Helicon 400 el. Electra 936?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Helicon 400 el. Electra 936?

Har to alternative tilbud fra svensk selger:

Dali Helicon til 24 TSEK

og

JM LAB Electra 936 til 20 TSEK

Alderen og tilstand er sammenlignbar på begge to. Er veldig i tvil her... hvem bør jeg velge?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenlignet med nypris er jo JMlab et betydelig bedre tilbud, men det hjelper lite om du ikke er så begeistret for lydsignaturen. Har du hørt dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, Pogwaq.

936 er vel en utgående modell, så jeg ser nypris i Sverige faktisk er nede i 30 TSEK (for classic-varianten, som uansett er den jeg vil ha).

Ja, har hørt 936, men på betydelig bedre komponenter enn jeg har (har pt. kun en Pioneer 1015, men planlegger å supplere med monoblokker fra Midgard/Embla el. tilsvarende).

Helicon har jeg derimot hørt mindre av, men har Suite-serien i dag (uten at det i seg selv behøver bety noe, mulig det er forskjell i signaturen på disse, slektskap eller ei?)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man sammenlikne nypris bør det vel også nevnes at JMLab er enklere å få tak i et godt stykke under villedende pris etter hva jeg har skjønt. På Helicon 400 er det derimot ikke så enkelt å få prisavslag (om det skyldes importøren er en annen diskusjon).

Nå er jo ikke Helicon noen nykommer heller, men jeg mener absolutt at den er aktuell. 936 er som tidligere nevnt en utgående modell i motsetning til H400, og er følgelig enklere å oppdrive til en bedre pris. Dette betyr selvsagt ikke at 936 blir noe dårligere av den grunn, men heller et bedre kjøp.

Hva du bør velge av H400 og 936 skal jeg ikke spekulere i. Du må nesten høre selv. Selv har jeg ikke hørt så mye på 936, men H400 kjenner jeg relativt godt til. Skulle jeg valgt uhørt hadde jeg nok gått for 400 pga finishen. Da er du sikret å treffe på det punktet hvertfall (om du liker den stilen så klart).

Noen sammenlikning kan jeg derfor ikke gjøre mellom disse to, men søk på helicon her på forumet så dukker det opp noen tråder du kanskje bør lese.

Suite kan ikke sammenliknes med Helicon nei, det er to forskjellige verdener.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Skal man sammenlikne nypris bør det vel også nevnes at JMLab er enklere å få tak i et godt stykke under villedende pris etter hva jeg har skjønt. På Helicon 400 er det derimot ikke så enkelt å få prisavslag (om det skyldes importøren er en annen diskusjon).

Nå er jo ikke Helicon noen nykommer heller, men jeg mener absolutt at den er aktuell. 936 er som tidligere nevnt en utgående modell i motsetning til H400, og er følgelig enklere å oppdrive til en bedre pris. Dette betyr selvsagt ikke at 936 blir noe dårligere av den grunn, men heller et bedre kjøp.

Hva du bør velge av H400 og 936 skal jeg ikke spekulere i. Du må nesten høre selv. Selv har jeg ikke hørt så mye på 936, men H400 kjenner jeg relativt godt til. Skulle jeg valgt uhørt hadde jeg nok gått for 400 pga finishen. Da er du sikret å treffe på det punktet hvertfall (om du liker den stilen så klart).

Noen sammenlikning kan jeg derfor ikke gjøre mellom disse to, men søk på helicon her på forumet så dukker det opp noen tråder du kanskje bør lese.

Suite kan ikke sammenliknes med Helicon nei, det er to forskjellige verdener.
    Jeg var og hørte på Helicon 400 i går, og jeg ble ikke så veldig imponert i det hele tatt! spilte sammen med TaCT, og ble kanskje litt for mørk noen ganger.. Så hørte jeg 703, og det vil jeg si er en bedre høyttaler men kanskje litt for nøytralt med noe elektronikk... Hvilket utstyr har du?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men som en selger på hifiklubben sa til meg i går: så koster jo ikke helicon mer enn 24000,- heller da.. Trodde den kostet mer enn det jeg? men men.. kanskje det er tilbud på den i Bergen?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt bør man ta sikte på en noe mørkere klang enn "planlagt" dersom man ikke har mye erfaring med HiFi. Virkeligheten er ganske mye mørkere i klangen enn typisk HiFi for å si det mildt.

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for JMlab, jeg liker ikke bassen i og lyden generelt så veldig godt i Helicon 400.. Jeg syntes det blir for slapt syntes de ikke er så veldig dynamiske. Men her er det smak og behag.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole18
    Men her er det smak og behag.
    Ja, det er det, og egentlig burde jeg vært mann nok til å gjøre meg opp en mening selv Takker for innspill, jeg får sove på beslutningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norpimp
    Men som en selger på hifiklubben sa til meg i går: så koster jo ikke helicon mer enn 24000,- heller da.. Trodde den kostet mer enn det jeg? men men.. kanskje det er tilbud på den i Bergen?
    Hmm, litt usikker på hvordan jeg tolker det wink'et der? Var det en feil fra selgeren, eller er prisen på vei ned?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er umulig å svare på. Jeg liker de begge, men det er kvalitet i de begge. Du må bare høre begge to, glem alt annet foreløbig!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SEB
    Hmm, litt usikker på hvordan jeg tolker det wink'et der? Var det en feil fra selgeren, eller er prisen på vei ned?
    Tror kanskje det kan være tilbus på de, elr så har selgeren bommet. GROVT på prisen...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole18
    Gå for JMlab, jeg liker ikke bassen i og lyden generelt så veldig godt i Helicon 400.. Jeg syntes det blir for slapt syntes de ikke er så veldig dynamiske. Men her er det smak og behag.
    Jeg tror du vil oppleve dem annerledes med en annen forsterker. De er ikke kjent for å være udynamiske.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Midgard Audios 250 wattere, sjekk signaturen min.

Å si at H400 er "mørke" og udynamiske mener jeg er ganske feil, men gidder ikke begynne å argumentere mot de som skulle mene dette. Det er hvertfall motsatt av hva jeg mener. Som Snickers-is er inne på kan det ofte mistolkes dette med at mørkt/lyst i forhold til virkeligheten. Ofte tror man at det er mer nøytralt/virkelig bare det låter lyst nok. Dette er et av temaene jeg mener er mest mistolket her inne.

En høyttaler skal låte mørkt på innspillinger som er mørke og motsatt. Låter de lyst hele tiden er det jo noe som er galt...

Jeg vil ikke komme med for mange meninger om hvordan de låter, iom at det bygger på smak og behag. At jeg har de, og er fornøyd sier vel sitt om hva jeg mener.

Dra å hør på de selv, så kommer du nok til å danne deg en mening om de. Kan også legge til at jeg bl.a. vurderte 703 da jeg gikk til innkjøp av H400. Begge er gode, men jeg valgte H400.

Og prisen er vel fort 32.000 for de med mindre de skulle selge ut et demopar eller noe?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde gått for JmLab hvis jeg var deg,eller meg.. :grin:
    Hva slags musikk hører du på?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Jeg hadde gått for JmLab hvis jeg var deg,eller meg.. :grin:

Jeg gjorde det, men det var ingen lett beslutning - har vært godt fornøyd med mine Suite-høytalere, og har lenge siklet på Helicon. Men, blir nok godt fornøyd med JMLab, ja (henter de på lørdag)

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg tror du vil oppleve dem annerledes med en annen forsterker. De er ikke kjent for å være udynamiske.
    VAr kobla til den nye forsterkeren til Thule.. Husker ikke navnet for jeg kunne aldri tenkt meg den,, overprisa er den. 2x250watt 8ohm@1khz var den ihverfall. Men jeg syntes 703 og 804s som jeg gjorde direkte sammenligninger med fungere mye bedre med samme forsterker

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er JMLAB'ene i hus.

Samboeren fikk si sin mening om høytalerene (estitisk) før jeg gjorde valget. Hun er godt oppdratt og deler mitt syn på at høytalere er pene møbler, og hun syntes faktisk at Electra er penere enn Helicon - men jeg tror hun ikke helt skjønte hvor store de er...

Førsteinntrykket etter en film/noen CD'er er meget bra. Har et par ganger allerede reagert med "hva f... var feil der" ved lytting på musikk - spolte tilbake og finner at det rett og slett er detaljer jeg aldri har fått med meg før. De virker meget detaljerte, men samtidig veldig avslørende med tanke på plassering, både hvor høytalerene selv står og hvor jeg sitter - sitter jeg "off-sweet spot" så lyder det ikke bra. Det kan jeg jo ikke kritisere høytalerene for; bare litt for meg å jobbe med. I tillegg tror jeg fort det skal mer effekt inn her, spesielt ved film mistenker jeg at Pioneer'en nå har vel mye å jobbe med.

Da er det bare om å gjøre å finne meg en matchende senter.... Suite-senteren ser litt pinglete ut, der den står nå....

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du brukt bi-amping muligheten til 1015?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Har du brukt bi-amping muligheten til 1015?
    Bra forslag, satt faktisk akkurat og tenkte på det mens godlyden av Sarah McLachlan skyller over meg

Er klar over den muligheten, og jeg bruker heller ikke de to bak-kanalene nå. På relativt kort sikt har jeg likevel tenkt til å kjøpe inn to bakhøytalere til, og sånn sett trenger jeg alle kanalene 1015 har. I tillegg har jeg ikke kabel til bi-amping for hånden akkurat nå, men det burde jo være en smal sak å kjøpe inn

Takker for innspill

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •