Hvordan vil en cv-sub ha innvirkning på lyden sammen med en svs pb plus/2?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan vil en cv-sub ha innvirkning på lyden sammen med en svs pb plus/2?

Hei. Har bytta ut min gamle sub clsc 15s med pb12 plus/2 men lurer på å flytte inn denne i hjemmekinoen igjen (bruke to subber!) men er litt usikker, det er ekstremt forskjell i lydkvaliteten på disse to og vil cv-subben gjøre at svs'en ikke får vist lydkvaliteten sin skikelig fram? eller vil cv subben bare hjelpe til å gi enda mer trøkk fra 30-40hz og oppover?

Mens jeg er igang kan jeg likegodt spørre, hvor ville dere plassert subbene og hvilken ville dere plassert hvor (og viss dere syns det blir best med kun svs kan dere jo si hvor den burde stå plassert)? Se glimrende paint tegning som følger med

Takker for svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville faktisk plassert cv-subben på samme sted som deg. Er bra med en sub bak også, for å spre bassen bedre. Eksplosjoner og brak som egentlig kommer bekfra er mer troverdige når det buldrer bak! Men jeg ville nok ikke hatt like stort trykk på denne som på SVSen.
    Hvis du er usikker på om det vil være lydmessig gunstig så er det jo bare å prøve seg frem det!
    Har du ikke kabel fra før, så kan du jo kjøpe en biltema 5-mtr. rca kabel til 35 kr. Billig morro

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5m rca kabel er jo om ikke annet greit for å teste med, koster jo lite, så kan du heller oppgradere seinere om det høres ålreit ut med sub bak

Dog, apropos signalkabel så hadde jeg lakriskabel i bilen første tia da jeg fikk lapp, bil og anlegg ( i den rekkefølgen ).. og det var litt rar lyd.. nesten litt "forsinkelse" i bassen.. som på mystisk vis forsvant da jeg stappa i en "litt" feitere dobbeltskjerma signalkabel (den grønne de selger på biltema uten 12V remote, faktisk ).. weird?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar

problemet er bare at subben er på hybelen min en times kjøretur avgårde men det er vel kanskje verdt et forsøk.... Har bare en sub utgang på recieveren min men har sub-ledning med y ledd, skal snart gå til innkjøp av behringer. Burde jeg da ha en behringer på hver sub eller koble inn behringern før jeg splitter ledningen i to?

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joasgull
    takker for svar

problemet er bare at subben er på hybelen min en times kjøretur avgårde men det er vel kanskje verdt et forsøk.... Har bare en sub utgang på recieveren min men har sub-ledning med y ledd, skal snart gå til innkjøp av behringer. Burde jeg da ha en behringer på hver sub eller koble inn behringern før jeg splitter ledningen i to?

snakker du om den de selger på Lsound? i så fall trenger du vel bare 1.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville plassert CV-subben oppå SVSen. 30 hz detekterer du, og det kan bli konflikt med troverdigheten hvis den jobber bak deg. Juster gain ned på CV, slik at den bare hjelper SVSen littegrann. Du kan få ett litt bedre fundament, eller det kan bli ræva. Men det vet du ikke før du har prøvd...Tegnet litt på tegnngen din. Vet ikke om proposjonene stemmer, men det kunne vært en ide å prøvet det slik også

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en del av SVS isd-10 kurvene jeg har sett har mange hatt en forholdvis stor dip rindt 50-70 hz. Og det er her CV! subbene trives best. Så i sammen kan de gjøre en god jobb. Det vil kanskje se merkelig ut å plassere de oppe på hverandre, men det er kanskje enklest å tweake de sammen med denne plasseringen. Mye ukvalifisert synsing fra min side.....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det vil se litt teit ut.........

Har CVen fasevender? I så fall så er det nok greit. Men hvis ikke, så MÅ SVSen justeres først.......... for å få denne til å spille perfekt. Så kan CVen justeres.

Uansett, hvis det ikke er noe alvorlig problemer i rommet ditt, så skal en PB Plus/2 alene rive dette rommet i filler!!!!!!!!!!!.......... og CVen vil fungere som en slave

Skal bli gøy å høre om dine erfaringer underveis.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar og JA, svs'en river rommet i filler men det hadde vært morsomt å prøvd med to subber....

CV'en har fasedreining og for syns skyld er det nok best å ha den plassert bak viss dette gir like bra lyd viss fasen er riktig (?)

Tar med cv'en hjem til helga å prøver, blir spennende å se

Er bare redd at cv'en tar bort den fine basslyden som jeg nå er blitt vant til med svs'en, for viss den gjør det blir det ikke aktuelt trur jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg prøvd ut litt... Plasserte cv'en på plassen bak sofan.

Egentlig syns jeg ikke det var så voldomt stor forskjell uten og med den "nye" subben men merka etterhvert at det nok var litt mer trøkk på film. Når jeg gikk over på musikk syns jeg det var mye bedre med kun svs pb12 plus/2.

Det blei vel egentlig som jeg forventa, ikke store forskjellen... Rommet er jo ganske lite så jeg er overbevist om at en svs er mer enn nok, det eneste jeg håpet på var litt mer spredning av bassen men det syns jeg ikke jeg fikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ofte bedre med flere subber, mer headroom og mindre forvrengning.
    Jeg vil tro de bør stå hver for seg.
    Til orientering, PB-10 spiller helt flatt uten rom, ingen dipper eller topper. Men i rom vil det være hummer og kanari med vidt forskjellige kurver i forskjellige rom.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det.

Noe annet jeg la merke til var at ved bruk av y-ledd (billiggreier fra biltema) kom det en liten pipetone i subbene, denne forsvant med når jeg tok vekk y-ledd men selv med bare en sub koblet til via y-leddet var denne summingen her..

Hvordan gjør dere det når dere skal ha to subber tilkobla en forsterker med kun en sub-utgang? Har vurdert seriekobling men viss dere ser på oppsettet mitt så ser dere at da må signalet gå gjennom cerwin vega subben først, for så å gå til svs'en og jeg er redd for at dette skal minske signalkvaliteten og dermed minske lydkvaliteten til svs'en (som er min første prioritet), dessuten blir det mange flere meter med ledninger. Så er det noen annen måte å koble dette sammen på for å slippe pipetone og seriekobling?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Y-ledd løser saken.