Center over og under lerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Center over og under lerret?

Dette er igrunn noe som er blitt diskutert tidligere, men jeg ønsker å ta det opp igjen.

Ideelt sett skal diskant og mellomtone helst være på rekke i fronten. Det lar seg sjeldent gjøre hvis en har et litt stort lerret. Mange setter da center under lerretet som en kompromissløsning. Alternativt kan lerretet være litt høyt på veggen, men da blir jo lyden langt under senter av bildet.

Noen produsenter av lerret perforerer duken slik at center kan stå bak lerretet. Dette blir et kompromiss både for lyd og bilde.

Hva om en kobler en stereo effektforsterker til center pre-out og plasserer center over og under lerretet? Vil ikke dette bli den beste løsningen? Dette rimer også med manges mening om at en bør ha litt mebran-areal i center nettopp fordi mye lyd kommer herfra på film.

Eller bør en rett og slett bare putte penger i frontene og kjøre phantom center?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg fikk noen gode råd på et annet forum.

Det er viktig at høyttaler over og under lerretet er like. Ikke heldig om feks diskanten høres ut til å være nederst, mens mellomtonene høres ut til å komme fra toppen.

Videre er det viktig å ha lik avstand fra lytteposisjon til de 2 høyttalerene.

Dette høres spennende ut, og jeg tror jeg skal ta meg råd til å gjøre dette i min hjemmekino når jeg kommer i gang der.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •