Heisann..

Jeg driver nå og titter etter mitt første anlegg, surround, som jeg skal pare med en LCD-TV etter jul.

Har sett meg litt rundt, men har ikke allverdens peiling på høyttalere og utvalget er stort! Så jeg dro innom hi-fi-klubben i trondheim og spurte litt, samt tittet. Fikk høre på Dali Concept surround pakka (Concept (6 + 1 + center + sub)) og den var jo fin den men tror ikke jeg var så vanskelig å overbevise heller.

Dali Concept Surround system

Ser jo også at de har Dali Blue system. Så vidt jeg har skjønt er dette ett lite hakk over Concept serien? Mulighet for bi-wiring på front-høyttalerne (kommer til å få mulighet til dette med en Denon AVR-2106 tenkte jeg), alltid nevnt over Concept på Dali sine sider, mestselgende modell, men utgående? Suben som følger med er også en del svakere enn Concept sub'en, 10" 60W vs. 12" 160W. Hvor dramatisk kommer denne forskjellen til å være for meg? Skal bo i leilighet nå etter jul og kan sikkert ikke spille maks likevel. Dali Blue systemet består av 5005 i front, R1000 bak og C1000 center, pluss en AW10 sub.

Dali Blue Surround System

Til slutt, for 500 kr opp, kan man få et B&W DM300 system. DM309 i front, DM303 bak, LCR3 senter og ASW300 sub. Hvordan er dette sammenlignet med Dali sine to?

B&W DM300 Surround system

Planen er altså en Denon AVR-2106 reciever (7x90W) til å drive dette, antar og tror den skal funke fint til samtlige av disse.

Så, hva er fordeler og ulemper med disse? Hvilke er best i forhold til pris og slikt? Hvor mye vil jeg merke kraften/størrelsen på sub'en? (vi har både 8, 10 og 12", samt henholdsvis 100, 60 og 160W).

Også, hvordan er f.eks. tidligere modeller i Blue serien kontra de som selges nå? Hvil man merke det stor (relativt) forskjell på dagens høyttalere kontra de som er f.eks. 4 år gamle? Hva om de gamle er større (trenger da større forsterker seff)? Er brukt noe å satse på?

Evt. andre erfaringer eller anbefalinger? Ser altså etter et system uten satelitt-høyttalere, pris; aller helst ikke dyrere enn 13 lapper (helst ~10-11).

Mange spørsmål! Håper på noen (eller mange) fornuftige svar

På forhånd takk!
- Marius