt.
    Nei det er ikke noe og hente på det sånt sett... men du slepper og spelle så det skreller i øra for og "få nok bass" om folket her skjønner.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp! Det er den genial til! Og spessielt ved lav og moderate lydvolum opp tl 110 dB.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Diskant Clsc-215

merkelig, når jeg trykker på diskanten med fingeren kommer diskanten igjen..
    og den går av og på etter det litt...
    noen som vet om denne er dyr eller vanskelig å skifte??

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bass Booster
    merkelig, når jeg trykker på diskanten med fingeren kommer diskanten igjen..
    og den går av og på etter det litt...
    noen som vet om denne er dyr eller vanskelig å skifte??
    fant det ut selv.. 350,- kr.. ikke vanskelig "Do it at home" jobb heller...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor fikk du kjøpt kit'et?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

CV termosikring på diskant

Har også dette problemet på ett sett CV 1215 MKII Special Edition, drevet av hver sin Denon POA 6600 monoblokk. det vil si "problemet" er mye mindre nå enn tidligere, pga. termosikringene er nylig byttet. HIFi Klubben hadde disse små komponentene på lager. Sikringen er loddet inn i serie med diskanten i delefilteret.
    Vil da konkludere med at disse "slites" ved stadig hardkjøring/varmgang. Med passe tøff belastning er disse termosikringene nesten rødglødende, brannsår ved berøring er en selvfølge (og meget ubehagelig).

Denon POA 6600 mono blokker er nok også muligens i minste laget til CV 1215. Noen erfaringer med dette oppsettet???

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bass Booster
    fant det ut selv.. 350,- kr.. ikke vanskelig "Do it at home" jobb heller...

350kr?!?! heh, trodde den faktisk var litt dyrere . Men men... Hvordan skifter man den da ?! er liksom ikke så lett å komme til bak der?!

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man skrur vel av plast toppen eller noe tenker jeg.. har lyst å sjekke på mine bare for å vite hvordan man gjør d. men har desverre ikke noe verktøy på hybelen min

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •