Peerless 10" eller 12"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Peerless 10" eller 12"

Vil gjerne ha synspunkter.
    Jeg skal lage 2 stk subwoofere. Jeg skal benytte et Peerless XXL element med en Peerless slave. Problemet mitt er at jeg ikke klarer å bestemme meg om jeg skal bygge 10" eller 12". Jeg er egentlig ute etter en stram, fin og dyp bass. Skal for det meste brukes til musikk, men også til film utenom... Hva blir egentlig den store forskjellen? Blir 12" for "grautete" på en måte? Eller klarer den å henge med musikken, samtidig som den har bra trøkk?

Setter pris på synspunkter...

Er ikke den som er ute etter meeeest mulig bass liksom.
    Det skal også låte bra. Skjønner???

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samu
    Vil gjerne ha synspunkter.
    Jeg skal lage 2 stk subwoofere. Jeg skal benytte et Peerless XXL element med en Peerless slave. Problemet mitt er at jeg ikke klarer å bestemme meg om jeg skal bygge 10" eller 12". Jeg er egentlig ute etter en stram, fin og dyp bass. Skal for det meste brukes til musikk, men også til film utenom... Hva blir egentlig den store forskjellen? Blir 12" for "grautete" på en måte? Eller klarer den å henge med musikken, samtidig som den har bra trøkk?

Setter pris på synspunkter...

Er ikke den som er ute etter meeeest mulig bass liksom.
    Det skal også låte bra. Skjønner???

10" og 12" Peerless XXL spiller helt likt, like presist, men 12" spiller litt dypere og litt høyere. Men trenger også litt større kasse.

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peerless xxl og xl er sinnsykt kule høyttalere!
    Skaff deg Eltec katalogen (hvis du ikke har den)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg vet de er kule høyttalere... Har lenge planlagt å bygge subwoofer. Og jeg har alt tilgjengelig verktøy til å bygge, så da bygger jeg likegodt 2 stk. Får se om jeg får lagt inn bilder av byggeprosessen her mens jeg holder på.. Det er vel endel som liker å lese om dette... Såfall gjør jeg det, fra andre byggere...

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har 2x10" basser. Tror jeg det er mere en bra nok bassene til peerless er vel ikke kjent for å være de raskeste. Men fy som de trøkker på film. På musikk liker jeg ikke peerless, blir for tregt. Men det er noe av det råeste du kan få av trøkk til film til prisen. Hørt peerless før foresten?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Treghet" på en sub kommer mer av forsterker, kasse og element i samspill (hvordan det komplette systemet reagerer på transienter) enn på element alene. Det er også feil å si at et element er "tregt", da 20hz er 20hz og 60hz er 60hz uansett, men det kan nok tenkes at peerless 12" ikke funker så bra til film om den er "treg" på transienter (da mistenker jeg dog feil kasse og feil forsterker, peerless lager bra elementer, på stort sett alle måter ).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket med eltek i dag. De sa at eneste forskjellen på 10" og 12" er at 12" spiller høyere og dypere...Så da falt valget på 2 kasser med en 12" og slave i hver kasse..

Har ikke hørt disse subwooferene. Og siden jeg bor i Bergen, er det ganske vanskelig å finne en med akkurat det elementet, og samme type kasse. Kassen min skal nemlig være så liten som mulig.. Den kommer på 33 liter.

Samtidig får jo Peerless elementen vanvittig med skryt rundt på nettet...
    Får nok bare prøve å se... Blir sikkert mer enn fornøyd!!! Nå for tiden har jeg nemlig ikke noen subwoofer...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    "Treghet" på en sub kommer mer av forsterker, kasse og element i samspill (hvordan det komplette systemet reagerer på transienter) enn på element alene. Det er også feil å si at et element er "tregt", da 20hz er 20hz og 60hz er 60hz uansett, men det kan nok tenkes at peerless 12" ikke funker så bra til film om den er "treg" på transienter (da mistenker jeg dog feil kasse og feil forsterker, peerless lager bra elementer, på stort sett alle måter ).
    hehe,, ja det var en ommbygd Cerwin Vega kasse jeg hadde mine i så det er mye mulig at det var noe med kassa.. Men jeg dema den godt osv så jeg vet ikke jeg.. Er vel ikke bare kassa som ahr noe å si heller tenker jeg.. Du får ikke MGR fra Ljudia til å spille på høyde med high-end basser til 5k tror jeg.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole18
    hehe,, ja det var en ommbygd Cerwin Vega kasse jeg hadde mine i så det er mye mulig at det var noe med kassa.. Men jeg dema den godt osv så jeg vet ikke jeg.. Er vel ikke bare kassa som ahr noe å si heller tenker jeg.. Du får ikke MGR fra Ljudia til å spille på høyde med high-end basser til 5k tror jeg.
    Første forutsetning for å få noe til å spille bra, er riktig kasse, riktig tuning og riktig demping. Før disse forholdene ligger til rette, så bør du egentlig ikke uttale deg veldig mye om lyden, hvertfall ikke når det kommer til sub.

Det som har endel å si for hvordan en sub vil oppfattes, er bla.annet group delay, som direkte oversatt har med fase og frekvens å gjøre, noe som kanskje mange har undervurdert. Ref f.eks. denne siden
    Har et par stygge eksempler fra winISD kalkulasjoner med to forskjellige subelementer i samme kasse (volum/tuning), som jeg sikkert kan legge ut i morgen, om jeg husker det (dama kommer senere i dag, osv )

Det er også helt sant at MGR ikke vil spille like bra som noe dyrere.. har selv en gammel 12" MGR .. en av de gule, i kasse.. og det spiller ærlig talt skikkelig STYGT og dårlig i forhold til min gamle MTX sub i litt større kasse (MTX elementet kosta vel et par tusen nytt for noen år siden, og har vært trofast både i bil og hjemme siden ). Har også hatt MTXen i samme kasse som MGRen, og da spilte MTXen betraktelig bedre.

Oog, helt til slutt, jeg lekte litt med peerless XXL 12" i winisd, og jeg fant ut at man ikke trengte så veldig stor kasse på det elementet før det oppførte seg rart... så om du hadde et slikt element i en CV kasse (som sikkert ikke var -liten- akkurat), så kan du ha gått på en smell. grafene for peerless i samme kasse (62L, tunet til 36.7Hz) ble hvertfall ikke så bra SQ-messig som MTX elementet. graf for MTX i kasse

Kassen min skal nemlig være så liten som mulig.. Den kommer på 33 liter.
    33 liter er nok ikke så veldig galt for det elementet.. jeg kom til rundt 30-40 liter og ganske dyp (20-30hz?) tuning da jeg lekte i winISD. Da var det ikke så galt med group delay heller

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Volum

33 liter har jeg hentet fra Peerless sine sider...
    Jeg har ikke noe beregningsprogram, så jeg får stole på at de kan jobben sin ;-)

Tror det blir bra dette her... Får to kasser på 38x38x38cm.. (Utvendig).
    Bruker 22mm MDF, med avstivere begge veier inni kasse samt avstiving for begge elementene.
    Det er jo ganske små greier dette her, som forhåpentligvis lager den lyden jeg vil ha.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    33 liter har jeg hentet fra Peerless sine sider...
    Jeg har ikke noe beregningsprogram, så jeg får stole på at de kan jobben sin ;-)

Tror det blir bra dette her... Får to kasser på 38x38x38cm.. (Utvendig).
    Bruker 22mm MDF, med avstivere begge veier inni kasse samt avstiving for begge elementene.
    Det er jo ganske små greier dette her, som forhåpentligvis lager den lyden jeg vil ha.
    Det her blir bra vet du samu, gi oss tilbakemeldinger på lytteintrykk da

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole18

Vell, jeg har bygd om noen Vega sub hjemme kasser, og 12" Peerless må ha 2 stk ellementer for at kasse skal stemme, plus endring av port/porter.

Så stapper du inn 1 stk Peerless i en vega sub kasse, så blir det bare feil.

Ellers 33L slx og slave, 2 stk kasser i en stue. Men sikkelig sub forsterker da snakker vi god sub. (suber)

Tenker du å bruke kraftig forsterker uten el. delefilter, så bør du ha det i stede for passive filter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •